بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر


آقای سوزنچی:
063-تقریر جلسات آذز از آقای سوزنچی
- مباحث جلسه سه شنبه 11 آذر 1393
سوال: اگر کار ابن مجاهد نمی گرفت چه می شد؟
پاسخ: فضای قرن 3 ادامه می یافت یعنی مصحف عثمان حاکم و رایج بود اما سایر مصاحف و قرائات هم وجود داشت؛ با این تفاوت که اگر حکومت شیعه روی کار می آمد، آنگاه امکان اطلاع بیشتر مردم از این قرائات مهیا می شد آنگاه جایی برای سنی گری نمی ماند. (مثلا اگر مردم می دانستند این سخن ابن مسعود را که: کنا نقرء علی عهد النبی یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک من ان علیا مولی المومنین و ان لم تفعل...؛ و این را یک قرائت از قرائات قرآن قلمداد می کردند؛ آنگاه آیا به این راحتی در غدیر و معنای ولایت تردید می کردند)
تذکر: توجه به حکمت بالغه خدا در امور مهم است و ما فقط داریم یک مولفه را می نگریم.
- پرسش و پاسخ درباره اعتبار حدیث سبعه احرف در شیعه. (نکته: گاهی رد یک مطلب در احادیث نشان می دهد اصل ادعا شیوع فراوان داشته است و نحوه رد امام در جایی که فرموده نزل واحد من واحد چنین است. نمونه جالب: برخی ادعا می کنند اصلا بحث وصایت علی (ع) مطرح نبوده و بعدها شیعیان درآورده اند. در صحیح بخاری آمده: قالوا لعائشه ان علیا کان وصیا و عایشه شدیدا انکار می کند. همین نشان می دهد در زمان عایشه بحث وصیت مطرح بوده است و مال زمانهای متاخر نیست حالا باید ببینیم آیا حق با عایشه بود و اولا وصیت فقط در لحظه مرگ است و امکان نداشت قبلش وصیت کند و ثانیا آیا واقعا هنگام رحلت ، عایشه نزد پیامبر بود یا علی (ع)؟ اما در هر صورت اثبات می شود که اصل ادعا سابقه دارد و مستحدث نیست.)
بحث قبل این بود که از شواهد بینی که نشان می دهد تلقی قبل و بعد قرن 4 از قرائت عوض شده، این است که تلقی بخاری از روایت عمر به نحوی است که قطعا درصد احتمال حمل آن بر نسخ تلاوت نزد بخاری صفر بوده است؛ یعنی اگر کمترین احتمالی بدهیم که او روایت عمر درباره آیه رجم را حمل بر نسخ تلاوت کند کل سخنان و استشهادش لغو می شود.





**************
تقریر جدید:















تقریر آقای شریف در انجمن علمی:

http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=285.0
تقریر آقای شریف نیست