بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای شریف در ذیل صفحه است

آقای سوزنچی:
054-تقریر جلسات آبان از آقای سوزنچی
- مباحث جلسه سه شنبه 20 آبان 1393
 ادامه بحث تواتر قرائات
- اشاره به اینکه قرائات سبعه و بلکه 14 قرائت از زمان ما تا زمان قاریان قطعا متواتر است اما تواتر آنها تا پیامبر، اگرچه فی الجمله اثبات می شود اما بالجمله خیر.
- اشاره به سخن شهید اول که وجود شواذ در قرائات سبعه را دلیل بر عدم تواتر بالجمله آنها تا پیامبر گرفته بود و تحلیل این بحث.
- ابن جزری و کتاب النشر او از مهمترین کتب در بحث قرائات است و تبیین می کند که اگرچه سبعه احرف کامل موجود نیست اما برخی از آن در مصاحف عثمان باقی ماند.
- قاسم بن سلام (قرن 3) بیان کرده که عثمان در عین سوزاندن مصاحف غیر، 5 مصحف متفاوت به بلاد مختلف فرستاد تا قسمتی از احرف سبعه در قالب اینها حفظ شود.
نحوه اختلاف قرائات 7 گونه است که قرار شد در جلسه بعد تفصیل داده شود.





*******
تقریر جدید:















تقریر آقای شریف در انجمن علمی:

http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=280.0
شریف

سه شنبه 20 آبان - 17 محرم 1436جلسه450
بسم الله الرحمن الرحیم

آن زمان خود قراء سبعه برایشان واضح بود که مصحف عثمان، می خواست همه را قرائت واحده کند.
بین دو چیز گیر بود.
یک طرف اینکه قرآن نزل علی سبعۀ احرف به تواتری که آنها می گفتند.
اینها می گویند ای خلیفه سوم تو به چه حقی می خواهی امت را محروم کنی از سبعه احرف و همه را یکی کنی.
عثمان هم می گفت: قرائات مختلف مفاسد دارد.
از یک طرف یک قرائت هم محروم می کند امت را از سایر قرائات.
لذا عثمان آمد قرائتی درست کرد که لا اقل یکی از قرائات هفت گانه درش باشد. یا بعضی از قرائات هفت گانه باشد.
لذا قراء سبعه می دانستند که قرائت عثمان، قرائت هفت گانه نیست، ولی می دانستند که بعضی از قرائات سبع در آن هست.
و کل نزل من عند الله.
تازه چند جور خواندنشان را هم می دانستند که هنوز کمبود است. ولی عثمان کاری کرده بود که اینها دچار اختلاف نشوند.
از مهم ترین منابع علوم قرآن، کتاب النص، مال علامه ابن جزری.
این کتاب را یک دور بخوانید.
مستند این حرفها در آن هست.
قاسم بن سلام یکی از مصنفین بسیار مهم که محدث هم هست. قرن 3 هست.
می گوید: عثمان 5 تا یا 7 مصحف داشت وقتی فرستاد به 5 تا شهر.
این مصحف ها با همدیگه بعضی هاش فرق داشت.
اسم همه را دقیق می گوید و آدرس می دهد.
می گوید اختلاف اینها چیست.
ریز اختلافات را می گوید.
مصاحف 5 گانه اولیه عثمان با هم فرق داشتند.
مصحف اصلی مدینه که پیش عثمان بود، و معروف بود به مصحف الامام.
در جواب می گویند: کاتب اشتباه کرده است.
آنهایی که در فن این کار هستند. آنها نمی گویند اشتباه کاتب بوده است بلکه می گویند، عثمان دید اگر همه یک قرائت داشته باشند، مردم از بقیه قرائات محروم می شدند. لذا در هر کدام یک تغییراتی ایجاد کرد و قرائات مختلف را بعضی هاش رو در همه مصاحف آورد.
=-=-
نحوه اختلاف قرائت به چند جا بر می گردد.
به هفت جور.
هفت جور اختلافی که ممکن بوده است را گفته اند.
آیا همه اینها به روایت قرائت حضرت بر می گردد یا نه؟
شیخ الطائفه هم ظاهرا همین را می گویند. در مقدمه تبیان.
این هفت تا، یکی از بخش هاش، نقطه است که آیا ی بوده یا ن بوده است. که نحشر یا یحشر. تحشر یا یحشر. و امثال اینها.
که موارد متعددی را یادداشت کرده ام .
اما
مواردی هست که خود روات می گویند من شنیدم. در یک جلسه نمی گوید شنیدم. از جلسات مختلف شنیده ام که عاصم این جوری خواند و من شنیدم.
آن روای می گوید در جلسات مختلف من شنیدم عاصم اینجوری خواند.
یعنی چه؟ یعنی قطع نظر از اختلافات نقطه و لغت و حرکات، خود قراء سبعه از استاد خودش چند جور خوانده است.
کما اینکه استاد او هم اینجوری بود تا می رسید به مصحف عثمان.
مصحف عثمان هم خودشان می دانستند که کسر دارد نسبت به قرائت حضرت. اما از باب ناچاری این کار را انجام می دادند.
و الحمد لله رب العالمین
وصلی الله علی سیدنا محمد و اله الطاهرین