بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۵

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
تقریر مختصر آقای سوزنچی، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:









************
تقریر مختصر آقای سوزنچی:

فایل‌های صوتی بهمن و اسفند1395 (النشر فی القرائات العشر)
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=540.0
یکشنبه 1395/11/10
عدم دسترسی ما به مصحف ابن مسعود، اولا خلایی در آن مقدار که برای هدایت قرآن لازم است ایجاد نمی‌کند (کلها کاف شاف) ثانیا به سنگینی عدم دسترسی به امام ع نیست +ادامه بحثها درباره حقیقت قیامت







************
تقریر آقای صراف:
یکشنبه 10/11/1395

· محرومیت تفصیلی از یک قرائتی مثل قرائت ابن مسعود، به هر حال وجود دارد. اما آیا محرومیت از این بالاتر است یا محرومیت از حجت خدا که عدل قرآن است؟

· ولی داریم که کلها کاف شاف و لذا محرومیت از اصل نیست.

· سوره مائده در ماه‌های پایان عمر پیامبر(ص) نازل شد و احدی شک ندارد که یک آیه در این سوره در چند روز پایانی عمر حضرت بوده است و فرمود یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک ... این تهدید را همه می‌فهمند که چیز خاصی بوده است. همین اختلافی که از اول بین شیعه و سنی بوده و این آیه به این اهمیت بس است که انسان به فکر بیفتد.

كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص560
... فَقُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّهُ لَيَضِيقُ صَدْرِي بِبَعْضِ مَا فِيهِ‏ لِأَنَّ فِيهِ هَلَاكَ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ص [رَأْساً] مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ التَّابِعِينَ‏ غَيْرَكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ شِيعَتِكُمْ فَقَالَ يَا أَخَا عَبْدِ الْقَيْسِ أَ مَا بَلَغَكَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ إِنَّ مَثَلَ أَهْلِ بَيْتِي فِي أُمَّتِي‏ كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ فِي قَوْمِهِ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ وَ كَمَثَلِ بَابِ حِطَّةٍ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ فَقُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ مَنْ حَدَّثَكَ فَقُلْتُ سَمِعْتُهُ مِنْ أَكْثَرَ مِنْ مِائَةٍ مِنَ الْفُقَهَاءِ فَقَالَ مِمَّنْ فَقُلْتُ سَمِعْتُهُ مِنْ حَنَشِ بْنِ الْمُعْتَمِرِ وَ ذَكَرَ أَنَّهُ سَمِعَهُ مِنْ أَبِي ذَرٍّ وَ هُوَ آخِذٌ بِحَلْقَةِ بَابِ الْكَعْبَةِ يُنَادِي بِهِ نِدَاءً وَ يَرْوِيهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص‏ فَقَالَ وَ مِمَّنْ فَقُلْتُ وَ مِنَ الْحَسَنِ بْنِ أَبِي الْحَسَنِ الْبَصْرِيِّ- أَنَّهُ سَمِعَهُ مِنْ أَبِي ذَرٍّ وَ مِنَ الْمِقْدَادِ بْنِ الْأَسْوَدِ الْكِنْدِيِّ وَ مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْه‏ ...

· ادامه بحث در مورد نگاه نسبت به قیامت و ...

· تعبیری که آیه شریفه در مورد قیامت می‌فرماید مهم است که می‌فرماید ثقلت:

الأعراف‏ ، الجزء 9، الصفحة: 174، الآية: 187
يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي لاَ يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ لاَ تَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ وَ لٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ ﴿187﴾

· چون محیط است و ثقیل است، وقتی قرار است جلوه کند بغتة است. چون محیط است، در آسمان‌ها و زمین جا نمی‌شود و لذا با یک زمانی گره نخورده تا زمانی باشد.

الانشقاق‏ ، الجزء 30، الصفحة: 589، الآية: 3
وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ ﴿3﴾ وَ أَلْقَتْ مَا فِيهَا وَ تَخَلَّتْ ﴿4﴾ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَ حُقَّتْ ﴿5﴾

الحج‏ ، الجزء 17، الصفحة: 332، الآية: 2
يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَ مَا هُمْ بِسُكَارَى وَ لٰكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ ﴿2﴾

· با یک نوع نگاه دیگری می‌توان این آیات را در کنار هم دید به نحوی که مد ارض و القاء ارض ما فیها و تضع کل ذات حمل حملها را به معنای به فعلیت تام رسیدن ببینیم.

· اگر می‌خواهیم بهره ببریم یک دفتر برداریم و هر چه آیه و روایت مربوط به برزخ و قیامت است جمع کنیم و سعی کنیم کلید به دست بیاوریم.