عدد گویا یا عدد کسری (به انگلیسی: Rational number) در علم ریاضیات، عددی است که میتواند به صورت کسر p q (یا p / q
) از دو عدد صحیح p
و q
( به طوری که p
صورت کسر و q
مخرج کسر باشد.) بیان شود.[۱] به عبارت دیگر، اعداد گویا کسرهایی هستند که از تقسیم عدد صحیح بر عدد صحیح دیگر (به جز صفر) پدید آمده باشد.[۲] از آنجایی که q
میتواند برابر با عدد یک باشد؛ پس تمامی اعداد صحیح، طبیعی و حسابی، عدد گویا نیز هستند.
مجموعه اعداد گویا معمولاً با حرف Q نمایش داده میشوند که به انتخابِ جوزپه پئانو از ابتدای کلمهٔ ایتالیاییِ quoziente، بهمعنای خارجقسمت، اخذ شدهاست.[۳]
بهطور کلی میتوان مجموعه اعداد گویا را بدین صورت تعریف کرد: اگر ما یک عدد طبیعی داشته باشیم و آن را (مثلا x ) بر دیگری (مثلا y
) تقسیم کنیم؛ به طوری که (یا به شرطی که) هم x
(صورت) و هم y
(مخرج) عضو مجموعه اعداد صحیح ( Z
) باشند؛ و y
(مخرج) برابر با صفر نباشد؛ آنگاه نسبت x
به y
(کسر مورد نظر) عددی گویا خواهد بود. [۴] Q = { x y ∣ x , y ∈ Z , y ≠ 0 }
Q ∪ Q c = R
Q ∩ Q c = ∅
x 10 n ∈ Q ⇒
x ∈ Z
, n ∈ N
برای مقایسه اعداد گویای مثبت، پس از هم مخرج کردن، صورتهایشان مورد مقایسه قرار میگیرد؛ صورت هر کدام که بزرگتر بود، آن عدد بزرگتر است. برای هم مخرج کردن، صورت و مخرج هر یک از اعداد گویا در مخرج دیگری ضرب میشود.
برای مقایسه دو عدد گویای a b و c d
بهصورت زیر مخرجها یکی میشوند:
a b = a × d b × d , c d = c × b d × b
سپس صورت دو کسر بهدستآمده مورد مقایسه قرار میگیرند: a × d ? c × b
دو عدد 5 11 و 3 7
بهصورت زیر مقایسه میشوند:
3 7 = 3 × 11 7 × 11 = 33 77 , 5 11 = 5 × 7 11 × 7 = 35 77 ⇒ 33 < 35 ⇒ 3 7 < 5 11
برای جمع و تفریق اعداد گویا ابتدا مخرج کسرها یکسان شده، سپس صورتها با هم جمع یا تفریق میشوند:
a b ± c d = a d ± b c b d
4 3 + 2 5 = 20 + 6 15 = 26 15
5 6 − 5 4 = 20 − 30 24 = − 10 24
برای ضرب اعداد گویا، صورتها را در هم و مخرجها نیز در هم ضرب میشوند.
a b ⋅ c d = a c b d
برای تقسیم دو عدد گویا، عدد اول را در معکوس عدد دوم ضرب میشود.
a b ÷ c d = a b . d c = a d b c
5 7 ÷ 3 5 = 5 7 ⋅ 5 3 = 5 × 5 7 × 3 = 25 21
برای توزیع پذیری علامت منفی پشت پرانتز به کسر داخل پرانتز، کافی است؛ که پرانتز را حذف کنیم؛ و صورت یا مخرج کسر را قرینه نماییم.
− ( a b ) = − a b = a − b
− ( 7 12 ) = − 7 12 = 7 − 12
اگر کسری را به توان عددی منفی برسانیم؛ برای اینکه بتوانیم توانی مثبت داشته باشیم؛ فقط کافی است که، کسر مذکور را معکوس نموده و خود توان را قرینه نماییم.
( x y ) − n = ( y x ) n
( 3 5 ) − 2 = ( 5 3 ) 2
اگر ما کسری داشته داشته باشیم و کل کسر را به توان عددی طبیعی برسانیم؛ برای توزیع پذیری توان به صورت جداگانه نسبت به صورت و مخرج، فقط کافی است؛ که به طور جداگانه هم صورت و هم مخرج کسر را به توان همان عدد برسانیم.
