بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
خاستگاه این بحث در کتب اصولی بوده است. کتب اصولی از ابتدا به این بحث پرداخته اند. مرحوم سید مرتضی در الذریعة: ج ٢، ص ٣١۶
شیخ طوسی در عدة الاصول:ج ٢، ص ٧٢١
محقق در معارج الاصول: ص ٢۵١
علامه حلی در نهایة الوصول : ج ۵، ص ١۶۵
و این مسئله تا زمان معاصر و بعد از نگارش عروة الوثقی نیز ادامه دارد. مرحوم آیت الله خوئی و برخی از معاصرین در پایان کتاب اصولی خود خاتمه ای را به این بحث اختصاص داده اند.
و اما درکتب فقهی شاید اولین کتابی که این بحث را مطرح نموده است و به آن عنوان داده است، کتاب نهایة الاحکام علامه حلی باشد: ج ١، ص ٢۵٢
سيد بحر العلوم در ابتدای کتاب مصابیح الاحکام به این بحث پرداخته است: ج ١، ص ٧٢
و اما اولین رساله ای که بحث اجتهاد را در صدر مباحث خود قرار داده است،علی الظاهر رساله طریق النجاة شیخ انصاری است که در ابتدا ص ٣٠ به آن پرداخته است
بحث اجتهاد در قبله به وفور در کتب فقهی آمده است و همچنین بحث اجتهاد فقهاء در کتاب القضاء نیز مطرح شده است.