بسم الله الرحمن الرحیم

آقا سید مرتضی م

الفهرست العام
کتاب و کتابخانه
یادداشتها
الاشتقاق الكبیر في القرآن الكریم-ارسال آقا سيد مرتضی




سیدمرتضی
Tuesday - 7/4/2020 - 2:24
المعاجم واللغات
موارد اشتقاق کبیر درقرآن و تناسب معنایی بین آنها فی الجمله
خیلی پراکنده است و بی نظم و خیلی اوقات بی ربط و نیاز به تصحیح و تنقیح دارد قطعا
انجایی که بیان شده رابطه « اتحاد » است منظور معمولا تقارب معنایی است
ببخشید



سیدمرتضی
Tuesday - 7/4/2020 - 15:6
هم چنین درمراجعه به کتاب هایی برخورد کردم که به نظرم شاید درپیشرفت کار لغت خیلی کمک میکنند و درراستای همان سبک المعجم الاشتقاقی و ... هستند که حاج اقا درکلاس تاکید داشتند
1- خصائص الحروف العربیه و معانیها (حسن عباس) كه درمکتبه الشامله قسم علوم اللغه و المعاجم از اضافات مستخدمین مکتبه
2- الانسجام بین عناصر الحرف العربی الصوت ، الرسم ، المعنی که این هم خیلی کتاب خوبی است
3- تهذیب المقدمه اللغویه (عبد الله العلایلی )
البته شاید اینها را قبلا حاج اقا دیده باشند












****************
ارسال شده توسط:
سیدمرتضی
Sunday - 5/12/2021 - 10:54

 

طب-آیه الله بهجت

امراضی که مسلمانها مبتلا می‌شوند، برای خاطر این است که طبیب ندارند؟ اگر حق در دست اهلش بود، اگر چه فی الجمله باید در وقتی از اوقات بمیرند اما آیا به هر مرضی که شد؟ به هر طوری که شد؟ نخیر! اگر حق دست آن ها بود به یک چیزهای خیلی آسانی، امراض مهمه را درمان می کردند. حالا اطبای قدیم، هستند که می‌گویند مثلا خدا رحمت کند آشیخ حسن علی خراسانی مشهدی اصفهانی را با یک کشمش هایی و با یک خرماهایی، مرض هایی را که می‌رفتند در اروپا و علاج نمی‌شد را علاج می‌کردند.

بالاخره چه عرض بکنیم؟ هر چه هست و نیست، خودمان، بزرگان خودمان، این راه را اختیار کردیم.  

 

 





بررسی لغوی کلمات-ایجاد شده توسط: سیدمرتضی م



****************
ارسال شده توسط:
مدیریت اطلاعات
Thursday - 30/12/2021 - 4:48

بسم الله

انواع دانش : دانش امورواقعی(اصطلاحات و اجزاء و عناصر) - دانش مفهومی (شاید همان فهم و درک نسبت های واقع و ترفندهای ذهن دراعتبار نسبت)-دانش روندی(بررسی مهارتها و روشها و معیارزمان مناسب استفاده ازهر روش) - دانش فراشناختی(تکالیف شناختی و دانش نسبت به خود -راهبردی)

مراتب نوع خواندن ازضعیف به قوی : (به شکل هرم معکوس رسم شده بود که نوک هرم طرف ضعیف آن و قاعده هرم قوی ترین مرحله بود) : حفظ کردن - فهمیدن- کاربرد -تحلیل - نقد و ارزیابی- خلق و آفرینندگی

(تعبیر حاج اقا : مقرر- مدقق- محقق)

برداشت شده ازدکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران






****************
ارسال شده توسط:
سیدمرتضی
Monday - 16/1/2023 - 20:0

وَ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «اِشْتَرُوا وَ إِنْ كَانَ غَالِياً فَإِنَّ اَلرِّزْقَ يَنْزِلُ مَعَ اَلشِّرَاءِ» .<br>
روایت درتهذیب -فقیه - کافی- وافی و ... هست <br>