( a b ) n = a n b n
( 10 17 ) 3 = 10 3 17 3
اگر عدد یا کسری به غیر از صفر به توان صفر برسد؛ آنگاه حاصل برابر با ۱ خواهد شد.( 0 ≠ x )
( x y ) 0 = 1
( 13 − 5 ) 0 = 1
کسر (به انگلیسی: Fraction) (از لاتین fractus به معنی "شکسته")، نمایشگر جزئی از یک کل یا بهطور کلی تر، هر تعداد از اجزای مساوی با هم است. هنگام صحبتهای روزمره، کسر را جهت توصیف اینکه چه تعداد از اجزایی با اندازههای مشخص وجود دارند، به کار میبرند، مثل: یک دوم، هشت پنجم، سه چهارم. کسر رایج، متعارف یا ساده (مثالها: 1 2 و 17 3
) شامل یک صورت (Numerator) است که بالای خط قرار میگیرد (یا قبل از اسلش، مثل: 1⁄2)، و مخرج (Denominator) ناصفری که زیر آن خط قرار داده میشود. صورتها و مخرجها در کسرهایی که رایج نیستند نیز به کار میروند، انواع کسرهای غیر رایج شامل این مواردند: کسر مرکب،کسر نامناسب و اعداد مخلوط.
نمایش کسر به صورت یک خط افقی و یک عدد در بالا و یک عدد در پایین میباشد. عدد بالایی صورت کسر و عدد پایینی مخرج کسر نامیده میشود.
2 4
در اینجا ۲ صورت کسر و ۴ مخرج کسر میباشد.
در این پویا نمایی برابر کسرهای زیر نشان داده شدهاست . 1 4 = 2 8 = 3 2 = 4 16
کسر متعارفی نوعی خاصی از کسر است که بنا بر تعریف، هم صورت و هم مخرج آن اعداد صحیح هستند (مخرج باید مخالف صفر باشد). به عنوان مثال، اعداد 4 3 و 9 6
کسر متعارفی هستند، ولی 4 1.2
و 5 / 3 / 2 / 1
کسر متعارفی نمیباشند.
کسر متعارفی a b را در نظر بگیرید. اگر صورت از مخرج کسر بزرگتر باشد، یعنی داشته باشیم a>b، کسر از یک (واحد) بزرگتر است. در این صورت a b
را کسر بزرگتر از واحد (Improper Fraction) مینامند. گاهی کسرهای بزرگتر از واحد را به صورت عدد مخلوط نشان میدهند.
برعکس، اگر در کسر a b صورت از مخرج کوچکتر باشد، یعنی a<b، کسر را کوچکتر از واحد (Proper Fraction) مینامند.
کسر اعشاری، یک کسر متعارفی است که مخرج آن ۱۰ یا توانی از ۱۰ است. اغلب برای نمایش کسرهای اعشاری از علامت ممیز (/) استفاده میشود. برای مثال کسر متعارفی 1 10 را میتوان به صورت ۰/۱ نشان داد. همچنین کسر a b
را میتوان با ضرب صورت و مخرج در مقدار ۵ به صورت 60 100
یا ۰/۶۰ و حتی بهطور خلاصهتر ۰/۶ نشان داد. کسرهای اعشاری را با نماد علمی نیز میتوان نشان داد.
برای نمایش اعداد اعشاری که دارای بینهایت رقم تکرار شونده اعشار هستند، از کسر متعارفی استفاده میشود. برای مثال کسر متعارفی 1 3 بیانگر مقدار …۰/۳۳۳۳ است.
اگر مخرج کسر قابل تبدیل به ۱۰۰ باشد میتوان اعداد را به صورت درصدی (Percentage) یا به صورت نماد ٪ نیز نشان داد. برای مثال کسر متعارفی 5 100 همان مقدار ۵٪ یا ۰/۰۵ است و 29 100
مقدار ۲۹٪ را نشان میدهد.
اگر با تقسیم صورت بر مخرج، به باقیمانده صفر برسیم، کسر را مولد اعشار مختوم مینامند. این حالت در زمانی رخ میدهد که مخرج کسر فقط شامل عاملهای ۲ یا ۵ یا هر دو باشد.
کسرهای وجود دارند که در آنها حاصل تقسیم صورت بر مخرج، باقیمانده صفر نخواهند داشت. به این ترتیب عدد اعشاری حاصل، مختوم نخواهد بود. برای مثال کسرهایی نظیر 1 3 و 1 11
یک عدد اعشاری با مقدار اعشار متناوب ایجاد میکنند. ارقام تکرار شده در تناوب عدد اعشاری را دوره گردش مینامند. از آنجایی که مخرج این گونه کسرها دارای عاملهای اول به غیر از ۲ و ۵ هستند، تقسیم صورت بر مخرج، باقیمانده صفر نخواهند داشت.
2 3 = 0.666... و 1 11 = 0.090909...
در این گونه کسرها، با تجزیه مخرج به عوامل اول به ارقام ۲ یا ۵ و یک یا چند عدد اول دیگر میرسیم. در این صورت عدد اعشاری شامل دو قسمت تکراری با گردش و بدون گردش خواهد بود. برای مثال کسر 8 15 از این گونه کسرها محسوب میشود، زیرا مخرج آن به عاملهای ۵ و ۳ تجزیه میشود.
