فهرست عامالسورةفهرست قرآن كريم

بسم الله الرحمن الرحیم

آية بعدآية [4271] در مصحف از مجموع [6236]آية قبل

41|53|سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ


علم فیزیک

فهرست فیزیک
فهرست علوم
فهرست موضوعات و مسائل علمی که پایان یافته تلقی میشود
لینکدونی
جدول شاخه‌های فیزیک
افلاطونگرائي
کیهان‌شناسی فیزیکی
اصل انسان‌نگر-Anthropic principle
فیزیک کوانتوم
ثابت فیزیکی
ثابت پلانک
میدان
انرژی
نظریه اطلاعات در فیزیک
حضور یک ذره در دو مکان-برهم‌نهی کوانتومی-Quantum superposition
مکانیک
کار-مکانیک
قول به جاذبه منسوب به ثابت بن قرة
ترمودینامیک
آنتروپی
چندجهاني
آیا ما در یک چند جهانی زندگی می کنیم؟
خودکشی‌ کوانتومی: اثبات فرضیه چند جهانی با خشن ترین روش ممکن
چندجهاني-جهانهاي موازي
مقاله در توضیح نظریه جهان ریاضی ماکس تگمارک
پنج راز بزرگ فیزیک که دانشمندان را شب زنده دار می کند
تکامل-فرگشت-تطور
برهان نظم
طراحی هوشمند
جهانها-عوالم در قرآن کریم
چندجهاني در فیزیک جدید
کمربند آلن






هفت راز فيزيك جديد
رده:مفاهیم بنیادین فیزیک

اهرم، رافعة، لور:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%85
https://en.wikipedia.org/wiki/Lever
https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%B9%D8%A9


Force---نیرو----قوة---
Energy----انرژی----طاقة---





http://physics.iust.ac.ir/printme.php?item=17.11882.26946.fa

دانشکده فیزیک- دفاعیه های دکتری
دفاعیه دکتری

حذف تصاویر و رنگ‌ها | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۱۰/۶ |
AWT IMAGE آقای فرهنگ فلاح دانشجوی دکتری این دانشکده در تاریخ 9 /10/91 ساعت 15 بعد از ظهر در سالن سمینار ساختمان شماره 1 فیزیک از پایان نامه خود با عنوان " خواص اسپینی در مولکول های آلی " به راهنمایی آقای دکتر مهدی اسماعیل زاده دفاع خواهد کرد.

آدرس پست الکترونیکی : fallah AT iust.ac.ir

چکیده:

اسپینترونیک و یا الکترونیک اسپینی، شاخه‌ای از علم است که به بررسی انتقال و ذخیره اطلاعات از طریق اسپین الکترون‌ها می‌پردازد. مطالعه اسپینترونیک در حوزه الکترونیک مولکولی که علم بررسی ترابری الکترون در تک مولکول‌ها است، به شاخه جدیدی به نام اسپینترونیک مولکولی منجر شده است.

در این رساله اثر اسپین-مدار راشبا بر ترابری باری و اسپینی در تعدادی از مولکول‌های آلی بررسی شده است. ضرایب عبور با استفاده از روش تابع گرین تعادلی محاسبه شده‌اند. در توصیف هامیلتونی این مولکول‌ها از مدل هاکل استفاده شده است.

ابتدا اثر اسپین-مدار راشبا بر چند مولکول آلی بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد که در مولکول‌های 1و4-n-فنیل-دی تیولات با n زوج امکان چرخش کامل اسپین الکترون با بازدهی 100 درصد وجود دارد که باعث قابلیت استفاده این قطعه مولکولی به عنوان یک گیت NOT می گردد.

سپس اثر یک میدان الکتریکی خارجی علاوه بر اثر اسپین-مدار راشبا بر یک مولکول آلی بررسی شده است. نتایج تحقیقات نمایان‌گر امکان کنترل میزان چرخش اسپین الکترون به وسیله میدان الکتریکی خارجی می‌باشد. در این حالت با اعمال یک سیگنال مربعی برای میدان الکتریکی خارجی می‌توان یک ساعت اسپینی داشت. به دلیل ظرفیت خازنی بسیار پایین این مولکول‌ها، انتظار می‌رود این قطعه دارای سرعت عملکرد بسیار بالایی باشد.

در نهایت، تأثیر برهم‌کنش الکترون-الکترون به طور صریح با استفاده از روش تابع گرین غیر‌تعادلی کلدیش در ترابری اسپینی مولکول‌های 1و4-n-فنیل-دی تیولات مورد بررسی قرار گرفته است.

واژه‌های کلیدی:

اسپینترونیک، الکترونیک مولکولی، مولکول‌های آلی، اسپینترونیک مولکولی، اثر اسپین-مدار

نشانی مطلب در وبگاه دانشکده فیزیک:
http://www.iust.ac.ir/find.php?item=17.11882.26946.fa
برگشت به اصل مطلب




تفاوت اصل و قانون در فیزیک

دانشمندان براي بيان قانون هاي فيزيكي، اغلب از گزاره های كلي و در عین حال مختصر استفاده می کنند. قانون هاي فيزيكي، معمولاً رابطۀ بین برخي از کمیت هاي فيزيكي را توصيف مي كنند و در دامنۀ وسیعی از پدیده های گوناگون طبيعت معتبرند (مانند قانون هاي نيوتون، قانون شکست نور یا قانون پایستگی انرژی) .

