بسم الله الرحمن الرحیم
سرفصل های بیان شده، الهام گرفته از کتاب الرافد ص ١٨ می باشد .
مبدأیت مطلق
فرارابطه
اوسعیت نفس الامر از وجود
مفهوم کلّی افلاطونی و مثل
کرسی ظهور ماهیات
ثابت های منطقی
یقین ریاضی؛ یقین حساب احتمالاتی
کلی افلاطونی یا ارسطویی
رابطه منطق با ادبیات
اشکالات بر منطق جدید
طبیعت و فرد
مفاهیم اشاری
الثنائیة اللغویة
اشتقاق
نشانه شناسی
موضوع محوری
تشابک شواهد
عقل و نقل
تقیه
مراتب حکم
مقام جعل و مقام امتثال
ملاک شارع ؛ انشاء شارع
تبعیت احکام از ملاکات؛ مطابقت احکام با ملاکات
انشاء شارع، خطاب شارع
فعلیت تدریجی
فعلیت حکم؛ فاعلیت حکم
مدیریت امتثال
موضوع محوری
مفاهیم اشاری
اماره-اصل
شبهه صدقیه
فقه تصحیح؛ فقه توصیه
ارتکاز متشرعه
فقه و هوش مصنوعی
قواعد محتوایی؛ قواعد روشی
اصالة التصحیح بقدر الامکان و الابطال بقدر الضرورة
اصالة المضی
اغراض و قیم در اعتباریات
نظریه تابع ارزش در علوم انسانی
نشانه شناسی و جایگاه آن
تعدد عوالم
کرسی ظهور ماهیات
الفیض الاقدس و الفیض المقدس
وحدت حکمی وجود
اراده جمیع معانی مرتبط و صحیح از قرآن کریم
حروف مقطعه؛ محکمات قرآنی
تعدد قرائات
بارش فکری به صورت پراکنده
تفکیک حیثیات
-ارتکاز و فطرت مرجعی در ضمن دغدغه داشتن بر تدوین مرتکزات؛ مطالب کلاسیک، ارتکازات
-رویکرد تطبیقی فعالانه استفاده از ظرفیت های دستگاه های تدوین شده برای تعقیب مطالب تدوین نشده؛ نقاط انطلاق
-ثنائی سازی های پیش برنده؛ اصطلاح سازی های مناسب
-منطق بی نهایت ارزشی
-رویکرد تشکیکی، مراتبی و طولی
-استفاده حداکثری از ظرفیت های علوم
-جمع بین سنت و مدرنیته
-جمع بین علم و اخلاق
-حل مسئله نه طرح مسئله لا اقل پیشبرد مسئله
-شناخت جایگاه و مراتب علوم؛ علوم پایه،علوم انسانی؛ تاکید بر علوم شناختی و نشانه شناسی
روش کار
ارائه نه استدلال
عینیت گرایی در مقابل کلی گویی و کلی بافی
حرکت جمعی نه فردی
فازی بی نهایت ارزشی و تشکیکی ولی با تکیه بر جایگاه منطق دوارزشی
تفکیک حیثیات
حیثیت علم و عمل: عمل احتیاطی با فتوای مسهلانه
حیثیت تحلیل و موقف، مانند تفاوت حیثیت رفتاری عبد با تحلیل علمی مانند مسئله عبودیت
حیثیت به کارگیری و انتفاع با استناد و قبول، مانند تعاملات استاد با علوم انسانی و منابع وحی
حیثیت اصل مطلب و فروعات، مانند اصاله الوجود
حیثیت ملزوم و لوازم
حیثیت اطلاع و اخبار
حیثیت ارائه و حیثیت جمع بندی و تنظیم