بسم الله الرحمن الرحیم

اعجاز عددي قرآن

فهرست مباحث علوم قرآنی
تحدي قرآن کریم-رمز تحدي-محور تحدي-تدوین تکوین
قل لئن اجتمعت الإنس والجن على أن يأتوا بمثل هذا القرآن لا يأتون بمثله ولو كان بعضهم لبعض ظهيرا (88)

عليها تسعة عشر(30)
تحدي قرآن
معجزه بودن قرآن
اعجاز عددي قرآن
رمز تحدی و ارتباط آن با تعدد قراءات-جلسه گروه قرآنی-۲۷ اردیبهشت
محور تحدي قرآن کریم بر هویت قرآن است

رشاد خلیفه(1354 - 1410 هـ = 1935 - 1990 م)
عدنان الرفاعي(1381 - 000 هـ = 1961 - 000 م)



الكامل في القراءات العشر والأربعين الزائدة عليها (ص: 102)
يوسف بن علي بن جبارة بن محمد بن عقيل بن سواده أبو القاسم الهُذَلي اليشكري المغربي (المتوفى: 465هـ)
من ذلك أن ابن مسعود رضي اللَّه عنه قال: العدد مسامير القرآن،


الكامل في القراءات العشر والأربعين الزائدة عليها (ص: 132)
قال: علقمة قال ابن مسعود: العدد مسامير القرآن، وأنا أقول الوقف مسامير القرآن ودسره.


تفسير مجمع البيان - الطبرسي (1/ 33، بترقيم الشاملة آليا)
وقال حمزة بن حبيب، وهو أحد القراء السبعة: العدد مسامير القرآن.







1- ۱
2- ۲
3- ۳
4- ۵
5- ۷
6- ۱۱
7- ۱۳
8- ۱۷
9- ۱۹
10- ۲۳

19⨯19=361⨯19=6859⨯19=130321⨯19=2476099


فایل پی دی اف رشاد خلیفه صفحه ۴۲ نقض حرف خودش که دو آیه اضاافه است فراجع





تفسير نمونه، ج‏25، ص: 237
نكته: عدد نوزده، عدد فرشتگان عذاب است.
در آيات فوق به روشنى عدد خازنان دوزخ را نوزده نفر، يا نوزده گروه و لشكر معرفى مى‏كند، و در آيات بعد نيز روى همين مطلب تكيه شده است، ولى عجب اين است كه بعضى از فرق انحرافى اصرارى بر مقدس بودن اين عدد دارند، و حتى سعى دارند عدد ماههاى سال، و عدد روزهاى ماه را بر خلاف تمام موازين طبيعى و فلكى بر همين محور نوزده تنظيم كنند! و احكام عملى خود را نيز بر طبق آن قرار داده‏اند.
و عجبتر اينكه نويسنده‏اى كه شايد بى‏ارتباط با تشكيلات آنها نباشد، اصرار عجيب و مضحكى دارد كه همه چيز قرآن را بر همين اساس نوزده توجيه كند، و در بسيارى از موارد كه اين عدد دلخواه او با واقعيات موجود آيات قرآن هماهنگ نيست به ميل خود چيزى كم يا اضافه مى‏كند تا بر عدد نوزده، و يا مضربهاى عدد نوزده هماهنگ گردد كه صرف وقت به ذكر مطالب آنها و پاسخگويى از آن شايد از قبيل اتلاف وقت باشد.
آرى يك" مذهب دوزخى" بايد بر محور" عدد دوزخى" دور زند، و يك جمعيت دوزخى بايد خود را هماهنگ با عدد فرشتگان عذاب كنند!.









http://www.welayatnet.com/fa/news/50356

آيا مقاله ي دكتر رشاد خليفه، در مورد قرآن كريم صحت دارد؟
نویسنده: question
09:07 - 1393/10/04

چکیده: 33 سال پيش شيميدان مصري به نام «دكتر رشاد خليفه» كه در آمريكا اقامت داشت، پس از 3 سال كار مداوم و استفاده از كامپيوتر، ادعا نمود كه نظم حيرت انگيزي را در قرآن كريم، كشف كرده است.انتشار اين خبر در ميان روشنفكران كشورهاي اسلامي، نه تنها موجب شعف و شادي بلكه موجب آن شد تا بسياري از آن ها خود به ميدان آمده و با آمارگيري از تعداد حروف و كلمات قرآن كريم، پرده هاي ديگري از اسرار و رموز اين كتاب آسماني را بر ملا سازند....