برای توصيف دامنة محدودتری از پدیده هاي فيزيكي، که عمومیت کمتری دارند، اغلب از اصطلاح اصل استفاده می شود (مانند اصل پاسکال كه براي شاره هاي ساكن و محصور معتبر است.)




مدل، نظریه و قانون
از
محمد پرگلی -
۱۳۹۴/۰۶/۲۹
0

بیگ بنگ: هنگامی که دانشمندان می کوشند تا مجموعه ی ویژه ای از پدیده ها را درک کنند، غالبا از مدل استفاده می کنند. مدل از نظر علمی، نوعی مقایسه یا تصویر ذهنی از پدیده ها با چیزی است که اغلب با آن آشنا هستیم. برای مثال مدل موجی نور. بر خلاف امواج آب، امواج نوری را نمی بینیم، اما خوب است فکر کنیم نور هم از امواج ساخته شده است، زیرا آزمایش ها دلالت بر آن دارند که از بسیاری جهات نور هم شبیه امواج آب عمل می کند.

light-waves-particles-750x410به گزارش بیگ بنگ، هدف از ارائه ی مدل، به دست آوردن تصویری تقریبا ذهنی یا عینی است، یعنی چیزی را مجسم کردن. هنگامی که نمی توان دید واقعا چه اتفاقی روی می دهد، اغلب مدل ها با مقایسه با یک دستگاه آشنا(برای مثال همان امواج آب) به ما بینش ژرف تری می دهد که می تواند آزمایش های جدیدی را مطرح کند و یا اندیشه هایی را درباره ی دیگر پدیده های وابسته به وجود آورد که شاید روزی به وقوع بپیوندند.

شاید از تفاوت های میان نظریه و مدل شگفت زده شوید، زیرا بعضی اوقات این واژه ها به صورت مترادف هم به کار می روند، اما مدل معمولا ساده است و مقایسه ای ساختاری برای پدیده های مورد بررسی در اختیارمان می گذارد، در صورتی که نظریه گسترده تر و بسیار مفصل تر است و اغلب می توان پیش بینی های کمی آزمون پذیری را با دقت هرچه تمام تر ارائه دهد. بعضی اوقات یک مدل را بسط می دهند و اصلاح می کنند تا با آزمایش های انجام شده در گستره ی وسیعی از پدیده ها مطابقت نزدیکی داشته باشد، در این حال شاید بتوان آن را به عنوان یک نظریه تلقی کرد.

مدل ها می توانند بسیار سودمند باشند، زیرا اغلب به نظریه های مهمی می انجامند، اما آنچه اهمیت دارد این است که نظریه یا مدل را با خود دستگاه های واقعی و پدیده ها اشتباه نگیریم. دانشمندان، عنوان قانون را به گزاره های موجز و فراگیر درباره ی چگونگی رفتار طبیعت نسبت می دهند.(برای مثال پایستگی انرژی). گاهی این گزاره ها به شکل رابطه ها یا معادله ی میان کمیت ها بیان می شوند.(مانند قانون دوم نیوتن F=ma)

Blog-1361-magic-mathقانون گزاره ای است که آزمایش پذیری آن در گستره ی بزرگی از پدیده های مشاهده پذیر به اثبات رسیده باشد. از این رو قانون میان بسیاری از پدیده های مشاهده شده وحدت ایجاد می کند. برای گزاره های کمتر فراگیر اغلب اصطلاح اصل به کار برده می شود.(برای مثال اصل ارشمیدس) البته مرز میان قانون و اصل اختیاری است و در این باره همواره هماهنگی وجود ندارد. قوانین علمی با قوانین سیاسی تفاوت دارند. قوانین سیاسی تجویزی هستند و چگونگی رفتار ما را تعیین می کنند، در حالی که قوانین علمی توصیفی اند و چگونگی رفتار طبیعت نه آن طور که باید باشد، بلکه آن طور که هست را توضیح می دهند.

قوانین نیز مانند نظریه ها نمی توانند به طور نامحدود و متنوع در همه ی موارد ممکن آزموده شوند. بنابراین نمی توان گفت که یک قانون به طور مطلق صحیح است. اصطلاح قانون را هنگامی به کار می بریم که اعتبار آن در گستره ی بزرگی از موارد آزموده،و محدودیت های اعتباری آن به روشنی درک شده باشد. با این حال همین که اطلاعات جدیدی به دست بیاید، بعضی از قوانین اصلاح یا کنار گذاشته می شوند. معمولا دانشمندان به تحقیقات خود طوری ادامه می دهند که گویا قوانین و نظریه ها همواره صحیح هستند، اما آنها مجبورند ذهن خود را در هر مورد آزاد بگذارند تا پذیرای اطلاعات جدیدی باشند، اطلاعاتی که ممکن است اعتبار قانون را تغییر دهد.

نویسنده: داگلاس جیانکولی/ دانشگاه کالیفرنیا
ترجمه: احمد توحیدی
لینک کوتاه مقاله : https://bigbangpage.com/?p=35719























ذرات بنیادی-ایجاد شده توسط: حسن خ