بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۶

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:



















************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 8/11/1396

... وَيَدْخُلُ فِي هَذَيْنَ الْقِسْمَيْنِ [که ما قبول نداریم که بشود خواند و در دو قسم اخیر داخل می‌شود] مَا يَذْكُرُهُ بَعْضُ الْمُتَأَخِّرِينَ مِنْ شُرَّاحِ الشَّاطِبِيَّةِ فِي وَقْفِ حَمْزَةَ [تعبیر التخفیف الرسمی که رسمی منسوب به رسم عثمانی است یعنی با آن رسم و پایه‌ای که کاتب عثمان نوشته و لفظ بر آن سوار می‌شود و می‌دانیم که گاهی یک‌منظوره است مثل یا مثل یک دندانه چندمنظوره است. در موارد چند منظوره مثل «و» که می‌توانسته پایه همزه هم باشد، قراء اگر مطابق رسم، بدون آوردن همزه می‌خوانده‌اند به این تخفیف، تخفیف رسمی می‌گفته‌اند. وقف، اقتضای تخفیف دارد] عَلَى نَحْوِ (أَسْمَايِهِمْ) وَ (أُولَيِكَ) بِيَاءٍ خَالِصَةٍ، وَنَحْوِ (شُرَكَاوُهُمْ) وَ (أَحِبَّاوُهُ) بِوَاوٍ خَالِصَةٍ، وَنَحْوِ (بَدَاكُمْ) وَ (واخَاهُ) بِأَلِفٍ خَالِصَةٍ، وَنَحْوِ (رَاى: رَا، وَتَرَاى: تَرَا، وَاشْمَازَّتْ: اشْمَزَّتْ، وَفَادَّارَاتُمْ: فَادَّارَتُّمْ [اگر حذف باشد تشدید روی تاء گویا جا نداشته باشد. ضمن اینکه ظاهراً در نسخه اصلی کاتب عثمان، باید این مواردی که حذف شده، بدون کرسی بوده باشند و الف نداشته باشند]) بِالْحَذْفِ فِي ذَلِكَ كُلِّهِ ...

· یک سؤال اساسی این است که همزه در مصحف کاتب عثمان چگونه بوده؟