آيا مقاله ي دكتر رشاد خليفه، در مورد قرآن كريم صحت دارد؟ در مورد رابطه ي عدد 19 و كلمات و حروف قرآن كريم نيز مطالبي ارايه نماييد؟

پاسخ:

قرآن كريم چشمه ساري جوشان است كه براي همه ي زمان ها و مكان ها و نسل هاي بشر آمده است. از اين رو پاسخگوي نيازها و پرسش هاي هر زمانه است.
مقوله اعجاز عددي قرآن يكي از مسائل شگفت انگيز است كه در عصر ما شاخه هاي مختلفي از قبيل.
فصاحت و بلاغت، محتواي عالي، اعجاز علمي و... پيدا كرده و لازم است جوانان مسلمان از آن ديدگاه، آگاه شوند و با شگفتي ها و اشكالات و پاسخ هاي آن نيز آشنا گردند.

برخي از نويسندگان و صاحب نظران در چند دهه اخير بعد ديگري براي اعجاز قرآن بيان كرده اند كه همان اعجاز عددي قرآن كريم است. اينان ادعا مي كنند كه يك نظم رياضي بر قرآن كريم حاكم است. اما تا چند سال اخير اين راز علمي پنهان مانده بود و با پيدايش رايانه ، اينترنت و ماهواره، پرده از روي نظم رياضي قرآن كذيم برداشته شد و اعجاز اين كتاب مقدس بار ديگر بر جهانيان ثابت گرديد... در رأس اين گروه دكتر رشاد خليفه، است.

او تحصيلات جديد خود را تا كارشناسي در دانشكده ي كشاورزي عين الشمس قاهره گذراند و سپس كارشناسي ارشد خود را در دانشگاه آريزونا (1959 ـ 1961م) آمريكا گذراند و سپس دكتراي خود را در دانشگاه كاليفرنيا (1962 ـ 1964م) در رشته بيوشيمي گياهي گذراند.
او به مدت سه سال در مورد قرآن كريم با استفاده از رايانه، تحقيق كرده است. و نتيجه ي اين تحقيقات را در سال 1351ش، به روزنامه هاي دنيا داده شد. كتاب او تحت عنوان «معجزة القرآن الكريم»، در سال 1983م در بيروت و به زبان انگليسي نيز در آمريكا چاپ شد.(1)

1. اعجاز حروف مقطعه تمام كوشش استاد مزبور براي كشف معاني و اسرار حروف مقطعه در قرآن كريم صورت گرفته است. و ثابت كرده است كه رابطه ي نزديكي ميان حروف مذكور، با حروف سوره اي كه در آغاز آن قرار گرفته اند، وجود دارد.
او بيان كرده كه در 29 سوره ي قرآن كريم، حروف مقطعه آمده است كه مجموع اين حروف 28 حرف الفباي عربي را تشكيل مي دهد (يعني: ا ـ ح ـ رـ س ـ ص ـ ط ـ ع ـ ق ـ ك ـ ل ـ م ـ ن ـ هـ ـ ي ) كه گاهي آنان را حروف نوراني نامند.
او نسبت اين حروف را در 114 سوره ي قرآن كريم سنجيده است و به نتايج بسيار دست يافته است كه به برخي از آن ها اشاره مي شود:
نسبت حرف «ق» در سوره ي «ق» از تمام سوره هاي قرآن كريم، بدون استثناء بيشتر است. مقدار حرف «ص» در سوره ي «ص» نيز به تناسب مجموع حروف سوره از هر سوره ي ديگر بيشتر است.
و نيز حرف «ن» در سوره ي «ن و القلم» بزرگترين رقم نسبي را در 114 سوره ي قرآن كريم دارد.

2. اعجاز عدد 19رشاد خليفه، در ادامه ي تحقيقات خود به نتيجه ي جالب ديگري رسيد ـ با عنوان اعجاز عدد 19 ـ ايشان مي گويد:
«چون (بسم الله الرحمن الرحيم) داراي 19 حرف است. پس نظام رياضي خاصي بر اساس عدد 19 بر قرآن كريم حاكم است. به عنوان نمونه به چند مثال توجه نماييد:
الف: تعداد (ق) هايي كه در سوره ي «ق» وجود دارد 57 مورد است كه يكي از مضرب هاي عدد 19 مي باشد (57 = 3 ×19).
ب) عدد كلمات اولين آياتي كه بر پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نازل شده است، 19 كلمه است».(2)

3. تناسب تكرار واژه ها در قرآن كريمرشاد خليفه، بعدا تناسب عددي تكرار واژه ها در قرآن كريم را مطرح نمود. ايشان معتقد است كلماتي كه مترادف يا متضاد هستند به تعداد مساوي در قرآن كريم تكرار شده است. مانند:
ـ كلمه ي «دنيا» و «آخرت» هر كدام 115 بار.
ـ كلمه ي «شيطان» و «ملائكه» هر كدام 68بار.
ـ كلمه ي «جهنم» و «جنات» با مشتقات هر كدام 77 بار.

