بسم الله الرحمن الرحیم

نرم افزار رویت هلال(moon calc)

فهرست علوم
علم هیئت و نجوم
مباحث مربوط به ماه
مباحث رؤیت هلال


سایت مرکز تقویم

دريافت و اجراي نرم افزار Moon Calculator

Moon Calculator برنامه اي تحت Dos است كه قادر به محاسبه موقعيت، سن، فاز و ديگر مشخصات نجومي ماه مي‌باشد. اين نرم افزار اين امكان را به كاربر مي‌دهد كه با وارد كردن موقعيت جغرافيايي بتواند از وضعيت رويت پذيري هلال ماه مطلع شود. اين نرم افزار محاسبات لازم براي بررسي رويت هلال ماه را در اختيار علاقمندان قرار مي‌دهد. با كمك Moon Calculator مي‌توان از زمان طلوع و غروب خورشيد و موقعيت آن در آسمان اطلاع كسب كرد. همچنين محاسبات تكميلي در مورد ماه مانند زمان اوج و حضيض و پيش بيني وضعيت اهله ماه از ديگر فوايد اين نرم افزار است.

در بخش ديگر با ارائه نقشه‌اي مي‌توان وضعيت رويت پذيري را در كشورهاي مختلف ديد و اين امكان را داشت كه به پيش‌بيني تقويم هجري قمري پرداخت. با كمك نرم افزار امكان شبيه‌سازي شكل هلال ماه و موقعيت ماه در آسمان وجود خواهد داشت.

نرم افزار Moonc) Moon Calculator) توسط مُنظور احمد (Monzur Ahmed) طراحي شده است كه نسخه 6 اين نرم افزار در سال 2001 در اختيار علاقمندان قرار گرفته است.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اين نرم افزار مي توانيد به پايگاه اينترنتي نرم افزار، به نشانيhttp://www.mooncalc.moonsighting.org.uk مراجعه كنند.

 

 

 

******************

نحوه ی اجرای نرم افزار محاسبه گر ماه( moon calculator 6.0 ) در ویندوز ۷ و بالاتر

سایت خانه نجوم

هر رصدگری برای رصد هلال‌های ماه قمری نیازمند پارامترهای هلال ماه و خورشید در زمان‌های مختلف است. این پارامترها را می‌توان از نرم افزارهای مختلف نجومی استخراج کرد ولی برای ارائه‌ی گزارش رسمی به مجامع کشوری و جهانی نرم افزار محاسبگر ماه (Moon calculator 6.0) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه به صورت ۱۶ ببیتی ارائه شده و در ویندوزهای ۳۲ بیتی نسل جدید (از ویندوز ۷ به بالا) پشتیبانی نمی‌شود.

با استفاده از یک شبیه ساز محیط DOS  مانند نرم افزار Dos Box می‌توانید براحتی این نرم افزار مفید را بروی سیستم عامل خود استفاده نمایید. قبل از نصب حتماً راهنمای نرم افزار Dos Box را مطالعه نمایید.

مراحل زیر را به ترتیب اجرا نمایید.

  1. آخرین نسخه‌ی برنامه‌ی Dos Box را از اینترنت دانلود کنید. (با جستجو در گوگل آخرین نسخه‌ی این نرم افزار به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد.)
  2. برنامه را نصب نمایید.
  3. اکنون با استفاده از دستور mount که در زیر به آن اشاره شده می‌توانید هر درایو از سیستم خود را به درایو درون نرم افزار تبدیل کنید.

Mount x: x:\

توجه داشته باشید x در اینجا به معنی هر درایوی از سیستم شماست و به جای آن نام درایو خود را می‌توانید قرار دهید.

  1. فولدر نرم افزار محاسبه گر ماه را در درایو دلخواه کامپیوتر خود ذخیره نمایید و با استفاده از دستور mount آن درایو را به درایو نرم افزار Dos Box تبدیل کنید.

نکته:‌ شما می‌توانید با تغییر کوچکی در فایل متنی Dos Box با هر بار اجرای آن بلافاصله وارد محیط نرم افزار محاسبه گر ماه شوید. برای این منظور به مسیر زیر بروید.

