بسم الله الرحمن الرحیم

مباحث مربوط به ليلة القدر

فهرست فقه
كتاب الصوم
مباحث رؤیت هلال-كتاب الصوم
تعيين ليلة القدر‌- مولى اسماعيل خواجوئى
در بيان حقيقت شب قدر و كيفيت اختلاف آن به حسب اختلاف آفاق-رفيعى قزوينى
مقاله شب و روز-سید مرتضی نجومی


آیا شب قدر شخصی است یا نوعی یا کلی در معین؟ ظاهرا شخصی بودن با کلی در معین بودن قابل جمع است چون دو حیث است، برای کره زمین شخصی است و برای آفاق مختلفة کلی در معین است، اما نوعی بودن دقیقا دو فرد شب قدر میشود نه بخشهای یک شب قدر
آنچه مهم است بررسی این است که حرکت انتقالی سالیانه زمین یک حرکت شخصی است، و نیز حرکت ماهیانه قمر به دور زمین هم یک حرکت شخصی است، و در هر سال ما یک ماه مبارک رمضان داریم، پس چطور با این شخصی بودن این سه امر، میتوانیم بگوییم ماه مبارک یا شب اول ماه مثلا یا شب قدر مثلا نوعی است؟

مشکل دیگر این است که وقتی در بلد غربی مثل بغداد شب اول شروع شد، ما یک شب طولانی ۲۴ ساعته بیشتر در کره نداریم، و ۲۴ ساعت بعد این شب تمام میشود اما شب اول بلد شرقی مثل تهران تازه شروع میشود، پس شب طولانی نمیتواند دو شب اول این دو بلد را به نحو کلی در معین سامان دهد

مسأله دیگر تغییر یافتن موقعیت مکلف است، آیا یک مکلف با تغییر سکونتش در شرق یا غرب، میتواند موظف به ۲۸ روزه یا ۳۱ روزه بشود؟