بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر


آقای سوزنچی:
090-تقریر جلسات بهمن از آقای سوزنچی
مباحث جلسه سه شنبه 21 بهمن 1393
ادامه بررسی کتاب «مرویات نسخ التلاوه»
بحث از روایتات مربوط به نسخ آیه رضعات. بحث این است که با چندبار شیر خوردن، مادر رضاعی حاصل می شود. بحث در سه گام تعقیب می شود. گام اول اینکه روایتی از عایشه و دیگران نقل کرده اند که آیه بوده در این زمینه که ده بار بعد نسخ شده و آیه آمده که پنج بار. گام دوم اینکه روایتی از عایشه هست که عایشه بعد از این نقل گفته و توفی رسول الله و هن یقرء من القرآن. گام سوم این است که روایتی دیگر از عایشه هست که علاوه بر اینها علت نیامدن آن در مصحف را این معرفی می کند که این آیه در جایی نوشته شده بود و داجن (بز) آمد و آن را خورد. مصنف گام اول و دوم را تثبیت می کند و از صحیح بودن حدیث دفاع جدی می کند اما دومی را توجیه می کند و سومی را چوت نمی تواند توجیه کند تضعیف می کند در حالی که توجیه دومیش هم با متن روایت ناسازگار است. روایت دوم را مسلم آورده، مالک در موطأ آورده ولو به آن فتوا نداده، شافعی و بیهقی و دیگران هم بعد آورده اند. (ظاهرا اصل حدیث در بخاری هم بوده و جزء مواردی است که در کتاب بخاری دست برده شده زیرا هم ابن تیمیه گفته این در صحیحین هست هم سیوطی فقط از بخاری آن را نقل کرده و هم ابن حجر گفته که شیخین این را روایت کرده اند)
جالب اینکه وی همین حدیث که ظهور در این دارد که آیه بود و نویسندگان مصحف نیاوردند را به عنوان شاهد بر نسخ التلاوه معرفی می کند که احتمالا عایشه خبردار نشده! اولا که از نظر شما عایشه نزدیکترین فرد به پیامبر بوده، او خبردار نشود؟ ثانیا به فرض که چنین باشد آیا تا زمان عثمان هم خبرش به عایشه نرسیده که به این راوی حداقل بگوید که این نسخ شده؟  (در جلسه کلمات علمای خودشان نقل دش دال بر اینکه این روایت چقدر مشکل دارد با فرهنگ نسخ التلاوه)
در مورد حدیث داجن هم بحث شد که تمام ردیه آنها به خاطر تفرد محمد بن اسحاق است نه حتی ثقه نبودن وی!






****************
تقریر جدید: