بسم الله الرحمن الرحیم

روایات سبعة أحرف از کتب شیعة

فهرست مباحث علوم قرآنی
*****************

روایات ثبوت سبعة أحرف از کتب شیعة

روایت نزل علی سبعة احرف-الاحادیث یختلف عنکم-ادنی ما للامام ان یفتی علی سبعة اوجه
روایت خصال-أن تقرأ علی حرف واحد-وسع علی أمتي-يأمرك أن تقرأ القرآن علی سبعة أحرف
روایت تفسیر نعمانی-روی مشایخنا عن اصحابنا-نزل القرآن علی سبعة أحرف کلها شاف کاف
روایت بصائر-تفسیر القرآن علی سبعة أحرف
روایات مشتمل بر الفاظ الحروف-الحرف-الاحرف با لحاظ محتملات کاربرد در عصر صدور
فالجمیع قرائة أمیرالمؤمنین-سید شمس الدین-جزیره خضراء-با ترجمه النجم الثاقب صاحب فصل الخطاب

*****************

روایات نفي سبعة أحرف از کتب شیعة

روایت القرآن واحد نزل من عند واحد و لکن الاختلاف یجیء من قبل الرواة
روایت الناس یقولون نزل القرآن علی سبعة أحرف-کذبوا اعداء الله-حرف واحد نزل من عند واحد




******************
مرتبط:
قراءة النبی ص و امیر المؤمنین ع و الائمة ع
قراء اصحاب معصومین علیهم السلام
علم قراءات در میان علمای شیعه
قرائات در تفاسیر متقدم بر التبیان
مصادیق تعدد قرائات در کافی شریف و جمع آن با حدیث حرف واحد
روایت إن کان ابن مسعود لا یقرأ علی قراءتنا فهو ضال-نحن نقرأ علی قراءة أبي
روایات و شواهد اینکه اجماع شیعه از باب تقیة و مماشات نیست
تاریخ رد تعدد قراءات با حدیث حرف واحد-تفاوت تلقی تعارض بین دو حدیث با رد تعدد قراءات با حدیث حرف واحد
قبول تعدد قراءات عند اصحابنا در کلام قطب راوندی در قرن ششم-عدم قبول تعدد عند اصحابنا در کلام وحید در قرن دوازده
التبیان-الشیخ الطوسی-وجوه القرئات-کلهاحق-کلهاصواب
آیا شیخ طوسي قده تواتر قراءات را انکار کرده است؟-بررسی مقدمه تبیان و مجمع
تعدد قرائات رایج همگی حرف واحد است-سبعة احرف،مرادف گویی اختیاری و تلاوت به معنا است-سفیان بن عیینة-ابن وهب-ابن أشتة-طبری
دو قرن برای سبعة احرف-بیش از ده نفر از معاریف قدماء که قائل به تلاوت به معنا بودند
علامة در منتهی-مذهب اهل البیت ع عدم إجزاء ترجمه و مرادف-محمل نفی سبعة أحرف و اثبات حرف واحد
کلا القرائتین حق در تفسیر الامام ع و مقبولیت آن نزد محدثین بعد از قرن دهم
تفاوت سبعة أحرف قبل از ابن مجاهد با سبعة أحرف بعد از ابن مجاهد، رمز اختفاء معنای روایات نزول بر حرف واحد



سنجش انواع قراءات در قوت تعدد صدور
تشابک شواهد-روش موضوع‌محور-تحلیل موضوع اندماجی تواتر قرآن و قراءات
اشکال در تواتر قراءات به معنای انکار اصل تعدد نزول قراءات نیست‏
سه اشتباه مهم تاثیرگذار بر فضای علمی فقهی بعد از قرن یازدهم
تصریح کنندگان به اینکه تواتر الی الشارع است
یک دلیل برای تعدد قراءات!!
ترتیب پیشنهادی برای سیر بحث در علوم قرآني


عنایت زیاد امامیة قدیما و حدیثا به علم قراءات در کلام شیخ الطائفة در طلیعه تفسیر تبیان:
التبيان في تفسير القرآن - الشيخ الطوسي (1/ 2)
وسمعت جماعة من اصحابنا قديما وحديثا، يرغبون في كتاب مقتصد يجتمع على جميع فنون علم القرآن، من القراءة، والمعاني والاعراب، والكلام على ....