فهرست عامالسورةفهرست قرآن كريم

بسم الله الرحمن الرحیم

آية بعدآية [1551] در مصحف از مجموع [6236]آية قبل

11|78|وَجَاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ قَالَ يَا قَوْمِ هَؤُلَاءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَلَا تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي أَلَيْسَ مِنكُمْ رَجُلٌ رَّشِيدٌ



11|78|وَجَاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ قَالَ يَا قَوْمِ هَؤُلَاءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَلَا تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي أَلَيْسَ مِنكُمْ رَجُلٌ رَّشِيدٌ







(11:78:1:1) wa CONJ PREFIX|w:CONJ+ -48834-@@@@(11:78:1:2) jaA^'a V STEM|POS:V|PERF|LEM:jaA^'a|ROOT:jyA|3MS -48835-@@@@(11:78:1:3) hu, PRON SUFFIX|PRON:3MS -48836-@@@@(11:78:2:1) qawomu N STEM|POS:N|LEM:qawom|ROOT:qwm|M|NOM -48837-@@@@(11:78:2:2) hu, PRON SUFFIX|PRON:3MS -48838-@@@@(11:78:3:1) yuhoraEu V STEM|POS:V|IMPF|PASS|LEM:yuhoraEu|ROOT:hrE|3MP -48839-@@@@(11:78:3:2) wna PRON SUFFIX|PRON:3MP -48840-@@@@(11:78:4:1) aToharu N STEM|POS:N|LEM:>aTohar|ROOT:Thr|MS|NOM -48860-@@@@(11:78:16:1) la P PREFIX|l:P+ -48861-@@@@(11:78:16:2) kumo PRON STEM|POS:PRON|2MP -48862-@@@@(11:78:17:1) fa REM PREFIX|f:REM+ -48863-@@@@(11:78:17:2) {t~aqu V STEM|POS:V|IMPV|(VIII)|LEM:{t~aqaY`|ROOT:wqy|2MP -48864-@@@@(11:78:17:3) wA@ PRON SUFFIX|PRON:2MP -48865-@@@@(11:78:18:1) {ll~aha PN STEM|POS:PN|LEM:{ll~ah|ROOT:Alh|ACC -48866-@@@@(11:78:19:1) wa CONJ PREFIX|w:CONJ+ -48867-@@@@(11:78:19:2) laA PRO STEM|POS:PRO|LEM:laA -48868-@@@@(11:78:20:1) tuxozu V STEM|POS:V|IMPF|(IV)|LEM:>axozayo|ROOT:xzy|2MP|MOOD:JUS -48869-@@@@(11:78:20:2) w PRON SUFFIX|PRON:2MP -48870-@@@@(11:78:20:3) ni PRON SUFFIX|PRON:1S -48871-@@@@(11:78:21:1) fiY P STEM|POS:P|LEM:fiY -48872-@@@@(11:78:22:1) Dayofi N STEM|POS:N|LEM:Dayof|ROOT:Dyf|M|GEN -48873-@@@@(11:78:22:2) Y^ PRON SUFFIX|PRON:1S -48874-@@@@(11:78:23:1) >a INTG PREFIX|A:INTG+ -48875-@@@@(11:78:23:2) layosa V STEM|POS:V|PERF|LEM:l~ayosa|ROOT:lys|SP:kaAn|3MS -48876-@@@@(11:78:24:1) min P STEM|POS:P|LEM:min -48877-@@@@(11:78:24:2) kumo PRON SUFFIX|PRON:2MP -48878-@@@@(11:78:25:1) rajulN N STEM|POS:N|LEM:rajul|ROOT:rjl|M|INDEF|NOM -48879-@@@@(11:78:26:1) r~a$iydN ADJ STEM|POS:ADJ|LEM:r~a$iyd|ROOT:r$d|MS|INDEF|NOM -48880-@@@@





دیتای صرفی-کامپیوتر نور



























































































سؤال:
در مورد قوم لوط و میهمانان حضرت لوط علیه السلام، در قرآن امده است که ایشان دختران خود را با تعبیر هولا بناتی ... هن اطهر به آن ها پیشنهاد داده است.
حال ابهامی که در ذهن قاصر بنده امده است این است که بر اساس روایات مختلفی که در این زمینه وارد شده است این موارد طرح شده است:
اول: پیشنهاد برای ازدواج
مشکل این پیشنهاد این است که اولا چرا باید حضرت دختران خود را به تزویج افرادی فاسق و فاجر دربیاورد ثانیا منطقی نیست در قبال این جمعیت ازدواج با این دو یا سه دختر چه مشکلی از بقیه حل می کرد؟