Start >All Programs >DosBox0.74>Options >DosBox 0.74 Options

 

پس از باز شدن شما با یک فایل متنی روبرو می‌شوید.

 

در پایان این فایل متنی دستور زیر را کپی نمایید.

 

Mount x: x:\

X:

Cd x:\moon60\

Moonc60.exe

 

 

اکنون تغییرات جدید را ذخیره نمایید؛ و با هر بار اجرای نرم‌افزار Dos Box مستقیم وارد نرم‌افزار محاسبه‌گر ماه شوید و تمام عملیات مربوط به نرم‌افزار را انجام دهید.

از رصد هلال‌های زیبای ماه لذت ببرید.

 

 

 

 

**************

روش کار با نرم افزار محاسبه رویت ماه

كتاب ماه نو: مباني علمي رويت هلال، ص ١٧٨-١٩۴

سایت بازار کتاب قائمیه

یکی از کارهای سخت و وقت گیر منجّمانِ قدیم، انجام محاسبه ی موقعیّت اجرام نجومی با استفاده از روابط مختلف بود. به همین جهت یک منجّم برای استخراج داده های مورد نیاز خود مجبور بود علاوه بر فراگیری علوم مختلف، همچون ریاضی، وقت بسیار زیادی را نیز صرف بدست آوردن آنها کند. خوشبختانه با پیشرفت علم علاوه بر بدست آمدن روش های دقیق تر و سریع تر، رایانه ها نیز به کمک بشر آمدند تا با ویژگیهای منحصر به فردشان، از جمله سرعت بالا، او را در رسیدن به اهدافش یاری نمایند. وجود رایانه ها در مبحث هلال ماه نیز منشأ خدمات بزرگی شده است.

خوشبختانه امروزه استخراج بسیاری از داده های نجومی توسط نرم افزارهای قدرتمند و پیشرفته امکان پذیر شده است که بسیاری از آنها می توانند تمامی اطلاعات مورد نیاز کاربر را در کمتر از چند ثانیه در اختیار وی قرار دهند. در بحث هلال ماه نیز با توجه به اهمّیت موضوع، نرم افزارهای تخصصی تهیه گردیده است که تعداد این نرم افزارها نیز در حال افزایش می باشد.

یکی از قدیمی ترین و در عین حال دقیق ترین نرم افزارهای تخصصی هلال ماه، نرم افزار محاسبه گر ماه (Moon Calculator) می باشد که در نسخه های متعدد ارائه گردیده است. با توجه به این که اولین گام برای یک راصد هلال، استخراج داده های هلال برای رصدگاه مورد نظر اوست، بر آن شدیم تا با شرح مختصر

بخش های مهم این نرم افزار، این مسیر را برای استفاده ی علاقه مندان به مبحث هلال ماه هموار نماییم. در این بخش ویرایش ششم این نرم افزار تشریح خواهد شد که نسخه ای از آن در پایگاه اینترنتی ماه نو (www.Newmoon.ir) در دسترس قرار گرفته است.

با این که نرم افزار Moon Calculator در محیط DOS اجرا می شود اما قابلیت های بسیار جالبی را می توان در این نرم افزار مشاهده نمود. این نرم افزار به طور اختصاصی برای مبحث هلال ماه طراحی شده است و برای کاربر این امکان را فراهم می آورد که تمامی اطلاعات مورد نیاز خود در مورد هلال ماه را از طریق آن و برای هر نقطه از جهان بدست آورد. در ادامه ی این مقاله به شرح جزئیات و چگونگی استفاده از این نرم افزار خواهیم پرداخت.

پس از اجرای برنامه، صفحه ای که شامل گزینه های متعدد است، ملاحظه خواهید نمود که این گزینه ها به شرح زیر می باشند.

گزینه ی شماره یک (1) : داده های مختلف ماه را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

گزینه ی شماره دو و سه(2 و 3) : این دو گزینه به نمایش آسمان منطقه ی مورد نظر به همراه نشان دادن مکان ماه، خورشید و سایر سیارات در آسمان می پردازد. با این تفاوت که در گزینه ی دوم از سیستم استوایی (بُعد و میلی) و در گزینه ی سوم از سیستم سمت و ارتفاعی استفاده شده است.

