بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۶

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
تقریر مختصر آقای سوزنچی، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:










تقریر مختصر آقای سوزنچی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=589.0
یکشنبه 96/10/17
ادامه النشر ص13: قال الامام الکبیر ابوشامة ...اذا لم یتفق التواتر فی بعضها:
1. توضیحی درباره اینکه چرا هم موضع قبلی ابن‌جزری (که تواتر را شرط می‌دانست) درست بوده (چون ناخودآگاه تواتر میدانی را لحاظ می‌کرده) و هم موضع فعلی‌اش که تواتر را ضروری نمی‌شمارد (چون تواتر تدوینی را تعقیب می‌کند)
2. توضیحی درباره چگونگی تواتر میدانی هریک از قرائتها در شهرهای خاص در متنی مانند قرآن کریم که همگان همه روزه در نماز و ... می‌خواندند

3. مطلب مهم: توضیحی درباره تواتر در جایی که موضوع آن «هویت کلامی» دارد که هر کلامی هم مرکب از مولفه‌هاست و هم نظام دارد؛ یک کادر کلی دارد و مولفه‌هایی و نظمی درون آن؛ آنگاه:
الف. چون اجزاء دارد، اختلاف در برخی اجزاء، تواتر بقیه را تشدید می‌کند
ب. امکان مفادهای متقارب را پدید می‌آورد (هر آیه نه‌تنها یک جایگاه طبیعی دارد، بلکه خودش یک هویت و یک طبیعت دارد و لذا همه می‌فهمند که این قرائت جدید، قرائت دیگری از همان قرائتی بود که با آن مانوس بودند
4. نزول دوباره برخی آیات، مصحح برخی مواردی که گمان می‌شود آیه مکی است اما واقعه در مدینه رخ داده یا ...








************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 17/10/1396

(قَالَ) الْإِمَامُ الْكَبِيرُ أَبُو شَامَةَ فِي " مُرْشِدِهِ ": وَقَدْ شَاعَ عَلَى أَلْسِنَةِ جَمَاعَةٍ مِنَ الْمُقْرِئِينَ الْمُتَأَخِّرِينَ وَغَيْرِهِمْ مِنَ الْمُقَلِّدِينَ أَنَّ الْقِرَاءَاتِ السَّبْعَ كُلَّهَا مُتَوَاتِرَةٌ، أَيْ كُلُّ فَرْدٍ فَرْدٍ مَا رُوِيَ عَنْ هَؤُلَاءِ الْأَئِمَّةِ السَّبْعَةِ، قَالُوا وَالْقَطْعُ بِأَنَّهَا مُنَزَّلَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاجِبٌ وَنَحْنُ بِهَذَا نَقُولُ، وَلَكِنْ فِيمَا اجْتَمَعَتْ عَلَى نَقْلِهِ عَنْهُمُ [عن الائمة السبعة] الطُّرُقُ وَاتَّفَقَتْ عَلَيْهِ الْفِرَقُ مِنْ غَيْرِ نَكِيرٍ لَهُ مَعَ أَنَّهُ شَاعَ وَاشْتَهَرَ وَاسْتَفَاضَ، فَلَا أَقَلَّ مِنَ اشْتِرَاطِ ذَلِكَ إِذَا لَمْ يَتَّفِقِ التَّوَاتُرُ فِي بَعْضِهَا.

· هر کدام از طرق در فضای خودشان متواتر بودند اگرچه در فضای کلاسی تواتر پیدا نکرده باشد

· هر صحابی در هر جا حاضر می‌شد برای تعلیم، به آن قرائتی که از حضرت(ص) شنیده بود یا بواسطه صحابه دیگر شنیده بود، تعلیم می‌کرد و آن قرائت شایع می‌شد

· یک سری چیزهایی در هویت کلامی تأثیرگذار است

· یکی از چیزهایی که مؤثر است در هویت کلامی این است که یک کلام نسبت به موقعیت کلام‌های قبل و بعدش یک هویت موضعی پیدا می‌کند و این منافاتی با هویت کلامی نفسی آن ندارد که مستقل است و بند به آن نیست و زائد بر هویت موضعی است

· اگر کسی آیه‌ای را بدون اینکه بگوید از کجای قرآن است به یک قرائت دیگری بخواند ما متوجه می‌شویم و همین نظم کلمات و ریخت آن است که تعیین کننده هویت نفسی آن است