بسم الله الرحمن الرحیم

تفاوت سبعة أحرف قبل از ابن مجاهد با سبعة أحرف بعد از ابن مجاهد، رمز اختفاء معنای روایات نزول بر حرف واحد

فهرست مباحث علوم قرآنی
روایات سبعة أحرف از کتب شیعة
تعدد قرائات رایج همگی حرف واحد است-سبعة احرف،مرادف گویی اختیاری و تلاوت به معنا است-سفیان بن عیینة-ابن وهب-ابن أشتة-طبری
دو قرن برای سبعة احرف-بیش از ده نفر از معاریف قدماء که قائل به تلاوت به معنا بودند


طبری که معاصر ابن مجاهد بود سبعة احرف را طوری معنا میکرد که شش حرفش نبود چون در ذهن او همان سبعة احرف رایج نزد اهل سنت بود که ابوحنیفه میگفت طبق سبعة احرف ترجمه قرآن هم اختیارا در نماز کافی است، و روایات حرف واحد راد این معنا بودند، و وقتی ابن مجاهد احساس کرد خلأ معنا برای سبعة احرف سنی، چون در زمان آنها مستنکر شده بود تلاوت به مترادف و لذا طبری هم تجویز نمیکرد و میگفت شش حرف محو شده، لذا ترفند قراءات سبع را زد تا این خلأ پر شود و سبعة احرف بدون معنا نباشد، و حال آنکه به تصریح قرطبی بسیاری میدانستند که قراءات سبع و عشر و.. همگی حرف واحد هستند، و شاید اولین نفر که معنای جدید را جا انداخت و وارد فضای علوم قرآنی کرد مکی بن ابیطالب و پس از او دانی که گفتند طبری صحیح نمیگوید و شش حرف تماما محو نشده بلکه ما یحتمله الرسم داخل در حروف سبعة هستند، و از ان پس قراءات شدند جزء سبعة احرف و معنای جدید نزد اهل سنت شکل گرفت و این علمای شیعه میدانستند و مقدمع تبیان و مجمع با تحفه عدیریه بر آن دلالت کامل دارد
تلاش ابن قتیبه برای ابداع معنای جدید برای سبعة احرف هم از همین باب است، یعنی مستنکر شده بود معنای رایج قرن اول و دوم، و گویا طبری خبر از نظر او نداشت چون طبق معنای ابن قتیبه دیگر نیازی نیست که بگوییم شش حرف نیست