بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

آقای سوزنچی:
072-تقریر جلسات دي از آقای سوزنچی
- مباحث سه شنبه 9 دی 1393
اشاره ای به تفاوت مواجهه صاحب المیزان و صاحب البیان با روایات جمع قرآن. (اولی آنها را قابل بحث می داند و دومی همه را یکسر مردود.)
نکته: امیرالمومنین وصف حضرت علی است در غدیر مطرح شد و حاج آقا بهجت بر همین اساس می گفتند اینکه در حدیث کساء صدیقه کبری با این لفظ حضرت را خطاب می کند نشان می دهد که احتمالا داستان حدیث کساء بعد از غدیر رخ داده است. در اهل سنت عمر اول بار خود را امیرالمومنین خواند و ابوبکر هم این کار را نکرد.
به مناسبت اینکه صاحب المیزان شروع بحث را با ارجاع به تاریخ یعقوبی و تاریخ ابوالفداء مطرح کرده، بحثی شد درباره شیعه بودن یا نبودن این دو و دیگران و اینکه هرکس کوچکترین تمایلی به حضرت علی نشان دهد یا مطلب تاریخی ای برخلاف اهداف اینها نقل کند بلافاصله متهم به شیعی می کنند و این دو نفر قطعا شیعه نبوده اند.
سوال: پس اینکه امام سجاد در مورد برخی که خود را شیعه می دانستند اما شیخین را قبول داشته اند می فرماید شیعه اند اما ضعیف الایمان چه توجیهی دارد؟
پاسخ: منظور شیعه تقدیری است نه بالفعل. یعنی فضا به گونه ای است که گمان نمی کردند امیرالمومنین با آن دو اختلاف داشته باشند و اگر به اختلاف آگاه شوند و مردد شوند بین این دو آنگاه علی علیه السلام را ترجیح خواهند داد.
برای نشان دادن اینکه اختلافی واقعا بوده (قبلا مطلبی تحت عنوان یک بیعت یا دو بیعت نوشته ایم [در همین سایت در قسمت یادداشتها و مقالات موجود است] و از بهترین شواهدش، سخن دکتر مصطفی البقا در شرح صحیح بخاری است در ذیل حدیث عایشه که گفت که علی علیه السلام لم یبایع تلک الاشهر و .. استنکر وجوه الناس ... فلما راجع الامر المعروف .. که وی شرح می دهد راجع الامر المعروف یعنی راجع الی الشرع. یعنی نعوذ بالله علی ع در این شش ماه خلاف شرع بوده. خوب ما می گوییم در این شش ماه او بر شرع بوده و آنها خلاف شرع بودند. به هر حال اصل اختلاف کاملا اثبات می شود و این اتمام حجت است مثل روز روشن.
ادامه بحث درباره مطالب علامه در المیزان و توضیح آنها.

چهارشنبه (10 دی) به علت شهادت امام حسن عسگری تعطیل است.




***************
تقریر جدید:















تقریر آقای شریف در انجمن علمی:

http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=289.0
تقریر آقای شریف نیست