بسم الله الرحمن الرحیم

سنجش انواع قراءات در قوت تعدد صدور

فهرست مباحث علوم قرآنی
انواع رسم مصحف و ضبط مصحف
تشابک شواهد-روش موضوع‌محور-تحلیل موضوع اندماجی تواتر قرآن و قراءات
اشکال در تواتر قراءات به معنای انکار اصل تعدد نزول قراءات نیست‏
سه اشتباه مهم تاثیرگذار بر فضای علمی فقهی بعد از قرن یازدهم
تصریح کنندگان به اینکه تواتر الی الشارع است
یک دلیل برای تعدد قراءات!!
ترتیب پیشنهادی برای سیر بحث در علوم قرآني


در یک پایگاه داده رابطه‌ای راجع به قراءات قرآن کریم، میتوان چند جدول داشت که رابطه داشته باشند، یکی از آن جداول میتواند جدولی باشد که هر رکورد برای یک تک‌قرائت باشد یعنی هر قرائت آی‌دی خاص خود داشته باشد و تمام خصوصیات آن، در فیلدها منعکس شود، و سپس با جدول قراءات هر کلمه در هر آیه، مرتبط شود

هر قرائت میتواند فیلدهای مختلف داشته باشد:
۱- این قرائت خاص، از کدام یک از انواع اختلاف قراءات است؟
....۱.۱- هفت نوع اختلاف قرائت ابن قتیبه
....۲.۱- هفت نوع ابوالفضل رازی
....۳.۱- هفت نوع ابن جزری

۲- از کدام قاری، راوی، طریق، وجه
۳- از کدام متواتر، مشهور، آحاد، شواذ، قیاس، موضوع، مدرج، نهج عربی
۴- از کدام مصحف عثمانی، و کدام مصاحف غیر عثمانی
۵- از کدام کتب: قراءات، تفسیر، لغت، حدیث، و..
۶- از کدام صحابی، تابعی، قاری‌ها
۷- از کدام نوع مرادف، مماثل، مباین
۸- از کدام: اعراب، بناء
۹- از کدام: ماده، هیئت
۱۰- از کدام: لهجة، لغت، معنی، (لفظ و معنی)
۱۱- از کدام: رسم، ضبط، و کدام نوع آنها: حرف، حرکت حرف، اعراب کلمه، (ضبط اعجام، ضبط بناء، ضبط اعراب، ضبط...)
۱۲- از کدام موافقت مصحف: تحقیقی، احتمالی تقدیری
۱۳- از کدام موافقت عربیت: مجمع علیه، مختلف فیه، بوجه
۱۴- از کدام: موافق مصحف عثمانی، مخالف مصحف عثمانی




فضائل القرآن للقاسم بن سلام (ص: 328)
حروف القرآن التي اختلفت فيها مصاحف أهل الحجاز وأهل العراق، وهي اثنا عشر حرفا
حدثنا إسماعيل بن جعفر المديني، أن أهل الحجاز، وأهل العراق اختلفت مصاحفهم في هذه الحروف.
قال: كتب أهل المدينة في سورة البقرة ....
... باب وهذه الحروف التي اختلفت فيها مصاحف أهل الشام وأهل العراق وقد وافقت أهل الحجاز في بعض وفارقت بعضا
قال أبو عبيد: قد ذكرنا ما خالفت فيه مصاحف أهل الحجاز وأهل الشام مصاحف أهل العراق،
فأما العراق نفسها فلم تختلف مصاحفها فيما بينها إلا خمسة أحرف بين مصاحف الكوفة والبصرة.
كتب الكوفيون في سورة الأنعام: ....
وكتبها البصريون: لئن أنجيتنا بالتاء.
.... قال أبو عبيد: هذه الحروف التي اختلفت في مصاحف الأمصار، ... وهي كلها عندنا كلام الله، والصلاة بها تامة إذ كانت هذه حالها












****************
ارسال شده توسط:
عبدالله
Thursday - 4/5/2023 - 18:18

وقف و انواع آن جزء کدام یک از این موارد می شود؟