بسم الله الرحمن الرحیم

نقشه رويت پذیری هلال

فهرست علوم
علم هیئت و نجوم
مباحث مربوط به ماه
مباحث رؤیت هلال


فاصله رؤیت با چشم مسلح و غیرمسلح در نقشه
تعبیر خطوط و مرزهای سهمی در نقشه رؤیت پذیری هلال


شبکه اجتهاد

برای رؤیت هلال در شب اوّل ماه، عواملی چون «زمان غروب خورشید و ماه» و «اختلاف زمان غروب آن دو» و «مختصّات خورشید و ماه و جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید که از اختلاف ارتفاع ماه و خورشید، و نیز اختلاف سمت آن دو نشئت می‌گیرد» و «درصد روشنایی هلال و به اصطلاح فاز ماه» و … مؤثّرند. امروزه، برنامه‌هایی تهیّه شده‌اند که با محاسبات رایانه‌ای و طبق معیارهای ریاضی و تجربی، این عوامل را برای بیشترِ نقاط زمین در نظر می‌گیرند و الگوهای رؤیت‌پذیری هلال ماه را پیش‌بینی و ترسیم می‌کنند. (معیارها برای محدودۀ عرض جغرافیایی ۶۰ درجۀ جنوبی تا ۶۰ درجۀ شمالی بوده و برای عرض‌های بیشتر از ۶۰ درجه پاسخ‌گو نیستند.)

به تصاویر زیر بنگرید:
نقشۀ یک: نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه جمادی الثانیه ۱۴۴۳ قمری، در غروب یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ شمسی برابر با ۲ ژانویۀ ۲۰۲۲ میلادی، بر اساس معیار «یالوپ»:

نقشۀ دو: نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه جمادی الثانیه ۱۴۴۳ قمری، در غروب دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ شمسی برابر با ۳ ژانویۀ ۲۰۲۲ میلادی، بر اساس معیار «یالوپ»:

نقشۀ سه: نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه جمادی‌الثانیه ۱۴۴۳ قمری، در غروب سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ شمسی برابر با ۴ ژانویۀ ۲۰۲۲ میلادی، بر اساس معیار «یالوپ»:

توضیحات رنگ در نقشۀ با معیار «یالوپ»:
در مناطقی که در رنگ سبز قرار دارند، هلال به سادگی با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که در رنگ زرد (شبیه نارنجی) قرار دارند، هلال تحت شرایط جوّی مناسب، با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که در رنگ ارغوانی (شبیه صورتی) قرار دارند، رؤیت هلال ممکن است نیاز به ابزار و چشم مسلّح داشته‌باشد؛ یعنی پس از رؤیت با ابزار، ممکن است هلال با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
در مناطقی که در رنگ آبی قرار دارند، هلال فقط با چشم مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که بی‌رنگ هستند، رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است. (زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ می‌دهد و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب می‌کند؛ ولی روشنایی هلال به اندازه‌ای نیست که حتّی با چشم مسلّح دیده شود!)
در مناطقی که در رنگ قرمز قرار دارند، رؤیت هلال ممتنع و غیر قابل تحقّق است. (زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب می‌کند یا اینکه مقارنه پس از غروب آفتاب رخ می‌دهد.)

نتیجه‌گیری:

مقارنۀ ماه و خورشید در ساعت ۱۸:۳۳ UTC یکشنبه ۲ ژانویۀ ۲۰۲۲ میلادی رخ می‌دهد؛ امّا حدود ۱۲.۵ ساعت برای امکان نخستین رؤیت هلال با چشم مسلّح، و حدود ۱۵.۵ ساعت برای امکان نخستین رؤیت هلال با چشم عادی زمان لازم است.





*********************

مركز الفلك الدولي

المشروع الإسلامي لرصد الأهلة

توقع رؤية هلال أول الشهر (رجب)


سيحدث الاقتران المركزي (المحاق المركزي) يوم الثلاثاء 01 فبراير/شباط 2022 الساعة 05:46 بالتوقيت العالمي بمشيئة الله.

إمكانية رؤية الهلال يوم الثلاثاء 01 فبراير/شباط 2022 ويوم الأربعاء 2 فبراير/شباط 2022 موضحة في الأشكال التالية باستخدام برنامج المواقيت الدقيقة باعتماد معيار عودة، بحيث:-

 

الثلاثاء 01 فبراير/شباط 2022


الأربعاء 2 فبراير/شباط 2022

باعتماد التقويم الهجري العالمي المبني على حساب إمكانية رؤية الهلال، فإن بداية الشهر في النطاق الشرقي تكون يوم الأربعاء 02 فبراير/شباط 2022، وبداية الشهر في النطاق الغربي تكون يوم الأربعاء 02 فبراير/شباط 2022. الرجاء ملاحظة أن التقويم الهجري العالمي يعتمد على الحسابات المسبقة (أي لا ينتظر الرصد العملي و رؤية الهلال) وهو يتبنى معياراً معينا لبدء الشهر الهجري الجديد. وقد تتبنى بلدك أو منظمتك معياراً آخر لبدء الشهر، لذا فإننا ننصح وبشدة أن يتم الاطلاع عما جاء في صفحة التقويم الهجري العالمي في موقعنا قبل إصدار أي أحكام .

ستضاف نتائج تحري الهلال وبداية الشهر الرسمية في مختلف الدول الإسلامية في هذه الصفحة إن شاء الله فور استلام نتائج الرصد من قبل أعضاء المشروع الإسلامي لرصد الأهلة.



