بسم الله الرحمن الرحیم
جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۶
فهرست جلسات مباحثه تفسیر
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
************
تقریر جدید:
************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 7/8/1396
· ابراهیم النخعی: ابراهیم بن یزید بن القیس از ائمه علوم قرائت و فقیه العراق و شخصی است غیر از ابراهیم بن مالک اشتر نخعی
· مرحوم طبرسی در صدر سوره مبارکه کهف توضیحی میدهند و به «عدد آیها» میرسند:
مجمع البيان في تفسير القرآن، ج6، ص: 690
عدد آيها
مائة و إحدى عشرة آية بصري و عشر كوفي و ست شامي و خمس حجازي.
اختلافها
إحدى عشرة آية فـزِدْناهُمْ «هُدىً» [بر سر این کلمه، آیه در نظر گرفتهاند] غير الشامي «إِلَّا قَلِيلٌ» مدني الأخير «إِنِّي فاعِلٌ ذلِكَ غَداً» غير الأخير، «ذرعا» و «مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَباً» عراقي شامي و الأخير، «هذِهِ أَبَداً» غير شامي و الأخير، «عِنْدَها قَوْماً» غير الكوفي و الأخير «فَأَتْبَعَ سَبَباً» الثلاث [در هر سه موضع که آمده در این سوره، همین اختلاف وجود دارد] عراقي «بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا» عراقي شامي.
· در این عبارت کوتاه، تمام اختلافات یازدهگانه را خلاصه کردهاند
تفسير مجمع البيان - الطبرسي (1/ 36، بترقيم الشاملة آليا)
... قالوا: وإنما اجتمع الناس على قراءة هولاء، واقتدوا بهم فيها لسببين.
· در کتاب المرشد الوجیز گفته شده که این قول به قاسم بن سلام در کتاب القراءة برمیگردد
· ادامه مقدمه النشر:
· المتقن را خود قاسم بن سلام به جای آن المُحکِم به کار برده و به معنای این است که آنچه شیخ و استاد گفته به دقت منعکس میکند
· راوی کسی است که بالدقة همه چیز را با سند ذکر میکند
· درایت این است که مفاهیم را میفهمد
· حرف در آنجایی است که ضبط کلمه فرق دارد و مثل اماله و ... مربوط به نحوه ادا نیست بخلاف قرائت
· وجوه؟ روایات؟