بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۸

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:

















************
تقریر آقای صراف:
دوشنبه 11/9/1398

· کلمه حرف اصطلاحی است در کتب لغت که به معنای قرائت زیاد به کار رفته

· در بسیاری از موارد در قرآن تأویلاتی مد نظر بوده:

الإختصاص ؛ النص ؛ ص129
... يَا جَابِرُ لِمَ سُمِّيَتْ يَوْمُ الْجُمُعَةِ جُمُعَةً قَالَ قُلْتُ تُخْبِرُنِي جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ قَالَ أَ فَلَا أُخْبِرُكَ بِتَأْوِيلِهِ الْأَعْظَمِ‏ قَالَ قُلْتُ بَلَى جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ قَالَ فَقَالَ يَا جَابِرُ سَمَّى اللَّهُ الْجُمُعَةَ جُمُعَةً لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ جَمِيعَ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَ رَبُّنَا وَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ وَ الْبِحَارَ وَ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَ اللَّهُ فِي الْمِيثَاقِ فَأَخَذَ الْمِيثَاقَ مِنْهُمْ لَهُ بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ لِمُحَمَّدٍ ص بِالنُّبُوَّةِ وَ لِعَلِيٍّ ع بِالْوَلَايَةِ وَ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ قَالَ اللَّهُ لِلسَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ‏ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قالَتا أَتَيْنا طائِعِينَ‏ فَسَمَّى اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ الْجُمُعَةَ لِجَمْعِهِ فِيهِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ ثُمَّ قَالَ عَزَّ وَ جَلَ‏ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ مِنْ يَوْمِكُمْ هَذَا الَّذِي جَمَعَكُمْ فِيهِ وَ الصَّلَاةُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَعْنِي بِالصَّلَاةِ الْوَلَايَةَ وَ هِيَ الْوَلَايَةُ الْكُبْرَى فَفِي ذَلِكَ الْيَوْمِ أَتَتِ الرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْمَلَائِكَةُ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَ اللَّهُ وَ الثَّقَلَانِ الْجِنُّ وَ الْإِنْسُ وَ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِالتَّلْبِيَةِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَامْضُوا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذِكْرُ اللَّهِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ‏ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ‏ يَعْنِي الْأَوَّلَ‏ ذلِكُمْ‏ يَعْنِي بَيْعَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ وَلَايَتُهُ‏ خَيْرٌ لَكُمْ‏ مِنْ بِيعَةِ الْأَوَّلِ وَ وَلَايَتِهِ‏ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُون‏ ...

· قرآن کریم با نمادهای دلالت‌گر دارد نشان می‌دهد تکوین را نه اینکه توصیف کند. توصیف کردن با ترسیم نقشه و نگاشت یک حقیقت تفاوت دارد. فیلمی که دارد وقایع را نشان می‌دهد با توصیف واقعیت تفاوت دارد.

· مرحوم حاج آقای بهجت می‌فرمودند که خصوصیت قرآن این است که برای اهلش خود واقعیت را نشان می‌دهد و تمثیل به تلویزیون کرده بودند با تأکید بر اینکه تلویزیون عکسش است اما آنچه در قرآن است برای اهلش خودش است. ایشان مثال به خوابی هم زده بودند از شخصی که در زمان قدیم اعدام شده بود و ایشان او را خواب دیده بود و اشاره به شعر خواندن ملکی در کنار آن شخص کرده بودند که ایشان مستقیم از خود ملک آن صوت شعر را شنیده بودند در عالم خواب.

· قرآن در جایی که می‌فرماید لا یغادر صغیرة و لا کبیرة که همه می‌خوانند کتاب را ظاهراً آن تدوین نگاشتی مراد باشد که نیازی به بصیرت خاص ندارد و در جایی که فقط اصحاب یمین کتاب را می‌خوانند یک خوانش معرفتی است خصوصاً به ملاحظه ذکر امام در آیه شریفه

· در فضای بحث ما مهم‌ترین چیزی که باید به آن بپردازیم نحوه تدوین نگاشتی است