گزینه ی شماره چهار (4) : نمایی نزدیک از ماه را در اختیار کاربر قرار می دهد.

گزینه ی شماره پنج (5) : وضعیت رؤیت پذیری هلال را با استفاده از معیارهای مختلف برای مناطق گوناگون جهان به نمایش می گذارد.

گزینه ی شماره شش (6) : این بخش اختصاص به تقویم هجری قمری دارد.

گزینه ی شماره هفت (7) : وضعیت رُخگرد (لیبراسیون) ماه را در طی یک ماه

شان می دهد.

گزینه ی شماره هشت (8) : گرفتها (ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی) را برای سال مورد نظرِ کاربر محاسبه می کند.

گزینه ی شماره نه (9) : در این قسمت این امکان برای کاربر پیش بینی شده است که بتواند شهر مورد نظر خود را به فهرست شهرها اضافه نماید و یا این که آن را تصحیح و یا حذف نماید. با اضافه کردن شهر جدید، اطلاعات شهر در برنامه ذخیره می شود.

گزینه ی شماره صفر (0) : بدین وسیله می توان تغییراتی را در ویژگی های نرم افزار ایجاد نمود. تغییر معیار رؤیت پذیری که نرم افزار از آن برای پیش بینی استفاده می کند، در این بخش امکان پذیر است.

گزینه ی X : به وسیله ی این گزینه می توان از نرم افزار خارج شد.

هر یک از گزینه های ذکر شده دارای قابلیت های خاصی هستند که بدین وسیله به کاربر این اجازه را می دهند که بسیاری از اطلاعات هلال ماه را بدست آورد. اما با توجه به محدودیت های موجود تنها به شرح بخش هایی از نرم افزار خواهیم پرداخت که برای یک راصد و علاقه مند به هلال ماه مورد استفاده قرار می گیرد. علاقه مندان برای کسب جزییات بیشتر می توانند به نسخه ی اصلی راهنمای نرم افزار مراجعه نمایند.

گزینه های پرکاربرد برای یک راصد هلال، گزینه های 1 ، 4 و 5 می باشد که ما در اینجا از این گزینه ها صحبت به میان خواهیم آورد.

گزینه 1 : (Summary Tables of Moon Data)

در این گزینه اطلاعات نجومی و مشخصه های مختلف هلال ماه قابل دسترسی است. پس از ورود به این گزینه (که با قرار گرفتن بر روی این گزینه و زدن کلید Enter و یا فشردن عدد 1 میسّر می شود) در گام اول باید شهری را که می خواهیم اطلاعات را برای آن منطقه استخراج کنیم، وارد نماییم. اگر شهر مورد نظر در لیست شهرهای نرم افزار وجود داشت می توان به راحتی آن شهر را از روی منوی سمت راست انتخاب نمود. در غیر این صورت باید مختصات شهر (طول و عرض جغرافیایی) به نرم افزار داده شود. این امر بدین صورت محقّق می شود که ابتدا نام شهر را وارد می نماییم. در گام بعدی مشخص می کنیم که منطقه ی مورد نظر از نظر عرض جغرافیایی، شمالی (North) است و یا جنوبی (South) که این کار با وارد کردن حرف اول حروف لاتین آن محقّق می شود. در گام بعدی باید میزان عرض جغرافیایی را به صورت درجه و دقیقه وارد نماییم. همین کارها را برای طول جغرافیایی انجام می دهیم. البته باید مشخص شود که منطقه ی مورد نظر شرقی (East) است و یا غربی(West). کشور عزیزمان ایران، کشوری است که مناطق آن دارای عرض جغرافیایی شمالی و طول جغرافیایی شرقی است. پیشنهاد می شود که اگر از این منطقه ی مورد نظر به وفور استفاده

می نمایید، ابتدا آن را به لیست شهرهای نرم افزار اضافه نمایید و سپس از منوی سمت راست استفاده نمایید تا کار با نرم افزار راحت تر صورت گیرد. چگونگی این عمل در انتهای فصل مورد توجه قرار گرفته است و مراحل بالا مجدّد تشریح خواهد شد.

