بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۶

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:

















************
تقریر آقای صراف:
دوشنبه 13/9/1396

· در باب تفسیر قل هو الله احد توحید صدوق از امام صادق(ع) از پدرشان نقل می‌کنند که سؤال از صمد شد و فرمایشاتی داشته‌اند و از جمله نکاتی که فرموده‌اند درباره اینکه چرا در الصمد، در کتابت لام می‌آید ولی خوانده نمی‌شود و تشبیه به روح فرموده بودند و این نکته‌ای در رمز کتابت و ارتباط آن با لفظ و ... است.

· در روایات هم در خصوص تک تک حروف مطالبی آمده و هم درباره کلیت ارتباط کتابت و لفظ و ... و رموز آن

· رمز حضور خداوند متعال در همه جا و ... غیبوبیت مطلقه اوست.

· ذات خدای متعال طوری است که فوق رابطه است و چون چنین است اگر بخواهیم اثباتش کنیم باید به وسیله خودش اثبات کنیم و بلکه برای انکار هم باید به واسطه او انکار کنند.

· در مقدمه شاطبیه کرامتی از شاطبی نقل شده که با وجودی که مکفوف (نابینا) بوده، چیزهایی از او به صورت غیرعادی بروز می‌کرده که از این جهت که اینها متهم می‌کنند شیعه را به کرامت سازی جای یادداشت و استشهاد دارد.

· بحث در قرائت «نجّی» در سوره مؤمنون بود.

· ابن قتیبه که مربوط به قرن سوم است در کتاب تأویل مشکل القرآن دارد:

تأويل مشكل القرآن (ص: 40)
ومن ذلك قوله في سورة الأنبياء: وَكَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ [الأنبياء: 88] كتبت في المصاحف بنون واحدة، وقرأها القرّاء جميعا ننجي بنونين إلا عاصم بن أبي النّجود «2» فإنه كان يقرؤها بنون واحدة، ويخالف القرّاء جميعا، ويرسل الياء فيها على مثال (فعل) .

· در تفسیر طبری خبری از روایت حفص از عاصم نیست و در این کتاب هم ابن قتیبه به عاصم این قرائت را نسبت می‌دهد و حال آنکه روایت حفص چیز دیگری است و نشان می‌دهد که گویا اصلاً روایت حفص نزد او نبوده و از نظر او قرائت عاصم همان روایت ابوبکر بن ابی شعبة بوده.

· اینکه چرا طبری در تفسیر نیاورده روایت حفص را، چند وجه برای آن گفته شده: یکی اینکه او متفرداتش را نخواسته بیاورد. اما چرا؟ آیا به خاطر اینکه روایت او را ضعیف می‌دانسته و لذا متفردات او را نیاورده؟ یا آنکه روایت حفص در دست او نبوده است؟ که این اشکال خیلی عظیمی پدید می‌آورد.