اشكالات اعجاز حروف مقطعه در قرآن كريم رشاد خليفه، مي گويد: تكرار حروف مقطعه در هر سوره، عددي است كه يكي از مضرب هاي عدد 19 مي باشد، اين ادعا با اشكالاتي روبه رو است. به عنوان مثال:

الف: ايشان مي گويد حرف «ن» در سوره ي قلم 133 مرتبه تكرار شده است. يعني: (7×19).
اين ادعا صحيح نيست. چون تعداد تكرار حرف «ن» در سوره ي «قلم» 131 مرتبه است. ايشان با آن كه تأكيد مي كند همه جا رسم الخط «عثمان طه» ملاك و معيار است. ولي در اين جا اين ملاك را صرف نظر كرده و «ن» را در اول سوره ي «قلم» به صورت «نون» نوشته است تا يك نون اضافه بيايد و بعد يك نون ديگر از «بسم الله الرحمن الرحيم» آغاز سوره، وام گرفته است و به اين ترتيب كسري نون را جبران مي كند.
در حالي كه حرف نون در اول سوره ي «قلم» به اين صورت است «ن»، چون فواتح سور به صورت حرف نوشته مي شوند نه به صورت اسم آن ها. به عنوان مثال الف به شكل (ا) نوشته مي شود نه «الف» و «لام» به شكل (ل) نوشته مي شود نه «لام».
و اگر به صورت «نون» باشد مي بايست در تلفظ، اين گونه تلفظ شود (نون ـ واو ـ نون) نه به صورت «نون».

اشكالات اعجاز عدد 191. جمله «بسم الله الرحمن الرحيم» كه اولين آيه ي قرآن كريم است، داراي 19 حرف است. تك تك كلمات اين جمله به تعدادي قابل تقسيم بر عدد 19 در قرآن كريم به كار رفته است. تعداد كلمه ي «الله» 2698 مرتبه، «رحمن» 57 مرتبه و «رحيم» 114 مرتبه است كه همه مضرب صحيح عدد 19 مي باشند.

اشكال: از ميان اين 4 آمار فقط رقم 57 صحيح است، آن هم مشروط به اين كه «الرحمن» را در بسم الله سوره ي حمد به حساب آورده و در بقيه بسم الله هاي سوره هاي قرآن كريم به حساب نياوريم و براي آن كه آمار «الله» به حد نصاب مورد نظر برسد، «ياالله» و «تالله» و «لله» و «فالله» را بايد حساب كنيم، اما «اللهم» را از حساب خارج كنيم و يا كلمه ي «اسم» در قرآن كريم 22 مرتبه آمده است و اگر منظور ايشان «باسم» باشد فقط 7 مرتبه تكرار شده است.

2. سوره ي «ناس» كه آخرين سوره ي قرآن كريم است، تعداد حروف آن 114 حرف است كه مضرب 19 مي باشد.
اشكال: نمي دانيم ايشان چگونه حساب كرده اند. چون اين سوره بدون احتساب بسم الله، 80 حرف است و با احتساب بسم الله، 99 حرف مي شود كه در هيچ حالت مضرب آن 19 نيست.

3. اولين آياتي كه از سوره ي «علق» نازل شده است، يعني: 5 آيه ي اول داراي 20 كلمه است نه 19 كلمه.

4. دومين آيات يعني آيات 1 تا 9 سوره ي «قلم» داراي 40 كلمه است نه 38 كلمه.

