بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

آقای سوزنچی:
109-تقریر جلسات اسفند از آقای سوزنچی
- مباحث شنبه 23 اسفند 1393
از ابتدای این جلسه سوالی درباره مقام امامت مطرح شد که چون کل بحث بدان مربوط شد از آوردن فایل در اینجا خودداری کردم و فایل و خلاصه بحث را در لینک زیر قرار داده ام.
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=307.0
البته در پایان بحث در حد چند جمله مطالبی که به بحث قرائات مربوط شر مطرح شد که خلاصه اش این است:
آیا ممکن است امام قرائتی را رد کند؟ پاسخ: بله اما این رد از دو باب می تواند باشد. گاهی از باب اینکه راوی اشتباه کرده (که ظاهرا این در روایات متواتر فرض ندارد) و دوم اینکه از باب استعمال لفظ در اکثر از معنا، می خواهد بفرماید که در فضای معنای دوم روایت، اصلا نباید سراغ معنای اول بروید.






****************
تقریر جدید:













************
تقریر آقای صراف:
23/12/1393

· هر امامی صبغه‌ای دارد فرازمانی و فرامکانی و یک صبغه‌ای دارد در بستر زمان و مکان

· اگرچه ریاست صوریه و ظاهریه نیست ولی آن جایگاه معنویه هم در یک بازه زمانی (مثل وساطت فیض) یک نقطه بیشتر نمی‌تواند باشد.

· فرق بین امام حی و امام میت چیست؟

· امام حی وقتی که خواب هستند چه فرقی با وقتی که بیدارند دارند؟ در مورد موت هم به همین منوال است. امام حی ضمانت کارها را دارد و وجود او ضمانت دارد برای کارها ولی امام میت این ضمانت را ندارد و کارها مشروط به امضای امام میت نیست.