بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر


آقای سوزنچی:
090-تقریر جلسات بهمن از آقای سوزنچی
مباحث جلسه شنبه 18 بهمن 1393
- بیان تکمیلی درباره نظم قرآن و اینکه چگونگی تحریف ناپذیری آن با استفاده از مفهوم عدد اصلی و عدد ترتیبی در ریاضیات (یک مجموعه یک تعداد عدد اصلی دارد اما دهها عدد ترتیبی می تواند داشته باشد)
بررسی برخی نکات کتاب «مرویات نسخ التلاوه»
- اسم بزرگانی از اهل سنت را آورده که نسخ التلاوه را نامعقول می دانستند و مخالف بودند
- قرائت زید بن ثابت را از این جهت دارای ترجیح می داند که معتقد است در عرضه اخیره او حضور داشته در حالی که فقط یک روایت مسند آورده و روایتی که با سند صحیح آورده ابن مسعود را در عرضه اخیره مطرح کرده (توضیح عرضه اخیره قرآن در سال آخر نبوت)
- 5 روایت را کاملا صریح در مقصود (نسخ التلاوه) می داند. که به برخی اشاره می شود
روایت اول: می گوید آیه ای را فراموش کردم و به پیامبر مراجعه کردم گفت به خاطر اینکه این آیه نسخ شده و وقتی تلاوتش نسخ شود از قلب همه انسانها پاک می شود. (اگر چنین است پس تمام روایاتی که به عنوان نسخ التلاوه توجیه می کنند غلط است زیرا در آنها کسی مدعی آیه ای است که اینها می گویند نسخ التلاوه شده و وی خبر نداشته. اگر نسخ شده بود باید از حافظه او هم پاک می شد)
روایت سوم: عمر گفت: اقرئنا أبیّ و انا لندع ممن قول ابی و ذلک لان ابی یقول لا ادع شیئا مما سمعت من رسول الله و قد قال تعالی ما ننسخ من آیه او ننسها.
نکته: مگر نه این است که هم اصل قرائت توسط پیامبر است هم نسخ آیه. و مگر نه این است که بر عهده پیامبر واجب بوده اعلام نسخ، و مگر نه این است که همیشه همه افراد حضور نداشتند و از هم خبر را می شنیدند. آیا عمر از جانب خود مدعی نسخ بوده یا از جانب پیامبر. اگر از جانب پیامبر بوده پس لازمه این سخن این است که ابی عمر را دروغگو می دانسته و ظاهرا چنین نبوده (مخصوصا بر اساس تلقی اهل سنت از جایگاه عمر در صحابه) پس عمر به اجتهاد خود عمل می کرده و برخی را منسوخ اعلام می کرده. شاهد مهم مدعا اینکه ادامه آیه می فرماید ما ننسخ من آیه او ننسها نات بخیر منها و مثلها، یعنی اگر نسخ می کنیم حتمکا بهترش را می آوریم و در این موارد ادعایی که عمر ادعای نسخ می کرده آیا جایگزینی مطرح کرده است؟ و سایر مواردی که ادعای نسخ تلاوت می کنید آیا جایگزینی ارائه کرده اید؟






****************
تقریر جدید: