بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

آقای سوزنچی:
072-تقریر جلسات دي از آقای سوزنچی
- مباحث دوشنبه 8 دی 1393
صاحب المیزان صریحا نسخ التلاوه را مردود می داند (ج12 ص117 و ص125)
ابن حجر در فتح الباری می گوید علت نگرانی عمر در جنگ یمامه کشته شدن سالم مولی حذیفه بود (فلما قتل سالم مولی حذیفه خشی عمر ... ج14 ص193) و بعد آمد به ابوبکر اصرار کرد و او زیر بار نمی رفت و بعد با هم به زید بن ثابت اصرار کردند و او زیر بار نمی رفت. سوال مهم: اگر سالم بمیرد چه مشکلی هست که باید قرآن را جمع کنند. اگر نگرانی از ضایع شدن قرآن است مگر ندارید که حضرت علی علیه السلام در خانه نشست و قرآن را جمع کرد؟ (سالم یکی از اصحاب صحیفه است و عمر قسم می خورد که اگر او یا ابوعبیده زنده بود در واگذاری خلافت به آنها شک نمی کردم. نکته: سالم که از قریش نبود مگر ابوبکر و عمر با استدلال الائمه من قریش بر انصار پیروز نشدند؟)
نکته: بحث فوق برای تتبع خودتان است نه برای مناظره با اهل سنت:
مناظره حلال: تحریک در آن نباید باشد. کاری نکنند که ذهن آنها تحریک شود که در این صورت از فضای علمی بیرون می رود و مقصود فوت می شود و چنین مناظره ای قطعا حرام است.
نکته: احراق مصاحف در صحیح بخاری آمده است.
نکته: در صحیح بخاری باب جمع قرآن از باب تالیف قرآن متمایز شده، برخلاف فضای امروزی ای که ادعای اجماع می کنند.





*****************
تقریر جدید:















تقریر آقای شریف در انجمن علمی:

http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=289.0
تقریر آقای شریف نیست