در ادامه ی کار باید اختلاف ساعت مکان مورد نظر با گرینویچ (Time Zone) را وارد نمود که این زمان برای ایران 5/3 ساعت است. در ادامه سؤال می شود که آیا شهر مورد نظر دارای ساعت تابستانی است یا نه. بهتر است برای رصدگاههای ایران، پاسخ این سؤال را منفی داده و در صورتی که تاریخ مورد نظر در شش ماه اول سال شمسی است، با افزودن یک ساعت به زمان ها خودتان ساعت تابستانی را لحاظ کنید. در نهایت ارتفاع منطقه (Height above sea level) خواسته می شود که بسته به منطقه ی مورد نظر مقدار ارتفاع آن منطقه را وارد خواهیم کرد. با خروج و ورود مجدد به نرم افزار باید تمام اطلاعات شهر مورد نظر را بار دیگر

وارد نمود. به عبارت دیگر این اطلاعات در نرم افزار ذخیره نمی شود. اگر شهر مورد نظر را که قبلاً به لیست شهرها وارد کرده اید، از فهرست انتخاب نمایید، دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات بالا نیست و تنها نام شهر را وارد خواهید نمود.

گام بعدی واردکردن زمان مورد نظر برای انجام محاسبات است. این کار مرحله به مرحله با وارد کردن سال، ماه، روز، ساعت، دقیقه و ثانیه انجام می پذیرد. در نهایت پنجره ای شامل داده های گوناگون ظاهر خواهد شد. در این حالت با فشردن هر بار کلید Enter مشخصات و شکل پنجره ها تغییر می نماید. تعداد این پنجره ها چهار تا است و با زدن مجدد کلید Enter دوباره این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

پنجره ی اول اطلاعات ماه را برای زمان مورد نظر (زمانی که ابتدا به برنامه داده ایم) ارائه می دهد. در پنجره ی دوم اطّلاعات ماه در لحظه ی غروب خورشیدِ همان روز نمایش داده می شود. پنجره ی سوم همین داده ها را برای زمانی که ارتفاع خورشید 5 درجه پایین تر از افق است، محاسبه می کند و پنجره ی چهارم یا آخر اختصاص به نمایش اطلاعاتی در مورد تقویم هجری قمریِ روز مورد نظر دارد.

هر یک از این پنجره ها از پنج بخش اصلی تشکیل شده اند که در شکل به ترتیب با حروف A ، B ، C ، D و E مشخص شده اند. در بین پنجره های چهارگانه بخش های A ، C ، D و E ثابت هستند و تنها مؤلفه های بخش B تغییر می کند.

در ابتدا به تشریح بخش های ثابت پنجره ها خواهیم پرداخت:

بخش A مختص به اطلاعاتی همچون مکان (با ذکر مشخصات آن همچون طول و عرض جغرافیایی محل)، تاریخ (Date) ، زمان استخراج داده ها (Time)،

زمان غروب ظاهری خورشید (Apparent sunset)، زمان طلوع ظاهری خورشید (Apparent sunrise) و ... می باشد.

در بالا، سمت راست پنجره، دو گزینه به نام های Topo و Refrac ON به چشم می خورد. این دو گزینه برای بحث های دقیق تر اهمّیت بسیار بالایی دارند و می توانند تغییر زیادی در مشخصات هلال ایجاد نمایند. گزینه ی Topo به ما می گوید که این داده ها برای حالت ناظر مرکزی محاسبه شده اند. زیرا می توان اطلاعات هلال ماه را به صورت زمین مرکزی (حالتی که ناظر در مرکز زمین فرض شده است) نیز بدست آورد. در حالتی که محاسبات به صورت زمین مرکزی انجام شود به جای گزینه ی Topo ، گزینه ی Geo نمایش داده خواهد شد.

اما گزینه ی Refrac نشان دهنده ی در نظر گرفتن یا نگرفتن اثر شکست نور در جوّ می باشد. اگر گزینه ی ON نمایش داده شود بیانگر این مطلب است که در محاسبه ی پارامترهای هلال، اثر شکست جوّ در نظر گرفته شده است، اما اگر گزینه ی OFF مشاهده شود، داده ها بدون تأثیر اثر شکست جوّ استخراج شده اند.

