بسم الله الرحمن الرحیم

ترتیب پیشنهادی برای سیر بحث در علوم قرآني

فهرست مباحث علوم قرآنی
مصاحف قرآن کریم شبه هولوگرامی تحریف ناپذیر
محور تحدي قرآن کریم بر هویت قرآن است
ترتیب پیشنهادی برای سیر بحث در علوم قرآني
یادداشتها در خلاصه و نکات بحث سبعة احرف و قرائات
سنجش انواع قراءات در قوت تعدد صدور
تشابک شواهد-روش موضوع‌محور-تحلیل موضوع اندماجی تواتر قرآن و قراءات
اشکال در تواتر قراءات به معنای انکار اصل تعدد نزول قراءات نیست‏
سه اشتباه مهم تاثیرگذار بر فضای علمی فقهی بعد از قرن یازدهم
تصریح کنندگان به اینکه تواتر الی الشارع است
یک دلیل برای تعدد قراءات!!
«حرف واحد» دافع «سبعة أحرف» أعداء الله-«حرف واحد» جزء «سبعة أحرف» أصلح الوجوه نزد شیخ طوسي قده


بسم الله الرحمن الرحیم
تحدي-حروف مقطعة-سبع مثاني




۱- تحدی قرآن کریم به هویت قرآن است.
۲- هویت قرآن کریم و رمز تحدي آن بر تدوین تکوین است.
۳- نظام تکوین دوجهت کیفی و کمی دارد: جهت کیفی رجوع تراکیب به بسائط است و جهت کمّی اجری جمیع الاشیاء علی سبعة است؛ اول ابداعه الحروف
۴- نقطه عطف و اتصال تکوین و تدوین، لیلةالقدر است؛ جهتی به تکوین: اجری جمیع الاشیاء علی سبعة؛ و جهتی به تدوین: نزول قرآن، نزل علی سبعة احرف.
۵- جهت کیفی تکوین، بازتابش در تدوین، ام الکتاب و فواتح السور است، منها یستخرج القرآن...
۶- جهت کمّی تکوین، بازتابش در تدوین، سبعا من المثانی (حروف مقطعة ۱۴) است ونزل علی سبعة احرف
۷- نظام انتشاء و بسط مرکبات از بسائط در تکوین، وزان آن در تدوین نگاشتی، نظام استخراج قرآن از فواتح السور است.
۸- معنای سبعة احرف تعدد قراءات نیست بلکه تطابق با شئون تکوین است و تعدد قراءات متفرع بر سبعة احرف است، ادنی ما للامام – جوارح سبعة




تدوین تکوین، بر محوریت أمّ الکتاب و حروف مقطعة است.
از حروف مقطعة، تمام قرآن کریم و تمام حروف سبعة آن استخراج میشود.


بسم الله الرحمن الرحیم
۱- استراتژی بحث: ابتر بودن بحث بدون شروع و تبنّی از اینکه قرآن کریم چیست؟ و به صورت قضیه شرطیه برای کفار.
۲- نقطه انطلاق بحث: رمز تحدی است، تدوین تکوین و نفس الامر، إن عدد درجات الجنه علی عدد آی القرآن…..
۳- نظام تکوین دوجهت کیفی و کمی دارد: جهت کیفی رجوع تراکیب به بسائط است و جهت کمّی اجری جمیع الاشیاء علی سبعة است؛ اول ابداعه الحروف
۴- نقطه عطف و اتصال تکوین و تدوین، لیلةالقدر است؛ جهتی به تکوین: اجری جمیع الاشیاء علی سبعة؛ و جهتی به تدوین: نزول قرآن، نزل علی سبعة احرف.
۵- جهت کیفی تکوین، بازتابش در تدوین ام الکتاب فواتح السور است، منها یستخرج القرآن...
وقتی صحبت الر است پس فقط احکمت؛ و وقتی صحبت الحدیث است فقط متشابهاً؛ و وقتی صحبت الکتاب است، دو نوع است، منه محکمات و اخر متشابهات.
۶- جهت کمّی تکوین، بازتابش در تدوین، سبعا من المثانی (حروف مقطعة ۱۴) است ونزل علی سبعة احرف
۷- نظام انتشاء مرکبات از بسائط در تکوین، در تدوین نگاشت شده به نظام استخراج قرآن از فواتح السور
۸- معنای سبعة احرف تعدد قراءات نیست بلکه تطابق با شئون تکوین است و تعدد قراءات متفرع بر سبعة احرف است، ادنی ما للامام – جوارح سبعة
۹- تعدد قرائت از تعدد جهات تکوین است، ملک و مالک تباین هست تناقض نیست.
۱۰- تعدد قراءات برادر استعمال در اکثر از معنی است: تعدد لفظ و تعدد معنی با وحدت کلام، یعنی استعمال کلام واحد در اکثر از لفظ واحد، به وزان استعمال لفظ واحد در اکثر از معنای واحد.
۱۱- چون قرآن کلام عربی است که از زبان عربی متبلور و تولید شده است (نه مصداق) پس طبیعت شخصیه دارد، ولی زبان، طبیعت طولیه دارد یعنی فرد ندارد بلکه مصنوع و خروجی دارد.
۱۲- کلام عربی بیان گزاره‌ها و پیام‌های قرآن کریم است که فرازبان است و با کمک نشانه‌های گفتاری و زبانی همبافته کتاب تدوینی را فراهم می کنند (و نظام ثابتهای منطقی)
۱۳- انواع تدوین تکوین: ۱- تدوین نگاشتی (جدول ضرب – نقشه‌ها - نمودارها) ۲- تدوین اخباری با گزاره‌ها ۳- تدوین مدیریتی با تشریع و اعتباریات ناشی از روابط افعال و آثار ۴. تدوین تحلیلی قبال اخباری که نوعی از اخبار است
۱۴- زمینه روایات حرف واحد و کلام سفیان ابن عیینه (کلام سفیان در تلاوت بود نه در اقراء و مصاحف)
۱۵- زمینه روایات سبعة احرف و افراط و تفریط و تفاوت طبیعت کلام قرآنی و مصاحف با تلاوت آن که ایجاد فردی از آن است و تفاوت سبعة احرف نزولی با تسهیل در تلاوت
۱۶- نزل القرآن علی سبعة احرف (عند الاقراء و کتابة المصحف) (عند التلاوة و القرائة)



ارکان سبعة
۱. انحصار تدوین تکوین در خدای متعال (رمز تحدی)
۲. قرآن کریم تدوین تمام نفس‌الامر است.
۳. چون تکوین بر اساس ۷ است پس تدوین هم ۷ حرف است.
۴. ساختار جوهره قرآن کریم امکان استخراج آن از حروف مقطعه است (ابوفاخته) کذلک یوحی – احکمت آیاته ثم فصلت – استخراج مرکبات از بسائط – نشانه‌شناسی – چندمنظوره – استعمال لفظ در اکثر معنی – محکمات و متشابهات
۵. مصاحف مظاهر است – رواج تلاوت به معنی و مصاحف غیر مصحف عثمان در قرن اول مستنداً به سبعة احرف
۶. تعدد قراءات از مولَّدات سبعة احرف است:
رواج مصاحف و عدم مستنکر بودن قرائت به معنی در قرن دوم به سبعة احرف – زوال رواج نقل به معنی توسط قراء و ترویج إسناد و شیخ و القراءة سنة متبعة
۷. زوال مطلق قرائت به معنی و زوال رواج مصاحف دیگر