دوم: ایشان به عنوان پدر امت زنان را دختران خود دانسته است و از این باب آن ها را به زنان امت و ازدواج با آنان ترغیب نموده است.
مشکلی که هست این است که ظاهر اولیه عبارت چنین چیزی به ذهن القا نمی کند و از طرفی دیگر در آن شرایط بحرانی و شهوانی آن ها، این پیشنهاد یک توصیه و موعظه به حساب می آید که راهکار مناسبی به نظر نمی رسد.


جواب:
لا هذا و لا ذاک.

اما نساء قوم که اصلا با جواب قوم که: قالوا لقد علمت ما لنا فی بناتک من حق، سازگاری ندارد.

اما پیشنهاد جدی نکاح ایضا با جواب قوم تلائم ندارد، چون پس از ازدواج، حق ثابت میشود، و معنا ندارد بگویند تو خود میدانی که ما حقی در دختران تو نداریم.

اما قول عجیب پیشنهاد فجور که لیاقت بررسی ندارد، به قول صاحب المیزان، آیا اطهر لکم برای فحشاء میگویند؟! و آیا فحشاء را به فحشاء دفع میکنند؟! و آیا آنها جواب میدهند ما حق فحشاء نداریم؟! فحشاء که حق نمیخواهد!

آنچه به نظر میرسد، یک معنای عرفی ساده است، خطاب کننده و مخاطبین همگی میدانستند که مقصود چیست، لقد علمت... ، یعنی مقصود حضرت (ع) ردع آنها از عمل شنیع آنها نسبت به میهمانانشان بود، و با علم به اینکه اساسا ممکن نبود در عرف آنها که تعرضی به دختران ایشان بکنند، فرمودند که اگر میخواهید کاری بکنید، آن کار با زنان است نه با مردان، و لذا در سوره حجر آمده: هؤلاء بناتی ان کنتم فاعلین، یعنی خودتان میدانید که: ما کنتم فاعلین، ولی اگر قرار است عملی صورت گیرد، آن عمل با زنان صورت میگیرد نه با مردان، لذا جواب دادند که خودت میدانی که این عمل نسبت به دختران تو اصلا موضوعیت ندارد و انک تعلم ما نرید.




سؤال:
روایاتی که این وجوه را بیان نموده اند بر چه چیزی حمل می شوند؟


جواب:
سه تعبیری که در روایات دیدم با این معنای مذکور سازش دارد:

۱- روایت کافی در دو موضع: ثم قال: هؤُلاءِ بَناتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فدعاهم كلهم إلى الحلال

۲- ایضا روایت کافی: عن أبي عبد الله (عليه السلام) في قول لوط (عليه السلام): هؤُلاءِ بَناتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ. قال: «عرض عليهم التزويج».

۳- روایت تهذیب: قال: سألت أبا الحسن الرضا (عليه السلام) عن إتيان الرجل المرأة من خلفها.فقال: «أحلتها آية من كتاب الله عز و جل، قول لوط: هؤُلاءِ بَناتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ و قد علم أنهم لا يريدون الفرج».

ملاحظه کنید هر سه تصریح نکرده که مقصود جدا نکاح بنات است، و در روایت عیاشی که مضمون همین سه روایت است اگر وارد شده: ثم عرض عليهم بناته بنكاح‏ ، باز تصریح نیست که مقصود جدیت نکاح آنها بوده است، علاوه اینکه راوی در اینجا میتواند نقل به معنا کرده باشد، و نقل کافی اضبط است. و الله العالم




















آية بعدالفهرستآية قبل









****************
ارسال شده توسط:
حسن خ
Tuesday - 10/1/2023 - 6:57

لم یقصد تزویج بناته و لا تزویجهم نساء قومه بل قصد التعذیر(قالوا معذره الی ربکم) و عرض بناته علی التزویج ظاهراً مع علمه بعدم الوقوع طریق التعذیر