به طور پیش فرض، این نرم افزار داده های هلال را براساس حالت ناظر مرکزی (Topo) و با تأثیر اثر شکست نور در جوّ (Refrac ON) استخراج می کند.

در بخش C گزینه هایی همچون زمان و سمت طلوع ماه (MoonRise , Azimuth)، زمان و سمت غروب ماه (MoonSet , Azimuth)، اختلاف زمانی بین طلوع ماه و طلوع خورشید (SunRise-MoonRise) و اختلاف زمانی بین غروب ماه و غروب خورشید (SunSet-MoonSet) به چشم می خورد.

اما بخش D اطلاعاتی را در مورد تاریخ و زمان لحظه ی مقارنه یا ماه نو (Newmoon)، ماه کامل (Full Moon)، زمان حضیض مداری ماه (perigee) و زمان اوج مداری ماه (Apogee) در اختیار کاربر قرار می دهد. دانستن زمان به وقوع پیوستن لحظه ی اوج و یا حضیض ماه از این نظر اهمیت دارد که با دانستن این زمان ها و مقایسه ی آن با لحظه ی مقارنه می توان تحلیل درست تری از رؤیت پذیری هلال داشت. به عنوان مثال اگر زمان حضیض مداری نزدیک به زمان مقارنه باشد، آنگاه شانس راصد برای رؤیت هلال افزایش می یابد و می توان هلال های جوانتری را رؤیت نمود.

در بخش E امکاناتی در اختیار کاربر قرار داده می شود تا وی بتواند به وسیله ی آنها بر زمان استخراج داده ها مدیریّت نموده و بر حسب نیاز آن را تغییر دهد. خلاصه ی این عملکردها به شرح زیر است:

 

عملکرد

کلید

افزایش

یا کاهش ماه

-/+

افزایش

یا کاهش روز

DEL/INS

افزایش

یا کاهش ساعت

END/HOME

افزایش

یا کاهش دقیقه

PAGE DOWN/UP

برای برگشتن به منوی اصلی از کلید Space Bar و برای رفتن به پنجره ی بعدی از کلید Enter استفاده می شود.

اما بخش B، یا همان بخش متغیر بین پنجره ها، در سه پنجره ی اول بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت اساسیشان در این است که پارامترهای هلال را برای زمانهایی خاص و متفاوت محاسبه می نماید. در پنجره ی اول، محاسبات برای لحظه ای که در ابتدای برنامه وارد کرده ایم انجام می گیرد. در حالی که در پنجره ی دوم محاسبات برای لحظه ی غروب خورشید در همان روز و در پنجره ی سوم برای زمانی است که ارتفاع خورشید به منهای 5 درجه رسیده است، انجام می پذیرد.

از آنجایی که توضیحات لازم در متن کتاب داده شده است تنها به برگردان فارسی کلمات به کار رفته در این بخش اکتفا می نماییم.

ترجمه

اصطلاح

ترجمه

اصطلاح

سمت ماه

Moon Azi

 

 

ارتفاع ماه

 

 

Moon Alt

 

 

 

 

بُعد ماه

 

 

Moon RA

 

 

میل ماه

 

 

Moon Dec

 

 

 

 

سمت خورشید

 

 

Sun Azi

 

 

ارتفاع خورشید

 

 

Sun Alt

 

 

 

 

بُعد خورشید

 

 

Sun RA

 

 

میل خورشید

 

 

Sun Dec

 

 

 

 

اختلاف سمت ماه و خورشید

 

 

Rel Azi

 

 

اختلاف ارتفاع ماه و

خورشید

 

 

Rel Alt

 

 

 

 

سنّ ماه

 

 

Moon Age

 

 

جدایی زاویه ای ماه از

خورشید

 

 

Elongation

 

 

 

 

قدر ظاهری ماه

 

 

Mag

 

 

فاز ماه

 

 

Phase

 

 

 

 

نیم قطر ماه

 

 

Semi-Diam

 

 

ضخامت بخش میانی هلال

 

