بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

آقای سوزنچی:
109-تقریر جلسات اسفند از آقای سوزنچی
- مباحث یکشنبه 24 اسفند 1393
ابتدای این جلسه اشاره ای شد به کتاب الاجازه الکبیره آیت الله مرعشی که حدود 300 مورد از طرق ایشان در حدیث و قرائت را شامل است از جمله طرق ایشان به قراء سبع.
سپس سه مطلب مطرح شد: درباره ابن المقسم، درباره حقیقت قرآن مکتوب، درباره اصل و فرش قرائات
(1) ابن المقسم: سه شرط برای قرائت امروزه معروف است. مطابقت با مصحف عثمانی، تواتر (که ابن جزری فقط صحت روایت گفت) و توافق با ادبیات عرب. برای اولی ابن شنبوذ را کتک زدند برای دومی ابن المقسم را که برادر همین ابن شنبوذ است(یعنی در تادیب شدن توسط ابن مجاهد!) . وی می گفت اگر مصحف عثمانی باشد (بدون نقطه و اعراب) هر قرائتی که با ادبیا عرب درست باشد رواست. که وی را هم تادیب کردند و توبه دادند اما گفته میشود بعدا میگفت واقعا توبه نکردم. [تفصیل مطلب درباره وی را با کلیک روی اسم وی بیابید]
(2) سوال: آیا بحثی که درباره تقدم حقیقت مکتوب قرآن بر لفظ کردید موید وی نیست؟
پاسخ: ثبوتا بله، اما اثباتا خیر؛ یعنی قرار نیست هرکس هرچه خواست بخواند. چون شرط صحت هم دارد (یعنی حتما باید قرائت مورد نظر با واقعیت تطابق داشته باشد و صادق باشد) و ما با علم ناقص خود نمی دانیم که کدام تعبیر حقیقتا صادق است یا کاذب.
ضمنا اینکه آن مکتوب اصلی چگونه است باید بحث نشانه شناسی جلو برود تا کم کم مطالبی فهمیده شود. یک مثال: الان که امکان چاپ رنگی میسر شده شما می توانید همان حروف چاپی را با تفاوت رنگ کاری کنید که نشانه های خاصی را اضافه بروز دهد. اما همین فایل رنگی را اگر بخواهید با پرینتر سیاه و سفید چاپ کنید آن نشانه ها از دست می رود زیرا این پرینتر ظرفیت انعکاس آن نشانه ها را ندارد. آن حقیقت مکتوب قرآن به چه صورت مکتوب است که حاوی همه نشانه هاست و این بستری که ما در آن حضور داریم (دنیا) چقدر تحمل نشانه هایی که می خواهد آن واقعیت را نشان دهد دارد؟
(3) تعبیر اصل و فرش در قرائت: اصل یعنی قواعدی که عمومیت دارد اما فرش یعنی مواردی که کاملا خاص است و انسان باید مورد به مورد را حفظ کند. مثلا اصل در قرائت حفص از عاصم این است که ن در فلان موارد ادغام می شود یا اخفا می شود و ... (که همه جا پیاده می شود) اما فرش این است که مثلا در قرائت حفص ملک است و در قرائت دیگر مالک. تعبیر فرش الحروف به معغنای فرش القرائات است (تعبیر حرف به معنای قرائت قبلا بسیار متداول بوده) اختلاف اصلی قراء در این فرشها بوده اما امروزه فضای قراء مصری و ... طوری است که گویی اختلاف قرائات به اصول است.
خود فرش (در قرائات سبعه) سه مرحله دارد:
الف) اعراب و نقطه
2) حروفی که در مصاحف عثمانی تاب تفاوت را داشته باشد (مثلا در مصحف ملک نوشته شده اما در این مصحف حرف (آ) لزوما نیاز به نوشته شدن ندارد و می توان آن را مالک خواند).
3) اختلاف خود مصاحف عثمانی به ما امکان تفاوت فرش القرائه بدهد. مثلا در میان مصاحف کوفه و مدینه و ...، در یک مصحف هو نوشته شده و در دیگری نوشته نشده.






****************
تقریر جدید:













************
تقریر آقای صراف:
24/12/1393

· نکاتی در مورد اذکار و دستورات توسعه رزق

· نکاتی در مورد تأثیر عدم اجابت ادعیه و به نتیجه نرسیدن دستورات در اعتقادات و ایمان

· همانطور که ابن شنبوذ مطابقت با رسم الخط عثمان را به چالش کشید و قبول نداشت، ابن المقسم در لزوم وجود سند برای یک قرائت قرآن خدشه کرد با ثابت دانستن لزوم مطابقت با مصحف و قواعد عربیت

· در قراءات یک اصول القراءات داریم و یک نوادر که به اولی اصل الحروف و به دومی فرش الحروف گفته می‌شود (حرف به معنای قرائت استعمال می‌شود)

· مرحله اول در فرش الحروف اعراب و نقطه است

· مرحله دوم در جاهایی است که خط عثمانی رسم الخطش به نحوی بوده که می‌شده مثل مالک و ملک به یک شکل نوشته شود

· مرحله سوم در جایی است که در نوشتار هم با هم متفاوت بوده‌اند در مصحف عثمان

· مرحله بعد به قراءات شاذه می‌رسد که با مصحف عثمان همخوانی نداشته