بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر-بحث تعدد قراءات-سال ۹۳

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

آقای سوزنچی:
063-تقریر جلسات آذز از آقای سوزنچی

- روزهای یکشنبه و دوشنبه (2 و 3 آذر) جلسه برگزار نشد.

- مباحث جلسه سه شنبه 4 آذر 1393
- ادامه ذکر شواهد در رد نظر ابن ابی داوود راجع به انکار مصحف حضرت علی (ع)
- ابن سیرین در سایر نقلها کلمه مصحف ندارد اما جمله «انه کتبه علی تنزیله» و نیز جمله «فلو اصبت ذلک الکتاب کان فیه علم کثیر» را دارد که به وضوح نشان میدهد که مصحف بوده نه حافظه حضرت.
- برخی در نقل ابن سیرین هم اشکال کرده اند که مرسل بوده؛ ابن عبدالبر بعد از نقل روایت مذکور می گوید: اجمع اهل العلم بالحدیث ان ابن سیرین اصح التابعین مراسیلا و ان مراسیله صحاح کلها.
نکته: توضیحاتی درابره اهمیت و مرجع بودن کتاب تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر و اینکه هم در تاریخ مرجع است و هم در تراجم و هم در احادیث؛ اما غالبا در دسته تراجم طبقه بندی می شود.
- جمع بندی بحث: روایت مورد نظر ابن ابی داوود نه فقط از ابن سیرین، بلکه از عکرمه هم نقل شده؛ و غیر از اشعث که فقط از ابن سیرین نقل کرده و ابن ابی داوود در او خدشه کرده، دو راوی دیگر (ایوب، و ابن عون) هم مستقل از اشعث مطلب را هم از ابن سیرین و هم از عکرمه نقل کرده اند و هر دو دو عبارت ابن سیرین (جمله «انه کتبه علی تنزیله» و نیز جمله «فلو اصبت ذلک الکتاب کان فیه علم کثیر»)ج را آورده اند؛ پس اینکه چون کلمه مصحف در نقل این دو  نیامده پس جمع به معنای حفظ در حافظه بوده، واقعا با عبارات بعدی ناسازگار است.






*****************
تقریر جدید:















تقریر آقای شریف در انجمن علمی:

http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=285.0
تقری آقای شریف نیست