بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر


آقای سوزنچی:
090-تقریر جلسات بهمن از آقای سوزنچی
مباحث جلسه دوشنبه 20 بهمن 1393
- سوالی مطرح شد و عمده وقت به آن گذشت و آن اینکه در فضای اهل سنت چرا نسخ التلاوه را به اصحاب نسبت می دهند و چرا با توجه به روایتی که دارند که قرآن را از چهار نفر بگیرید (ابی و ابن مسعود و سالم مولی حذیفه و زید بن ثابت) چرا سراغ این سه نفر دیگر نرفتند. (به مناسبت این بحث بحثهای متعددی اینکه آیا اصلا نزد صحابه نسخ التلاوه به معنای امروزی وجود داشته و اصلا در روایات شیعه هم چیزی هست که بوی نسخ التلاوه بدهد و ... مطرح شد)
- شواهدی هست که عمر برای خود حق نسخ آیات قائل بوده از جمله اینکه چرا با اینکه عمر ابی را اقرا می دانست و در عین حال با او درگیر شد ابی نپذیرفت که برخی آیات را نخواند: یا باید بگوییم ابی عمر را دروغگو می دانست در روایتش از پیامبر یا اینکه می دید که عمر به اجتهاد خود برخی آیات را کنار می گذارد و هیچ جا نقل نشده که عمر گفته باشد پیامبر به من گفت که این آیه نسخ شده خصوصا که قرآن درباره نسخ می فرماید بدلنا آیه مکان آیه یا می فرماید نات بخیر منها او مثلها و عمر در هیچ موردی آیه دیگری که جایگزین باشد معرفی نکرده است
- سند روایت امیرالمومنین که از احراق مصاحف ابراز ناراحتی کرده است و نفرین کرد کسی که مزق المصحف بالحدید به این که طعم حدید را بچشد: بحار الانوار ج 22 ص407. (ظاهرا فقط احراق نبوده برخی موارد را سوزاندند برخی را با آب و سرکه حل کردند برخی را جوشاندند و تعبیر مزق احتمالا برای مواردی است که در لوحی سنگی و مانند آن بوده که کارهای فوق در خصوصش ممکن نبوده و با آهن آن را تکه تکه و خرد می کردند.






****************
تقریر جدید: