بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

آقای سوزنچی:
090-تقریر جلسات بهمن از آقای سوزنچی
مباحث جلسه دوشنبه 27 بهمن 1393
- ادامه بحث بالا درباره وظیفه ما که چگونه این بلیط را تهیه کنیم و از کجا بفهمیم که درون اتوبوس نشسته ایم؟ (تا دقیقه 26)

- ادامه بررسی کتاب «مرویات نسخ التلاوه»
درباره مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدِهم طبرانی مستقیم از او نقل کرده و هم ابن عساکر و غیر از این روایت 26 روایت دیگر در کتب دیگر از وی از طریق غیر پدرش نقل شده و کسی در آنها خدشه نکرده. اول بار ذهبی و به خاطر نقل همین روایت دراو خدشه می کند.
روایت بعدی: (روایت 5 از فصل آخر) از خرشۀ بن حر (که از تابعین است نه از صحابه) از عمربن خطاب نقل شده در: فضائل القرآن قاسم بن سلام [ ج  2 : ص  139 ] (570)- [679 ] حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ، قَالَ: أَخْبَرَنَا مُغِيرَةُ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ خَرَشَةَ بْنِ الْحُرِّ، أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ رَأَى مَعَهُ لَوْحًا مَكْتُوبًا فِيهِ: إِذَا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ. فَقَالَ: " مَنْ أَقْرَأَكَ، أَوْ مَنْ أَمْلَ عَلَيْكَ هَذَا؟ " فَقَالَ: أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ. فَقَالَ: إِنَّ أُبَيًّا كَانَ أَقْرَأَنَا لِلْمَنْسُوخِ، اقْرَأْهَا: فَامْضُوا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ.
این تعبیر فَامْضُوا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ از بسیاری از اصحاب دیگر نقل شده (در روایات اهل بیت هم این وجود دارد) حتی در روایتی راوی می گوید عمر فقط به این صورت می خواند: [مثلا در سنن الکبری بیهقی: (5414)- [3 : 227] أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحَافِظُ، ثنا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ شَيْبَانَ، ثنا سُفْيَانُ، عَنِ الزُّهْرِيُّ، عَنْ سَالِمٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: مَا سَمِعْتُ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقْرَؤُهَا إِلا " فَامْضُوا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ".]
مصنف در نقل از غیر عمر خدشه می کند اما درباره این نقل می گوید «فهی صحیحه مشهوره» و اینجا دیگر نمی گوید نسخ التلاوه فقط می گوید این روایت از روایات آحاد شاذه است و چون اجماع درباره رسم مصحف عثمانی داریم مشکلی نیست و چه بسا از احرف سبعه منسوخه باشد؟ خرشه از تابعین است پی پیامبر را ندیده و گفتگوی او با عمر بعد از رحلت پیامبر بوده. ضمنا عمر آن قرائت رایج را به عنوان قرائت ابی شنیده و می گوید آن منسوخ است نه اینکه نشنیده باشد.






****************
تقریر جدید:















************
تقریر آقای صراف:
27/11/1393

· نکاتی در مورد طی مسیر الی الله و جمع آن با کار علمی و بحث علمی

· نکاتی در مورد محوریت قرآن و توسل به قرآن

· غیر از طبرانی ابن عساکر هم از محمد بن عبید روایت نقل کرده است

· روایت پنجم از فصل آخر کتاب:

فضائل القرآن للقاسم بن سلام (ص: 314)
حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ، أَخْبَرَنَا مُغِيرَةُ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ خَرَشَةَ بْنِ الْحُرِّ، أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ، رَأَى مَعَهُ لَوْحًا مَكْتُوبًا فِيهِ {إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ} [الجمعة: 9] فَقَالَ: مَنْ أَقْرَأَكَ أَوْ مَنْ أَمْلَ عَلَيْكَ هَذَا؟ فَقَالَ: أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ. فَقَالَ: " إِنَّ أُبَيًّا كَانَ أَقْرَأَنَا لِلْمَنْسُوخِ. اقْرَأْهَا (فَامْضُوا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ)

· این روایت را صحیح می‌داند

· در جمع‌بندی می‌گوید این قرائت فقط از عمر صحیح است ولی آن را قرائت شاذه می‌داند