بسم الله الرحمن الرحیم

سه اشتباه مهم تاثیرگزار بر فضای علمی فقهی بعد از قرن یازدهم

فهرست مباحث علوم قرآنی
تعدد قراءات-اشکال و جواب
یک دلیل برای تعدد قراءات!!

تصریح کنندگان به اینکه تواتر الی الشارع است
سنجش انواع قراءات در قوت تعدد صدور
تشابک شواهد-روش موضوع‌محور-تحلیل موضوع اندماجی تواتر قرآن و قراءات
اشکال در تواتر قراءات به معنای انکار اصل تعدد نزول قراءات نیست‏
ترتیب پیشنهادی برای سیر بحث در علوم قرآني
«حرف واحد» دافع «سبعة أحرف» أعداء الله-«حرف واحد» جزء «سبعة أحرف» أصلح الوجوه نزد شیخ طوسي قده
تفاوت سبعة أحرف قبل از ابن مجاهد با سبعة أحرف بعد از ابن مجاهد، رمز اختفاء معنای روایات نزول بر حرف واحد
تحریر بسیار عالی طبرسی در مقدمه مجمع از کلام شیخ در مقدمه تبیان

۱- نزول قرآن کریم بر حرف واحد به معنای نفی تعدد قراءات است.
۲- شیخ الطائفة طوسی و امین الاسلام طبرسی قدهما در مقدمه تبیان و مجمع، منکر تواتر قراءات متعددة الی رسول الله صلی الله علیه و آله هستند.
۳- متخصصین فن قراءات مثل ابن جزری و ابوشامة، اعتراف کردند که بعض قراءات از سبعة، متواتر نیستند، و شهید ثانی قده هم آن را تایید کردند، در حالی که گفتند کل مما نزل به الروح الامین، و این تناقض‌گویی از ایشان برای اعتراف به عدم تواتر کافی است.

مطلب اول از قرن یازدهم شروع شد، تا آنجا که میدانیم از جناب مجلسی اول و سپس از فیض و سید نعمة الله جزائری شروع شد و در حدائق به اوج خود رسید، اما مطلب دوم و سوم تا زمان حدائق ظاهرا نبوده است، و صاحب حدائق دو بار لفظ صریح را به کار بردند، یکی کلام شیخ و طبرسی را صریح در رد اجماع اصحابنا دانستند، و دیگری عبارت ابن جزری را صریح در عدم تواتر قراءات سبع دانستند.