اشكالات اعجاز تناسب عددي واژگان بسياري از اين آمار و ارقام هايي كه در تناسب واژگان قرآن كريم از نويسندگان مختلف نقل شده است، در مقام محاسبه، درست نيست و نيازمند نگاه خوشبينانه است. بر فرض صحت نيازمند توجيهات و تكلفات فراواني است كه عملا اين تناسب ها را از اعجاز بودن دور مي كند. و براي مثال:
1. در شمارش كلمه ي «يوم» براي اين كه به عدد 365 برسند (عدد روزهاي سال) گفته اند كه بايد «يوم» را به صورت مفرد در نظر بگيريم، زيرا اگر «ايام» و «يومين» را به حساب آوريم، به عدد مطلوب نمي رسيم.
اما باز هم منظور آن ها تأمين نمي شود. زيرا «يومئذ» و «يومكم» و «يومهم» نيز بايد از ليست خارج شوند، در حالي كه اين ها هم مفرد هستند. اگر منظور ايشان از مفرد، اين است كه به «يوم» هيچ حرفي متصل نباشد، در اين صورت بايد «باليوم» و «اليوم» و «فاليوم» را نيز از ليست خارج كرد و در اين صورت آمار ما از 365 بسيار كمتر مي شود. خلاصه اين افراد براي رسيدن به عدد 365 از هيچ اسلوب منقطي پيروي نكرده اند.

جمع بندي و نتيجه گيري

33 سال پيش شيميدان مصري به نام «دكتر رشاد خليفه» كه در آمريكا اقامت داشت، پس از 3 سال كار مداوم و استفاده از كامپيوتر، ادعا نمود كه نظم حيرت انگيزي را در قرآن كريم، كشف كرده است.

انتشار اين خبر در ميان روشنفكران كشورهاي اسلامي، نه تنها موجب شعف و شادي بلكه موجب آن شد تا بسياري از آن ها خود به ميدان آمده و با آمارگيري از تعداد حروف و كلمات قرآن كريم، پرده هاي ديگري از اسرار و رموز اين كتاب آسماني را بر ملا سازند.

تعداد زيادي از دانشمندان مسلمان، نظم رياضي قرآن كريم را دنبال كرده اند و به نتايج قابل توجهي رسيده اند، هر چند كه برخي از محاسبات آن ها خطا بوده و يا با اعمال سليقه و ذوق شخصي همراه بوده است. از سخنان طرفين استفاده مي شود كه نظم رياضي، قرآن كريم را به صورت موجبه جزئيه مورد پذيرش موافقان و مخالفان اعجاز عددي واقع شده است، اما به صورت موجبه كليه (يعني در همه موارد ادعا شده)، مورد قبول نيست.

ما در صدد آنيم تا اثبات كنيم، هر چند نظم رياضي قرآن كريم شگفت انگيز است، اما در مورد ادعاي اعجاز عددي اشكالات نقضي و حلي فراواني بر دعاوي آن ها وارد است.

اساساً بايد ببينيم قرآن كريم چگونه خود را معرفي كرده است، پيشوايان معصوم ما قرآن كريم را چگونه معرفي كرده اند.؟
با دقت در آيات قرآن كريم و هم چنين با مراجعه به احاديث،(3) به اين مطلب مي رسيم كه قرآن كريم خود را حكمت، علم، نور، ذكر، و موعظه... معرفي مي كند. و همه اين عناوين در پرتو توجه به محتواي قرآن كريم و پيروي از رهنمودهاي آن ميسر مي شود.

نكته ي قابل توجه ديگر اين است كه، محور اصلي بحث قائلين به اعجاز عددي قرآن كريم، شيوه ي كتابت الفاظ قرآن كريم است. در اين جا بحث مفصلي مطرح است و آن اين كه آيا الفاظ قرآن كريم، مانند معاني آن توقيفي است يا نه؟

قائلين به اعجاز عددي قرآن كريم مي گويند: بايد همين رسم الخط را حفظ كرد در غير اين صورت تمام محاسبات به هم مي خورد.
بايد اين را هم در نظر داشت كه قرآن كريم در هر زماني به خط مرسوم آن زمان نوشته شده است. مانند خط كوفي، كه هيچ يك از اين ادعاها با اين خط موافق نيست.

بنابراين، هر چند كه نظم رياضي قرآن كريم شگفت انگيز و قابل توجه است، اما چون نظم رياضي قرآن كريم ـ اعجاز عددي ـ به صورت موجبه كليه مورد اثبات قرار نگرفته و كثرت مطالب اثبات شده به طوري نيست كه اعجاز را ثابت كند. پس اعجاز علمي قرآن كريم از طريق اعجاز عددي آن فعلا قابل اثبات نيست.

پاورقی:

1. Quran visual presen tation of the miracle.
2. اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّک الَّذِي خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ (2) اقْرَأْ وَرَبُّک الْأَکرَمُ (3) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4) عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ علق : 1 ـ 5.
3. نک: نهج البلاغه و اصول کافي و کتب حديثي ديگر.

منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات