بسم الله الرحمن الرحیم

تعدد قراءات-اشکال و جواب

فهرست مباحث علوم قرآنی
روایات سبعة أحرف از کتب شیعة
روایت القرآن واحد نزل من عند واحد و لکن الاختلاف یجیء من قبل الرواة
روایت الناس یقولون نزل القرآن علی سبعة أحرف-کذبوا اعداء الله-حرف واحد نزل من عند واحد
روایت إن کان ابن مسعود لا یقرأ علی قراءتنا فهو ضال-نحن نقرأ علی قراءة أبي
روایات و شواهد اینکه اجماع شیعه از باب تقیة و مماشات نیست
یک دلیل برای تعدد قراءات!!
سنجش انواع قراءات در قوت تعدد صدور
تشابک شواهد-روش موضوع‌محور-تحلیل موضوع اندماجی تواتر قرآن و قراءات
اشکال در تواتر قراءات به معنای انکار اصل تعدد نزول قراءات نیست‏
سه اشتباه مهم تاثیرگذار بر فضای علمی فقهی بعد از قرن یازدهم
تصریح کنندگان به اینکه تواتر الی الشارع است
ترتیب پیشنهادی برای سیر بحث در علوم قرآني
إن ورشا لما تعمق في النحو اتخذ لنفسه مقرأ يسمى مقرأ ورش
تراجعات القراء-رجوعات عما قرؤا
مقدمه کتاب دراسات لاسلوب القرآن الکریم-ابن عضیمة
تعارض بین نحو و قرائات
تحریر بسیار عالی طبرسی در مقدمه مجمع از کلام شیخ در مقدمه تبیان


**************************
۱- حدیث حرف واحد، کذبوا اعداء الله، نافی تعدد نزول قراءات است. --> خیر، بلکه نافی فتوای ابوحنیفه است که در آن زمان با استناد به حدیث سبعة احرف میگفت اختیارا میتوان نماز را به فارسی خواند. اینجا

۲- حدیث حرف واحد، کذبوا اعداء الله، نافی تعدد نزول قراءات است. --> خیر، بلکه نافی برداشت امثال سفیان بن عیینه و وهب از حدیث سبعة احرف است که در آن زمان با استناد به حدیث سبعة احرف صریحا میگفتند میتوان اختیارا قرآن را به نقل به معنا خواند، و واژه‌های قرآن را تبدیل به مرادفاتش کرد. اینجا

۳- حدیث حرف واحد، کذبوا اعداء الله، نافی تعدد نزول قراءات است. --> خیر، اساسا تا دو قرن، تلاوت به مرادف قرآن اختیارا مستنکر نبود. اینجا

۴- حدیث حرف واحد، کذبوا اعداء الله، نافی تعدد نزول قراءات است. --> خیر، به نقل مقدمه تفسیر قرطبی، بسیاری از علمای اهل سنت، تمام قراءات سبع را تصریحا حرف واحد میدانند. اینجا

۵- حدیث و لکن الاختلاف یجیئ من قبل الرواة، نافی تعدد نزول قراءات است. --> خیر، چون این اختلاف قبیح و مذموم است، اما شیخ قده در تبیان فرمودند که اختلاف قراءات، اختلاف ممدوح است و همگی صواب و حق است. اینجا