بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

آقای سوزنچی:
109-تقریر جلسات اسفند از آقای سوزنچی

- مباحث چهارشنبه 6 اسفند 1393
کل جلسه امروز به پرسش و پاسخ گذشت از جمله درباره چگونگی عرضه اخیره. از جمله مطالبی که بیش از همه بحث شد به دو مطلب زیر می توان اشاره کرد:
1) اساس کار بنی امیه بر پایین آوردن مقام پیامبر و بالا بردن شیخین بود. لذا اهل سنت صریحا پیامبر را معصوم نمی دانند (جز در دریافت و ابلاغ وحی) اما درباره شیخین بنوعی عصمت ناگفته قائلند یعنی حاضر نیستند هیچ گناه و خطایی برای آنها قبول کنند.
2) در روایات شیعه هم گاه مطالبی هست که ظاهرش تنقیص پیامبر یا ائمه ممکن است باشد که عموما در مقامی بوده که احتمال غلو می رفته و لذا خواسته اند به گونه ای خود را نشان دهند که جلوی غلو را بگیرند (به این مناسبت وارد بحثهایی درباره غلو شدند که از جمله نکات جالب آن: اینکه چرا درباره علی ع غلو شد اما درباره پیامبر ص که برتر از علی ع بودند غلو نشد، اینکه علی ع تنها صحابی ای است که درباره اش غلو شد یعنی فضائلش در مرآی مخاطب بقدری بوده که زمینه غلو پیش آید (و همین طور در مورد بقیه ائمه) ریشه این غلوها هم اغلب این است که معارفی درباره اهل بیت می شنیدند که هضمش برایشان سنگین بود و لذا به غلو کشیده می شدند و لذا تقیه ای که اهل بیت از شیعیان می کردند بیش از تقیه از اهل سنت بوده است.
اشاره ای به سخن خلیل بن احمد درباره حضرت علی ع که اخفی اعدائه فضائله بغضا و اخفی احبائه فضائله خوفا و مع ذلک قد ملات فضائله الشرق و الغرب. و سخن سفیان ثوری که: منعت الروافض ان نذکر فضائل علی.
اشاره ای به روایت سبحنا و سبحت الملائکه و قدسنا و قدست الملائکه






****************
تقریر جدید:
















************
تقریر آقای صراف:
6/12/1393

· نکاتی در مورد عرضه سالیانه و سهو النبی و سان دادن روی خصوصیات بشری معصومین در هنگام احساس خطر غلو