******************

مقایسه رویت پذیری نرم افزار احمد منذر و محمد عوده

از افادات دوستان





********************

بررسی فاصله رؤیت با چشم مسلح و چشم غیرمسلح در نقشه

نقشه رؤیت پذیری هلال رجب ١۴۴٢

 




در تصویر دوم، روی نقشه ایران تمرکز شده است که نقاط مرکزی ایران با رنگ آبی مشخص شده است و نیاز به چشم مسلح  دارد اما نقاط جنوبی ایران(رنگ ارغوانی) امکان رؤیت با چشم غیرمسلح را داراست.

 

 

 

 

نقشه رؤیت پذیری جمادی الاولی ١۴۴٢

 

 

 

 

 













******************

تعبیر مرزهای سهمی در نقشه رؤیت پذیری هلال

سایت تبیان،‌مقاله همه آن چیزی که در مورد رؤیت هلال باید بدانی

آیا این باورها درست است؟

2- رویت در شرق برای مناطق غربی حجت است، زیرا شرایط هلال در غرب به مراتب بهتر است و سهولت رویت هلال بیشتر.

این موضوع همیشه درست نیست. همان طور که در نقشه خطوط رویت پذیری هلال مشاهده می کنید، این مناطق با مرزهایی سهموی از هم جدا شده اند. به وضوح مشخص است مناطقی وجود دارند که هلال در آنها رویت پذیر است، ولی در شمال غربی یا جنوب غربی آنها رویت پذیر نیست. بدین ترتیب این جمله را باید به این شکل تصحیح کرد. در یک عرض جغرافیایی، رویت در شرق برای مناطق غربی حجت است، زیرا ...

 

7- وقتی کشورهای همسایه یک روز زودتر ماه قمری را آغاز می کنند، پس ما هم باید با آنها ماه قمری را آغاز کنیم.

اولاً که ملاک آغاز ماه قمری در تمام کشورهای مسلمان یکسان نیست، بنابراین نمی توان به صرف آغاز ماه قمری در یک کشور همسایه نتیجه گرفت که ما اشتباه کرده ایم. دوم اینکه خطوط رویت پذیری هلال، سهمی شکل هستند نه افقی یا عمومی. ممکن است این خطوط از بخش کوچکی از کشورمان عبور کند، در حالی که از تمام قلمرو یک کشور همسایه عبور کنند. در این صورت، در آن کشور هلال رویت خواهد شد در حالی که در بقیه کشورها ( واز جمله کشورمان) هلال دیده نمی شود. سوم این که برخی کشورهای همسایه از تقویم برخی کشورهای دیگر که چندان هم نزدیک نیستند، پیروی می کنند؛ پس آغاز ماه قمری در آنها به این معنی نیست که آنها الزاماً هلال شب اول را مشاهده کرده اند. چهارم اینکه در برخی از این کشورها اشتباه های فاحشی در اعلام آغاز ماه قمری صورت می گیرد، همانند ذی الحجه سال گذشته (1425 قمری) که در عربستان، به خاطر شهادت فقط دو نفر مسلمان، ماه ذی الحجه یک روز زودتر آغاز شد و این در حالی است که توصیفات آن دو نفر با محاسبات نجومی همخوانی نداشت. بر این اساس هیچ الزامی برای توجه به وضعیت کشورهای شرقی و جنوبی ندارد. از سوی دیگر، رویت هلال در همسایگان غربی هیچ ارتباطی به کشورمان ندارد، زیرا در آن مناطق شرایط هلال به مراتب مناسب تراست.

 

 

مقاله داس مه نو

● باورهای نادرست در مورد ماه های قمری
ناآشنایی بسیاری از مردم با تقویم باعث شده است باورهای نادرستی در ذهن آنها شکل بگیرد. یکی از این باورهای نادرست این است که ماه های قمری یک در میان ۲۹ روزه و ۳۰ روزه هستند. این باور از اینجا شکل می گیرد که متوسط طول ماه های قمری ۵۳/۲۹ روز است، یعنی فراوانی ماه های ۳۰ روزه اندکی بیش از ماه های ۲۹ روزه است. اما از اینجا نمی توان نتیجه گرفت که ماه های ۲۹ روزه و ۳۰ روزه یک در میان هستند، اما می توان گفت که حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.
باور اشتباه دیگر این است که همه کشورهای اسلامی باید در یک روز ماه قمری را آغاز کنند یا به پایان برسانند. این باور نیز نادرست است زیرا طول و عرض جغرافیایی (که عامل تعیین کننده رویت است) در مناطق مختلف تفاوت دارد، دیگر آنکه کشورهای مختلف ملاک های متفاوتی برای رویت هلال و آغاز ماه دارند. هر چند که یک روز اختلاف طبیعی است، اما هیچ گاه این اختلاف به دو روز نمی رسد. برخی نیز معتقدند که رویت هلال در شرق برای مناطق غربی حجت است، زیرا امکان رویت هلال در مناطق غربی نسبت به شرق به مراتب بهتر است و هلال را با سهولت می توان رویت کرد. اما باید دانست که این موضوع همیشه درست نیست زیرا در نقشه های رویت پذیری هلال، خط هایی که این مناطق را از هم جدا می کنند، به شکل سهمی هستند. در نتیجه در برخی از منطقه ها می توان هلال را دید، ولی در شمال غرب یا جنوب غرب آنجا امکان رویت وجود ندارد. اما می توان گفت در یک عرض جغرافیایی خاص، رویت هلال در شرق برای منطقه های غربی آن حجت اس