بسم الله الرحمن الرحیم
Saturday 18 May 2019 | #182 | |
عضو ثابت
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخها: 2,088
|
ج: انکار شرک
بلی به نظر من این معنا صحیح است و لکن یکی از وجوه صحیح آیه مبارکه
است، و آیه چندین وجه دیگر دارد که همگی صحیح است و میتواند همگی مراد خدای
سبحان باشد، چون استعمال لفظ در معانی اکثر از واحد، ممکن بلکه واقع است.
نقل قول:
اولا واضح است که بنده طبق فهم شما که ارائه کردید گفتم این آیه خودش متشابه میشود. ثانیا نکته بسیار مهمی که در محکم و متشابه است اینکه هر آیه متشابهی در محتوای خود، تحلیل به عناصر پایه میشود، و ساختار درختی تشکیل میدهد، و ابهام در بعض مراتب ساختار درختی، هیچ تاثیری در وضوح بخش دیگر آن ندارد. به بیان ریاضی بخواهم توضیح دهم، اگر مجموعه مرجع داشته باشیم که دو زیرمجموعه داشته باشد، مثلا مجموعه اعداد صحیح، مرجع است، و دو زیر مجموعه دارد که با هم میتوانند متباین باشند یا متداخل باشند یا مشترک در بعض اعضا باشند، اما وقتی وارد جبر مجموعهها شویم، اصل ساختار باقی میماند، هر چند عناصر و اعضا به نمادهای جبری تبدیل میشود. مثلا در این شکل، مستطیل، مجموعه مرجع است، و دو دایره، دو زیرمجموعه آن است: در اینجا، دو زیرمجموعه، نه متباین هستند و نه متداخل، بلکه در بعض اعضا (قسمت رنگی) مشترک هستند. آنچه مهم است تعیین مجموعه مرجع است، و از همین جا است که عرض کردم آیه شریفه چندین وجه صحیح دارد و همگی میتواند مراد باشد، یعنی شما میتوانید مجموعه مرجع U را طوری منظور کنید که دو زیرمجموعه، متباین شوند، یا متداخل یا متشارک، اما به هر حال قطعی است که یک مجموعه مرجع داریم و دو زیرمجموعه، کما اینکه میتواند طور دیگری باشد، مثلا قطعی باشد که یک مجموعه مرجع داریم و سه زیرمجموعه داشته باشد، اما این ساختار دیگر ربطی به آیه ۷ سوره آلعمران ندارد، چون در مفاد آیه ۷ آلعمران، این دیگر قطعی است که مجموعه U میشود (الکتاب)، و دو زیرمجموعه دارد: (محکمات) و (متشابهات) که بین آن دو تفاوت است، حال باید ببینیم مجموعه مرجع را چگونه در نظر میگیریم، آیا ساختار درختی آن، ساختار چینش آیات و سور است؟ یا اینکه ساختار موضوعات و محتوی و مدلول است؟ بنابر این، آیه ۷ آلعمران در اینکه میفرماید قرآن مشتمل بر دو گونه آیات است یکی محکمات و دیگری متشابهات، قطعا و صد درصد از آیات محکمات است، یعنی میلیاردها بشر در طول تاریخ که این آیه را دیدند و ذهن آنها ناخودآگاه تحلیل جبری از مفاد آیه کرده است، همگی متفق هستند که این آیه میخواهد بگوید قرآن دو جور آیات دارد. . |
14 ساعت پيش | #2873 | |
عضو ثابت
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخها: 2,088
|
ج: انکار شرک
نقل قول:
و قبلا عرض کردم که غالب این اقوال صحیح است و قابل دفاع است، اما به شرط اینکه استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد را بفهمیم. بنابر این غلط است که شما محکم به معنای کلامی که مفادش واضح است و نزد تمام بشر اختلاف در فهم مراد از آن نیست، با محکم به معنای بسیط غیر مرکب را مخلوط کنید، و بگویید بیا برای من حروف مقطعه را معنا کن! محکم و متشابه در آکسیوم ابوفاخته، اصلا به معنای واضح بودن نیست، اجازه دهید مثالی عرض کنم، به این عبارت دقت کنید: «بدن انسان بر دو بخش است، یکی بخش بنیادین و دیگری بخش هماهنگی.» حال میخواهیم از این عبارت در بخشهای مختلف پزشکی استفاده کنیم و در هر جا، مقصود مناسب آنجا را قصد کنیم: تفسیر اول: بدن انسان دو بخش دارد، یکی بخش بنیادین که استخوانبندی و اسکلت بدن است که بدن را سر پا نگاه میدارد، و دیگری بخش هماهنگی اعضای مختلف بدن است که در ارتباط تنگاتنگ با همدیگر عمل میکنند تا بدن زنده بماند، مثل دستگاه گردش خون و گوارش و... تفسیر دوم: بدن انسان دو بخش دارد، یکی بخش سلولهای بنیادین که خمیر مایه تمام اعضای بدن هستند، و دیگری بخش بافتهای اعضای بدن هستند که ترکیب ارگانیک دارند. حال اگر از متخصص سؤال کنید که آیا بخش اسکلت انسان، سلول بنیادین است؟ چه جواب میدهد؟ میگوید عزیزم، بخش اسکلت اصلا سلول بنیادین نیست، بلکه سلولهای بنیادین آن را یعنی سلولهای استخوانی را تولید کردند، اگر بگویید پس چطور شما گفتید که اسکلت انسان بخش بنیادین اوست؟ چه جواب میدهد؟ میگوید: بنیادین دو معنای مستقل داشت که ربطی به هم نداشت، به تفسیر اول، اسکلت بخش بنیادین است، اما طبق تفسیر دوم، اسکلت به هیچ وجه بنیادین نیست. و سابق در این پست هم توضیح بیشتر دادم: http://www.iranclubs.org/forums/show...12#post2364912 |