8 15 = 0.5333...
معمولاً کسرهای متعارفی بزرگتر از ۱ را به صورت اعداد مخلوط نشان میدهند. در این حالت عدد مخلوط شامل یک قسمت عدد صحیح و یک کسر متعارفی کوچکتر از واحد است. قسمت عدد صحیح همان خارج قسمت تقسیم و صورت کسر، باقیمانده تقسیم و مخرج کسر متعارفی نیز مقسومٌ علیه خواهد بود.
36 5 = 7 1 5
اگر مخرج کسری صفر باشد، مانند 1 0 آن کسر تعریف نشدهاست.
کسر متعارفی در جریان اندازهگیری و زمانی پدید آمد که ناچار شدند واحد اندازهگیری را بشکنند؛ چرا که برای ادامه اندازهگیری، نتوانستند از واحد استفاده کنند. این موضوع، به ویژه از پیدایش کسرهای مشخص، پیش از پیدایش مفهوم کلی کسر، روشن میشود.
زمان زیادی لازم بود تا «نیم» و «یک چهارم» به صورت ۱/۲ و ۱/۴ برای هر نوع واحدی (طول، حجم، وزن، زمان) به کار رود.
در هزاره دوم پیش از میلاد بود که بشر توانست از کسر، همچون بخشی از واحد، استفاده کند. در بابل کهن، حتی نمادهای خاصی برای برخی کسرهای متعارفی وجود داشت.
گویا صفت فاعلی از مصدر گفتن میباشد و در ریاضی هر شمار کسری مانند یا هر عددی که بتوان آن را به شکل یک کسر نوشت را یک عدد گویا مینامیم. مانند ۲-، ۰، ۳+ ،۲/۳ -، ۲۵/- که به ترتیب به شکل کسرهای میتوان نوشت. بهطور کلی هر عددی که بتوان آن را به صورت کسر نوشت، بهطوریکه صورت و مخرج آن متعلق به اعداد صحیح باشند و مخرج آن مخالف صفر باشد یک عدد گویا میگویند. مجموعه اعداد گویا را با حرف Q حرف اول کلمهٔ Quotient به معنی «خارج قسمت» نمایش میدهند.
ضرب کسر دارای انواع مختلفی است از جمله: ضرب عدد در کسر (ضرب کسر در عدد) و ضرب کسر در کسر
ابتدا به عدد مخرج یک میدهیم و سپس صورت در صورت و مخرج در مخرج ضرب میشود. 2 × 9 6 = 2 1 × 9 6 = 18 6
این مورد دقیقاً شبیه ضرب عدد در کسر میباشد و ابتدا باید به عدد مخرج یک بدهیم و سپس در هم ضرب کنیم. 4 5 × 2 = 4 5 × 2 1 = 8 5
در این نوع ضرب صورت در صورت و مخرج در مخرج ضرب میشوند. 5 7 × 9 5 = 5 7 × 9 5 = 45 35
دقت کنید در کسرهای که به صورت عدد مخلوط هستند، ابتدا عدد مخلوط را به کسر تبدیل کنید و سپس ضرب را انجام دهید. 4 2 3 × 1 4 5 = 14 3 × 9 5 = 126 15
برای تقسیم دو کسر متعارفی میتوان آن را به صورت حاصلضرب نوشت و عملیات را مطابق با عملیات ضرب انجام داد. برای این کار کافی است که کسر مقسوم علیه را به صورت معکوس درآورده و در مقسوم ضرب کنیم.
a b ÷ c d = a b × d c
اگر مخرج همه کسرها با هم مشابه است، صورت تمام کسرها را با هم جمع میشوند. مخرج نیز همان مخرج یکسان کسرها میباشد.
1 4 + 2 4 = 3 4
دو مخرج (یا هر چند تا که هست) را در هم ضرب کرده تا مخرج مشترک به دست بیاید. اگر یکی از مخرجها به بقیه مخرجها بخش پذیر بود، کافی است آن مخرج به عنوان مخرج مشترک انتخاب شود. صورتها متناسب با مخرج مشترک، بزرگ میشوند. در این حالت صورت کسرها با هم جمع میشوند.
1 3 + 3 5 = 5 15 + 9 15 = 14 15
پی نوشت ها :
1.Waldeck E. Mainville/Jr
2. ro
3. s. a
4. Bakhshali
منبع مقاله :
دیویس، هارولد؛ (1384)، تاریخ محاسبه، مهران اخباریفر، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول..
تاریخ کسرها : https://nrich.maths.org/2515