بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۵

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
تقریر مختصر آقای سوزنچی، در ذیل صفحه است


************
تقریر جدید:














************
تقریر مختصر آقای سوزنچی:

فایل‌های صوتی بهمن و اسفند1395 (النشر فی القرائات العشر)
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=540.0
بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به اینکه کتاب «النشر فی القرائات العشر» نوشته ابن‌جزری، مقدمه‌ای دارد که حاوی بحثهای مهمی در علوم قرآنی است به پیشنهاد برخی قرار شد در جلسات بحث تفسیر این مقدمه (که نزدیک 100 صفحه است) مورد بحث و بررسی قرار گیرد
لازم به ذکر است که از آنجا که نویسنده از اهل سنت است و در صفحات اول مقدمه، برخی مطالب بحث‌برانگیز گفته است، یا باید اینها حذف می‌شد یا بحث همراه با نقد و بررسی مطرح می‌گردید؛ که بالاخره قرار شد همینها هم مورد بحث و بررسی قرار گیرد
لذا طبیعی است که تا مدتی بحثها به برخی از مسائل مربوط به اختلاف بین شیعه و سنی خواهد بود و سپس وارد بحثهای علوم قرآنی خواهیم شد.
ان‌شاء الله می کوشم که هر جلسه را در چند جمله توضیح دهم.
ضمنا در کانال تلگرامی ذیل مطالب روزانه بارگذاری می‌شود
https://t.me/mubahethe



دو مورد اول را قبلا در صفحه دیگری بارگذاری کرده بودم که فقط لینک آن را قرار دادم. فایل بقیه موارد در پایین صفحه موجود است

سه شنبه 1395/10/28
توضیحی درباره کتاب «النشر فی القرائات العشر» + پاسخ سوالی در زمینه جمع دو روایت مربوط به قرآن بر اساس تباین تنزیلی + دقتی در تمایز دو معنای سبعه احرف: «معانی متباینه » و «تدوین تکوین»
www.hoseinm.ir/forum/index.php?action=dlattach;topic=516.0;attach=478



************
تقریر آقای صراف:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=516.0
سه شنبه 1395/10/28
توضیحی درباره کتاب «النشر فی القرائات العشر» + پاسخ سوالی در زمینه جمع دو روایت مربوط به قرآن بر اساس تباین تنزیلی + دقتی در تمایز دو معنای سبعه احرف: «معانی متباینه » و «تدوین تکوین»

در فایل شماره ۴:
سه‌شنبه 28/10/1395

· در تفسیر فرات روایتی است که قرآنی که در دست شماست کلام الهی است ولی در تفسیر آن باید به ما مراجعه کنید (بحار ج27 ص197):

بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏27 ؛ ص197
60- فر، تفسير فرات بن إبراهيم الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ مُعَنْعَناً عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ ع فَجَاءَهُ عَمْرُو بْنُ عُبَيْدٍ فَقَالَ أَخْبِرْنِي عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى‏ وَ لا تَطْغَوْا فِيهِ فَيَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبِي وَ مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوى‏ وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى‏ قَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع قَدْ أُخْبِرُكَ أَنَّ التَّوْبَةَ وَ الْإِيمَانَ وَ الْعَمَلَ الصَّالِحَ لَا يَقْبَلُهَا إِلَّا بِالاهْتِدَاءِ أَمَّا التَّوْبَةُ فَمِنَ الشِّرْكِ بِاللَّهِ وَ أَمَّا الْإِيمَانُ فَهُوَ التَّوْحِيدُ لِلَّهِ وَ أَمَّا الْعَمَلُ الصَّالِحُ فَهُوَ أَدَاءُ الْفَرَائِضِ وَ أَمَّا الِاهْتِدَاءُ فَبِوُلَاةِ الْأَمْرِ وَ نَحْنُ هُمْ فَإِنَّمَا عَلَى النَّاسِ أَنْ يَقْرَءُوا الْقُرْآنَ كَمَا أُنْزِلَ فَإِذَا احْتَاجُوا إِلَى تَفْسِيرِهِ فَالاهْتِدَاءُ بِنَا وَ إِلَيْنَا يَا عَمْرُو.

· روایت دیگری از بحار ج89 ص89 از بصائر الدرجات صفار:

بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏89 ؛ ص88
28- ير، بصائر الدرجات مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ هَاشِمٍ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي سَلَمَةَ قَالَ: قَرَأَ رَجُلٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا أَسْمَعُ حُرُوفاً مِنَ الْقُرْآنِ لَيْسَ عَلَى مَا يَقْرَؤُهَا النَّاسُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَهْ مَهْ كُفَّ عَنْ هَذِهِ الْقِرَاءَةِ اقْرَأْ كَمَا يَقْرَأُ النَّاسُ حَتَّى يَقُومَ الْقَائِمُ فَإِذَا قَامَ أَقْرَأَ كِتَابَ اللَّهِ عَلَى حَدِّهِ وَ أَخْرَجَ الْمُصْحَفَ الَّذِي كَتَبَهُ عَلِيٌّ وَ قَالَ أَخْرَجَهُ عَلِيٌّ ع إِلَى النَّاسِ حَيْثُ فَرَغَ مِنْهُ وَ كَتَبَهُ فَقَالَ لَهُمْ هَذَا كِتَابُ اللَّهِ كَمَا أَنْزَلَهُ اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ ص وَ قَدْ جَمَعْتُهُ بَيْنَ اللَّوْحَيْنِ فَقَالُوا هُوَ ذَا عِنْدَنَا مُصْحَفٌ جَامِعٌ فِيهِ الْقُرْآنُ لَا حَاجَةَ لَنَا فِيهِ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَا تَرَوْنَهُ‏ بَعْدَ يَوْمِكُمْ هَذَا أَبَداً إِنَّمَا كَانَ عَلَيَّ أَنْ أُخْبِرَكُمْ بِهِ حِينَ جَمَعْتُهُ لِتَقْرَءُوهُ‏.

· مصحف امیرالمؤمنین(ع) تمام قراءات را دارد و همه قرآن به نحوی که نازل شده علی حده در آن است و از این جهت تعارضی با روایت قبلی ندارد.

· در روایت دیگری مطرح شده که بیشتر از ثلث قرآن در میانه دو کلمه افتاده است. این افتادن به معنی مقایسه بین دو بسط است.