 

Width

 

فاصله ی ماه از زمین

 

 

Distance

 

 

 

در پنجره ی چهارم اطلاعات مفیدی در مورد تقویم هجری قمری در اختیار کاربر قرار می گیرد که از آنها می توان به شماره ی ماه گرد اسلامی (Islamic Lunation No) و شماره ی ماه گرد نجومی (Astronomical Lunation No) اشاره نمود. همچنین نرم افزار براساس معیار مورد استفاده، پیش بینی ای در مورد تقویم هجری قمری انجام می دهد که به دلیل در نظر نگرفتن مسایل بسیاری که در بحث تقویم هجری قمری تأثیر گذار است، نمی توان به طور یقین به پیش بینی آن اتّکا و اطمینان نمود. اگر در یک جمله بخواهیم کارکرد این بخش از نرم افزار را توضیح دهیم می توانیم بگوییم که یک راصد هلال ماه می تواند بسیاری از اطلاعات مورد نیاز خود را برای رصد از این بخش از نرم افزار تهیه نماید.

گزینه 4 : (Close-up of Moon)

اما گزینه ی بعدی که باید به آن بپردازیم گزینه ی 4 (Close-up of moon) یا بخش نمای نزدیک از ماه می باشد. پس از ورود به این بخش ابتدا باید نام شهر یا

مختصات آن و همچنین زمان مورد نظر را وارد کنیم. پس از واردکردن اطلاعات، شکل ماه برای لحظه ی داده شده نشان داده خواهد شد. اگر زمان وارد شده همان زمان رصد باشد نرم افزار شکل هلال و نحوه ی قرار گیری دو لبه ی آن را نسبت به هم نشان می دهد که این امر باعث می شود که راصد تصوّری درست از شکل هلال داشته باشد.

از امکانات دیگری که در این بخش برای کاربر فراهم شده است می توان به نمونه های زیر اشاره نمود.

با زدن کلید C می توان مکان گودالهای بزرگ ماه را بر روی سطح آن مشاهده نمود. در بررسی های تخصصی قرار گرفتن گودالها و یا کوه ها در لبه ی ماه می تواند تأثیر بسیار زیادی در رؤیت پذیری هلال داشته باشد. همچنین به علت پدیده ی رُخگرد (لیبراسیون) مکان این گودال ها در لبه ی ماه ثابت نیست. به همین جهت باید از نرم افزارهای تخصصی برای این امر استفاده نمود.

با فشردن دکمه ی N،

نام دریاها و گودالهای بزرگ بر سطح ماه به نمایش در می آید.

اگر کسی بخواهد شبکه های مختصاتی ماه را مشاهده نماید، تنها کافی است که دکمه G (Grid) را فشار دهد.

یکی از مهمترین کارآیی این بخش از نرم افزار پیش بینی طول کمان هلال است. در فصل های گذشته اشاره شد که به علت وجود کوه ها در سطح ماه، طول کمان هلال از 180 درجه کمتر دیده می شود. با زدن کلید L می توان شکل و میزان این طول را برای هلال های مختلف بر روی نمایشگر مشاهده نمود. البته در حالت عادی نرم افزار طول کمان را کامل فرض می گیرد و تا زمانی که کلید L فشرده نشود طول واقعی نمایش داده نخواهد شد. طول این کمان با عنوان Arc Length در پایین سمت چپ تصویر به نمایش در می آید. البته این بدان معنی نیست که طول کمان پیش بینی شده ی نرم افزار با مقدار رصد شده دقیقاً یکی خواهد بود.

همچنین با استفاده از کلیدهای -/+ ، DEL/INS ، END/HOME و PAGE UP/DOWN می توان زمان داده شده به نرم افزار را تغییر داد و بدین وسیله تغییر وضعیت و شکل اهلّه ی ماه را نیز مشاهده نمود. اگر رنگ هلال سفید باشد مفهوم این رنگ آن است که هلال بالای افق قرار دارد و اگر به رنگ آبی درآید، مفهوم آن این است که ماه زیر افق قرار دارد و در منطقه ی مورد نظر قابل رؤیت نیست.

