بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۶

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:















************
تقریر آقای صراف:
دوشنبه 9/11/1396

· غانم قدوری در کتاب رسم القرآن فصلی درباره همزه در قرآن دارد که مفصل به رسم مصحف پرداخته شده است

· کتاب معانی القرآن از فراء کتاب خیلی قدیمی است که از منابع کتاب رسم القرآن غانم قدوری است (جست‌وجو در کتاب از مصاحف باللواصق یا مصحف باللواصق نتایج مناسبی در اختیار می‌گذارد) (معانی القرآن ج2 ص220)

· اساساً بحث همزه در مصحف کاتب عثمان یک بحث ظریف و سنگینی است. نظم وقتی دقیق و پیچیده می‌شود بصورت بی‌نظمی جلوه می‌کند

· در مصحف عثمان، رسم بر اساس لهجه قریش بوده اما مصحف ابن مسعود، بر اساس لهجه هذیل بوده که بر اساس تحقیق همزه است.

· در اینکه تحقیق همزه به چه معناست در کتب قدیم و جدید تفاوت وجود دارد

· حروف انسدادی دو جور است که یکی حروف انسدادی است که انفجاری رهاسازی می‌شود و حروف انسدادی که به نحو تدریجی رهاسازی می‌شود. در همزه محققه به نحو انفجاری رهاسازی انجام می‌شود بخلاف همزه مسهّله.

· وقتی نبر را برمی‌دارند و همزه را تسهیل می‌کنند، به چیزی تبدیل می‌شود که چهار وضعیت پیش می‌آید: واو، یاء، الف و حذف.

· در مثل اشمأزّت در مصحف اصلاً به شکل اشمزت نوشته بوده که مطابق لهجه قریش بوده

· توجه شود که نحوه ادای قریش با قرائت حمزه، دو مسأله هستند و حمزه فقط در وقف آنگونه اداء می‌کرده همزه را تخفیفاً در درج کلمه

· ظن قوی شد که آنچه عثمان طه نوشته، متابعت کامل رسم عثمانی نکرده