بسم الله الرحمن الرحیم
فهرست علومصاحب کتاب هیویات فقهیه (نوشته شده در ذی الحجه ١۴١۴ قمری مطابق با سال ١٣٧٣ شمسی) فتوای به اجزاء چشم مسلّح را مخالف اتفاق علماء میداند: و هو ما إذا لم يمكن مشاهدته بالعين المجردة، و شُوهد بالعين المسلحة، ففي هذه الحالة الاتفاق حاصل على عدم الاعتداد بهذه الرؤية.( هيويات فقهية؛ ص: 139)
اولین کسانی که فتوا به جواز رؤیت هلال با چشم مسلح دادند، مرحوم آیتالله بهجت و آیتالله فاضل لنکرانی بودند. مرحوم آیتالله بهجت در شعبان ١۴٢۵ (سال ١٣٨٣ شمسی)و مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی در رمضان همان سال به این مطلب تصریح فرمودند.
عبارت فرزند مکرّم ایشان به این شرح است:
در تاريخ 24 رمضان 1425 هجرى قمرى استفتايى از محضر مبارك حضرت آية الله العظمى فاضل لنكرانى(مدّ ظله العالى) در مورد استفاده از ابزارهاى نجومى (دوربين، تلسكوپ و...) براى رؤيت هلال شد، معظّم له در پاسخ چنين مرقوم فرمودند:«در رؤيت هلال، فرقى بين چشم غيرمسلّح و چشم مسلّح نمىكند؛ و از اين جهت، رؤيت با تلسكوپ هم كافى است؛ همانطورى كه با عينک و دوربين شكارى و مانند آنها كافى است…اين فتوا انعكاس وسيعى در ميان مردم داخل و خارج از كشور، به خصوص علما و بزرگان داشت؛ و شايد بتوان گفت قبل از آن، به اين صراحت در ميان مراجع بزرگ بيان نشده بود. »(اعتبار ابزار جدید در رؤیت هلال، ص ٩-١٠)