گزینه 5 : (First Crescent Sighting- Global Scan)

اما شاید یکی از پرکاربردترین بخش های نرم افزار MoonC 6.0 گزینه ی 5 یا همان گزینه First Crescent Sighting (Global Scan) (اولین رؤیت هلال- پردازش جهانی) باشد. این گزینه براساس معیار پیش فرض و یا معیاری که ما برای آن تعیین می کنیم، وضعیت رؤیت پذیری هلال جوان ماه را برای تمامی

نقاط جهان در اختیار کاربر قرار می دهد. با توجه به این که معیار یالوپ به عنوان معیار پیش فرض مورد استفاده قرار می گیرد، این پیش بینی ها براساس این معیار انجام می گیرد. اگر کاربر، معیار مورد استفاده را تغییر دهد آنگاه این بررسی براساس معیار جدید انجام خواهد گرفت.

پس از ورود به این بخش دیگر نیازی به وارد کردن شهر نیست. زیرا قرار است وضعیت رؤیت پذیری برای تمامیِ مناطق جهان مورد توجه قرار گیرد. تنها کافی است که سال، ماه و روزِ نزدیک به زمان مقارنه را وارد نماییم. پس از آن نرم افزار این امکان را به ما می دهد که با فشردن کلید 1 یا 2 وضعیت رؤیت پذیری هلال را برای دو روز مشاهده کنیم. اگر کلید 1 را بزنیم، وضعیت رؤیت پذیری برای همان روزی که مقارنه در آن اتفاق می افتد محاسبه شده و اگر گزینه ی 2 فشرده شود، این امر برای روز پس از مقارنه انجام خواهد شد. با زدن یکی از دو کلید فوق برنامه شروع به کار نموده و نقشه ی زمین را توسط نقاط رنگی می پوشاند. با توجه به رنگ و تراکم نقاط در منطقه ی مورد نظر، سنّ هلال و وضعیت رؤیت پذیری از دیدِ آن معیار مشخص می شود. به عنوان مثال براساس معیار یالوپ مناطق و رنگ ها معانی خاصی دارند که به آنها اشاره می کنیم.

معیار یالوپ مناطق زمین را به 5 بخش تقسیم می کند. مناطقی که تماماً توسط نقاط رنگی پوشیده شده اند (مناطق A)، مناطقی هستند که هلال در آنجا به راحتی و با چشم غیر مسلح رؤیت خواهد شد. در مناطق B که کمی از چگالی نقطه های آن کاسته شده است، هلال ماه در صورتی که تمام شرایط مناسب باشد (چه از نظر جوّی و افق و ...) با چشم غیر مسلح رؤیت می شود. اما در مناطق C، که با کاهش بیشتر تعداد نقطه ها مشخص شده است، مناطقی هستند که برای پیدا کردن هلال در این مناطق به ابزار نجومی نیازمندیم. اما در آخرین منطقه ی رنگی که همان مناطق  D باشد، تنها هلال به وسیله ی ابزار قابل رؤیت خواهد بود.

چگونگی اضافه نمودن یک شهر به لیست شهرهای نرم افزار :

به طور کلی تمام کارها، اعم از اضافه نمودن، حذف کردن و یا ویرایش مشخصات شهرها که مربوط به مناطق رصدی می شود در گزینه ی شماره ی 9 طبقه بندی شده است. به این بخش که با نام (Add/Delete/Change Atlas Data) نام گذاری شده است وارد می شویم. در این بخش پنج گزینه به چشم می خورد. اضافه کردن، حذف کردن، ویرایش، مشاهده ی اطلاعات و خروج از این بخش. برای اضافه کردن یک شهر گزینه ی اول (Add Data) را انتخاب می کنیم. در ابتدا نام شهر یا منطقه از ما خواسته می شود که آن را وارد می نماییم. در سؤال بعدی باید مشخص کنیم که این شهر مربوط به کدام کشور است. در قدم بعدی باید عرض جغرافیایی محل وارد شود که ابتدا باید شمالی (North) یا جنوبی (South) بودن آن را مشخص نماییم که این کار با فشردن حرف اول لاتین این کلمات امکان پذیر است. سپس بخش درجه ای عرض جغرافیایی محل را وارد می نماییم (مثلاً عرض جغرافیایی شهر تهران 35 درجه است). در گام بعدی قسمت دقیقه ی عرض جغرافیایی را وارد نموده و پس از هر بار وارد نمودن اطلاعات کلید Enter را می فشاریم. گام بعدی وارد نمودن طول جغرافیایی محل به ترتیبی همانند عرض جغرافیایی آن است با این تفاوت که باید شرقی (East) یا غربی (West) بودن محل را در ابتدا تعیین نمود. بقیه ی مراحل همانند قبل است.

