بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

آقای سوزنچی:
109-تقریر جلسات اسفند از آقای سوزنچی
- مباحث یکشنبه 17 اسفند 1393
بحثی درباره اینکه علمای قدیم در بحث قرائات و بسیاری از بحثهای دیگر مسلط بودند ولی فضا به نحوی شده که امروزه گمان می شود شیعه کاری نکرده.حکایت سید حسن صدر و کاشف الغطا و آغابزرگ طهرانی که تقسیم کار کردند و اولی تاسیس الشیعه الکرام لعلوم الاسلام را نوشت، دومی اصل الشیعه و اصولها و سوما الذریعه الی تصانیف الشیعه. اولی نشان داد که مبدا اغلب علوم اسلامی شیعیان بودند. شیعه تا زمان آل بویه حضور سیاسی نداشت (جز اندکی در دوسال ولایتعهدی امام رضا) اما در این مدت حضور اجتماعی و فرهنگی پررنگی داشت و بسیاری از بزرگانی که اهل سنت نمی توانند آنها را کنار بگذارند شیعه بودند از جمله ابن فارس (صاحب معجم مقاییس اللغه) یا ابن سکیت (که صبحی صالح با اینکه نسبتا منصف است درباره اش می گوید قتله متوکل بسبب مجهول (در حالی که اصلا مجهول نیست و به خاطر این بود که گفت قنبر غلام علی برای من از پسران تو باارزشتر است چه رسد به حسنین) و تعدادی از این هفت قاری معروف (مرحوم صدر در تاسیس الشیعه آنها را نام برده وشهید مطهری در حدمات متقابل به اینها اشاره کرده [مطلب شهید مطهری در تکمله های ذیل آآمده است] یا ذهبی در میزان الاعتدال به ابان بن تغلب که می رسد ابتدا می گوید شیعی جدّ صاحب البدعه لکنه صدوق. بعد می گوید بدعت دو قسم است صغری (که علی را برتر می داند اما حکومت شیخین را رفض نمی کند و کبری که رفض شیخین است،) و اگر قرار باشد اهل بدعت صغری را کنار بگذاریم که دیگر کسی برایمان باقی نمی ماند!
آنها حفص را هم کذاب وضاع می دانند
سوال پس چرا او را در قرآن معتبر می دانند؟
پاسخ: اعتبار امثال حفص و عاصم در جامعه قابل انکار نبوده و چیزی نبوده که با سخن یک رجالی بشود کنارش گذاشت.
شیعه اگر در زمان قدرتش اندک اقدامی می کرد بشدت به تحریف متهم می شد (حالا که کاری نکرده این همه متهم است) و عبارات شیخ صدوق (که معاصر آل بویه بوده) در اعتقادات را بخوانید تا بفهمید چرا  علمای شیعه این اندازه همراهی می کردند با جو رایج.
از شواهد مهم بر رد سلفیها که شیعه را معتقد به تحریف می دانند این است که نه تنها در زمان آل بویه، حتی در زمان صفویه، آیا یک مورد شد که شیعه همین مصحف کنونی را کنار بگذارد و مصحف جدیدی ارائه کند؟
نکته ای درباره جلسات قبل: زید بن ثابت که قبلا اشاره شد که در سقیفه فعال بوده در حمله به خانه حضرت زهرا هم نقش داشته و عبارتی که بلاذری در انساب الاشراف آورده همچنین دلالت واضح دارد که خانه حضرت درب داشته است: (693)- [2 : 267] حَدَّثَنِي هُدْبَةُ بْنُ خَالِدٍ، ثنا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، أنبأ الْجُرَيْرِيُّ، عَنْ أَبِي نَضْرَةَ، قَالَ: " لَمَّا بَايَعَ النَّاسُ أَبَا بَكْرٍ، اعْتَزَلَ عَلِيٌّ وَالزُّبَيْرُ،
فَبَعَثَ إِلَيْهِمَا عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ، وَزَيْدَ بْنَ ثَابِتٍ، فَأَتَيَا مَنْزِلَ عَلِيٍّ، فَقَرَعَا الْبَابَ،






****************
تقریر جدید:














************
تقریر آقای صراف:
17/12/1393

· شیعه و علمای شیعه در برابر کار ابن مجاهد عملکردی هوشمندانه داشته‌اند که ناشی از فرهنگ‌سازی اهل بیت بوده است که در کنار مصحف مورد قبول عامه، مصحفی منسوب به شیعه مطرح نشود