بسم الله الرحمن الرحیم
جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۷
فهرست جلسات مباحثه تفسیر
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
************
تقریر جدید:
************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 9/2/1397
· ادامه از النشر:
ثُمَّ رَأَيْتُ الْإِمَامَ الْكَبِيرَ أَبَا الْفَضْلِ الرَّازِيَّ حَاوَلَ مَا ذَكَرْتُهُ فَقَالَ: إِنَّ الْكَلَامَ [تقسیمبندی کلام با قراءات فرق دارد] لَا يَخْرُجُ اخْتِلَافُهُ عَنْ سَبْعَةِ أَوْجُهٍ:
(الْأَوَّلُ) اخْتِلَافُ الْأَسْمَاءِ مِنَ الْإِفْرَادِ وَالتَّثْنِيَةِ وَالْجَمْعِ وَالتَّذْكِيرِ وَالتَّأْنِيثِ وَالْمُبَالَغَةِ وَغَيْرِهَا. [اختلافات صرفی اسم]
(الثَّانِي) اخْتِلَافُ تَصْرِيفِ الْأَفْعَالِ وَمَا يُسْنَدُ إِلَيْهِ [تصریف مسند الیهها؛ آن چیزی که فعل به آن تکیه میکند] مِنْ نَحْوِ الْمَاضِي وَالْمُضَارِعِ وَالْأَمْرِ وَالْإِسْنَادِ إِلَى الْمُذَكَّرِ وَالْمُؤَنَّثِ وَالْمُتَكَلِّمِ وَالْمُخَاطَبِ وَالْفَاعِلِ وَالْمَفْعُولِ بِهِ.
· توجه کنیم که در حدیثی که فرمود أدنی ما للإمام ... با ملاحظه اینکه نقل به معنا در روایات جایز و معمول بوده و سؤال از اختلاف در روایات نمیتوانسته به مثل اختلاف در مترادفات برگردد، محملی جز تباین تنزیلی ندارد
· روایات اهل سنت، نقل به معنا را تجویز میکند اما حتی همان کتاب «مقدمات فی علم القراءات» از توضیح آن فرار میکند و از آن رد میشود
· محمد الامین الشنقیطی (صاحب تفسیر اضواء البیان) کتابی با عنوان الخلافات السیاسیة بین الصحابة که برای فضای بحثهای کلامی خیلی مفید است و با استناد به کلمات ابن تیمیه روشن میکند که آنچه که عامه در مورد صحابه فکر میکنند و فرهنگسازی شده، آنگونه نیست