پس از وارد نمودن اطلاعات، نرم افزار اطلاعات وارده را بر روی صفحه به نمایش می گذارد و زیر هم سؤالی را مطرح می کند و آن میزان اختلاف زمانی ساعت منطقه با ساعت جهانی است که برای کشور ایران این زمان مثبت 5/3 ساعت (5/3+) می باشد. این عدد را وارد می نماییم. در سؤال بعدی ارتفاع منطقه از سطح دریا خواسته می شود که آن را نیز بر حسب متر وارد می نماییم. سؤال بعدی از ما می پرسد که آیا در محل مورد نظر ساعت تابستانی لحاظ می شود و یا خیر. که اگر جواب مثبت باشد کلید Y و در غیر این صورت کلید N را می فشاریم.

پس از این مرحله شهر جدید به لیست شهرهای نرم افزار افزوده می شود و با زدن کلیدSpace Bar به منوی قبلی باز می گردیم. برای حذف و یا ویرایش و یا مشاهده ی مشخصات شهرهای دیگر می توان به ترتیب از گزینه های Delete data، Change data و یا View data استفاده نمود. بدین وسیله فرا گرفتیم که چگونه یک شهر جدید را به لیست شهرها اضافه نماییم. اضافه کردن رصدگاهِ مورد نظر باعث سادگی و راحتی کار با نرم افزار می گردد.

چگونگی تغییر معیار مورد استفاده ی نرم افزار :

در این قسمت قصد داریم چگونگی تغییر معیار رؤیت پذیری را یاد بگیریم. به طور کلی برای تغییرات در نرم افزار باید گزینه «تغییر اختیارات » و یا همان (Change Options) را انتخاب نماییم که این گزینه با عدد صفر مشخص شده است.

پس از وارد شدن به این بخش، گزینه ی « اختیارات پیشرفته» (Advanced Options) را انتخاب می نماییم. پس از ورود به این قسمت گزینه های متعددی به چشم می خورد که معیار رؤیت پذیری مورد استفاده در بالای صفحه به نمایش درآمده است. برای تغییر در این بخش همانطور که در زیر صفحه نیز اشاره شده باید

کلید Space Bar را بفشاریم. پس از زدن این کلید تمام معیارهایی که این برنامه در اختیار دارد به نمایش در خواهد آمد. در این صفحه کاربر 12 معیار را مشاهده می نماید. برای تغییر معیار کافی است عدد معیار مورد نظر را نوشته و کلید تأیید را بزنید. در گام های بعدی سؤالات تخصصی دیگری هم پرسیده می شود که چون تغییر آنها ممکن است برای کاربران عادی ایجاد مشکل کند نیازی به تغییر آنها دیده نمی شود. در اینجا تنها کافی است که کلید Enter را مرحله به مرحله بزنیم تا پیش فرض های نرم افزار تأیید شود. در نهایت نرم افزار از ما سؤال می کند که آیا می خواهید اطلاعات تغییر یافته، ذخیره شود که کاربر با فشردن کلید Y تغییرات خود را ذخیره کرده و اگر به هر دلیلی از تغییر منصرف گردید کلید N را برای عدم ذخیره سازی فشار خواهد داد. بدین ترتیب به راحتی قادر خواهید بود که معیار مورد استفاده ی خود را تغییر داده و نتایج آن را مشاهده نمایید.

در این بخش سعی شد تا علاقه مندان به مبحث هلال ماه با چگونگی استخراج داده های هلال آشنا شده و بتوانند شخصاً تمام داده های مورد نیازشان را تهیه نمایند.