بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۸

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:


















************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 10/9/1398

· اولاً سوره آل عمران یک تسمیه متواتر است و بدل هم ندارد و مرتکز همه مسلمین است و ناظر است به «آل عمران»ی که در سوره آمده و اگر زید بن ثابت جایگزین کرده باشد حرام بود اسم را زیر بار بروند و اگر حرام هم نبود حرام بود که آن اسم را به کار ببرند و تذکر هم ندهند. (قرینه خارجیه ملابس)

· (قرینه داخلیه) ثانیاً کلمه «إذ» که معنایش کاملاً روشن است و قرینه است بر اینکه آل عمران در آیه قبل هست:

آل‏عمران‏ ، الجزء 3، الصفحة: 54، الآية: 33
إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْرَاهِيمَ وَ آلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿33﴾
ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿34﴾
إِذْ قَالَتِ امْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿35﴾

· اگر کسانی که حرف دستشان است می‌گویند که مقصود از عمران حضرت ابوطالب(ع) است به معنای دست برداشتن از معنای ظاهر آیه نیست

الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص452
1- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْفَارِسِيِّ عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ أَبَانٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ جَاءَتْ إِلَى أَبِي طَالِبٍ لِتُبَشِّرَهُ بِمَوْلِدِ النَّبِيِّ ص فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ اصْبِرِي سَبْتاً أُبَشِّرْكِ بِمِثْلِهِ إِلَّا النُّبُوَّةَ وَ قَالَ السَّبْتُ ثَلَاثُونَ سَنَةً وَ كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ ص- وَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع ثَلَاثُونَ سَنَةً.

· ثالثاً وقتی توجه کنیم که خود مرحوم نوری در جواب ردیه‌ای که بر فصل الخطاب نوشته شده، گفته است که اجماع است که همه آنچه در دست ماست قرآن است و چیزی به آن اضافه نشده و آن فرمایش با مختارشان در اینجا سازگاری ندارد!