بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۶

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:














************
تقریر آقای صراف:
چهارشنبه 29/9/1396

· ادامه النشر:

(وَلِلَّهِ دَرُّ الْإِمَامِ الشَّافِعِيِّ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ -) حَيْثُ يَقُولُ فِي وَصْفِهِمْ فِي رِسَالَتِهِ الَّتِي رَوَاهَا عَنْهُ الزَّعْفَرَانِيُّ [این را فقط زعفرانی نقل کرده و زعفرانی یکی از شاگردان شافعی بوده. او روایاتی داشته از کتاب قدیم شافعی (شافعی یک قدیم دارد و یک جدید) که دیگران نقل نکرده‌اند و راوی کتاب قدیم شافعی است. این حرف را بیهقی در مناقب الشافعی هم نقل کرده ج1 ص442 که قدیمی‌ترین مستندی است که برای این حرف شافعی می‌شود پیدا کرد] مَا هَذَا نَصُّهُ: وَقَدْ أَثْنَى اللَّهُ - تَبَارَكَ وَتَعَالَى - عَلَى أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ - فِي الْقُرْآنِ وَالتَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ [در تورات و انجیل در هیچ کجا اسمی از صحابه نیست بلکه از امت است. اما شافعی ظاهراً اشاره به الذین معه در آخرین آیه از سوره مبارکه فتح دارد. در تفسیر ابن کثیر در وعد الله ... منهم، من را بیانیه گرفته اما در التحریر و التنویر گفته من بیان جنس است اما ممکن است ابقای آن بر ظاهرش که تبعیض باشد برای تحذیر]، وَسَبَقَ لَهُمْ عَلَى لِسَانِ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ - مِنَ الْفَضْلِ مَا لَيْسَ لِأَحَدٍ بَعْدَهُمْ [این در ادله خودشان خلافش هست اما از عناصر فرهنگی اهل سنت است]، فَرَحِمَهُمُ اللَّهُ وَهَنَّأَهُمْ بِمَا أَثَابَهُمْ مِنْ ذَلِكَ بِبُلُوغِ أَعْلَى مَنَازِلِ الصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ [چون نبوت حضرت(ص) نبوت حتمیه است و صحابه‌ای که مقام این نبوت را درک کرده‌اند نزد ما جایگاه بسیار بالایی دارد، اما صرف اینکه معیتی صورت گرفته باشد کافی نیست که بگوییم کار تمام است]، أَدَّوْا إِلَيْنَا سُنَنَ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَشَاهَدُوهُ وَالْوَحْيُ يَنْزِلُ عَلَيْهِ، فَعَلِمُوا مَا أَرَادَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - عَامًّا وَخَاصًّا وَعَزْمًا [وجوب] وَإِرْشَادًا وَعَرَفُوا مِنْ سُنَنِهِ مَا عَرَفْنَا وَجَهِلْنَا وَهُمْ فَوْقَنَا فِي كُلِّ عِلْمٍ وَاجْتِهَادٍ وَوَرَعٍ وَعَقْلٍ وَأَمْرٍ اسْتُدْرِكَ بِهِ عِلْمٌ وَاسْتُنْبِطَ بِهِ، وَآرَاؤُهُمْ لَنَا أَحْمَدُ وَأَوْلَى بِنَا مِنْ رَأْيِنَا عِنْدَ أَنْفُسِنَا.

· بالاتر از مقام پیامبر(ص) نیست ولی خدای متعال به پیامبر خودش می‌فرمایند لئن اشرکت لیحبطن

· در صحیح بخاری دارد: کاد الخیران أن یهلکا که در آنجا تهدید به حبط است در صورت بالا رفتن صدای آنها و در جای دیگر آن قضیه یوم الخمیس نقل شده که گفت غلبه الوجع، آیا بالا رفتن صدا بدتر است یا اینکه امر فرمودند و مقابله کردند با آن.