بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۲

فهرست جلسات مباحثه تفسیر


تقریر سابق آقای شریف در ذیل صفحه است


**************
تقریر جدید:















****************
تقریر آقای شریف در انجمن علمی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=239.0
شریف
5 بهمن 1392 - 23 ربیع 1435- شنبه جلسه 358

بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت دارد که حضرت یوسف گفت رب السجن احب الی
یعنی بیرون زندان بهتر نبود؟
می گوییم مراتبی وجود دارد که ولی الله فقط از حقیقت آن مطلع است.
این مراتب، بیانش، دلالت بر مدح و ذم ندارد، بلکه اختلاف بین 17 و نیم و 19 و 75 صدم است.
--
به حضرت عرض کرد من در حالی هستم که فقر را از غنا بیشتر دوست دارم ... حضرت فرمودند: ما هم ...
---
این عبارات دال بر ذم نیست، بلکه مراتبی است که فقط امام معصوم علیه السلام از آن اطلاع دارد.
---
در برخی روایات کلمه فی درجتی یا فی درجتنا وجود دارد که مراد چیست؟
درجه مراد این نیست که شما از نظر مقام، به معصوم علیه السلام رسیدید.
روایت در کافی، اول کتاب فضل القران است.
می گوید: صفوفی هستند از انبیاء، از اولیاء، اینها بحث عظمت شخصی هرکدام از انبیاء نیست بلکه بحث قرار گرفتن آنها در صف هست.
فی درجتی هم یعنی شما در آن ردیف قرار گرفتید، نه اینکه شما تبدیل به او شده اید و تبدیل شده اید به او.
سلطان و وزیر می توانند در یک ردیف کنار هم بنشینند، اما هیچوقت وزیر سلطان نمی شود.
---
ارتد الناس، بعد از رسول خدا یعنی چه؟
در اینجا می خواهد تفاوت افراد را نشان بدهد و افراد را درجه بندی کرده است و در این زمینه، باید معلوم شود کدام یک از اینها، نمره بالاتری میگیرد.
لذا می بینید در این درجه بندی، حتی سلمان و ابوذر هم به نوعی نمره 20 را نگرفته اند، و روایت می گوید در این زمینه فقط مقداد ثابت قدم باقی ماند.
---
سوال
اگر امروز کسی کار افراد آن روزگار را انجام بدهد، تخطئه میشود؟ مثل شهید شحاته که تقیه نکرد.
تخطئه یعنی کاری که اگر شما آن کار را انجام دادید، در اثر آن کار، و ترویج آن در نوع شیعه، شیعه مورد تخطئه قرار بگیرد.
یعنی همه مستبصرین بگویند ما راه شیخ حسن شحاته را می خواهیم برویم.
این درست است؟
الان می توان صبغه کار او را ترویج کرد؟ قطعا خیر.
اگر صحبت از رویه هست که فرهنگ بشود، چه عمومی و چه خصوصی، این درست نیست.
ولی بحث مقام شهادت افراد که ثابت است و این مسئله هیچ دخلی به مقام شهادت ندارد.
---
خارج از بحث علمی، کار امثال شحاته فوق درست بود و بسیار درست بود، مثل کسی بود که بنزین بریزند روی سرش و آتش بزنند و بعد بگویند که حق نداری بگویی که سوختم.
ولی بحث علمی جایگاهش فرق می کند.
در بحث علمی و انجام اموری که تبدیل به رویه خواهد شد، می گوییم اشتباه است.
---
سوال: آیا عمل افرادی مثل معلی و شیخ حسن، قصور است یا تقصیر؟
به خیال بنده قصور است و نه تقصیر.
مثل رفتار بچه، که به او می گویید این کار را انجام نده، ولی انجام می دهد و گرفتار می شود، وقتی شما نزدیک می شوید، کتک نمی زنید، چرا ؟ چون او نمی خواست این کار را انجام بدهد ولی توجه نداشته به موضوع
برمی گردد به روایت امام عسکری علیه السلام: فم الحکیم فی قلبه و قلب الاحمق فی فمه
لذا بعضی از رفتارها مال قصور است. نمی شود بگوییم چرا نکردید؟ چون اگر توجه داشت انجام نمی داد.
---

(در اینجا استاد مطلبی فرمودند که بنده جا ماندم و نتوانستم آن را تایپ نمایم)
(البته آنچه را که توانستم در پاراگراف ذیل نوشته ام)
ابن کثیر در البدایه و النهایه گفته است که .... خودش ماموم بود در نماز .... شرکت داشته است و وقتی خواست بزند گفت: اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
بعد لعن کرد و ...
=-=-
البدایه و النهایه آخرهای کتاب، باب نادرۀ نکات جالبی هست که بدرد می خورد.
---
ابن کثیر نقل می کند جاهای دیگر هم هست ابن اثیر هم نقل می کند
در افریقا حمله کردند به شهری به نام مهدیه به شیعیان قتلوا حتی لم یبق منهم احد یعنی حتی زنان و کودکان یک ماهه را هم کشتند و سر بریدند.
---
رویه یک چیز است، خلاف رویه بودنها هم، خودش یک رویه است.
گاهی اوقات خود رویه ها، خلاف می شود
گاهی اوقات خلاف رویه ها، رویه می شود.

امیرالمومنین فرمودند در خطبه شقشقیه، هیهات شقشقۀ هدرت ثم قرت

از این یک چیز می فهمیم که رویه عمومی یک چیز است و برخلاف رویه هم کار کردن، یک چیز است.
لذا خود این شقشقه ها برای رشد و بقای شیعه، یک رویه است ولی این را فقط خبرای شیعه می فهمند. و الان واقعا کار مشکل شده است و راحت نمی توان فقهمید که این کار را باید انجام داد یا خیر/
وقتی آن فرد عالمانه شقشقه ای برجای می گذارد، اثر آن شقشقه اش تا یک قرن باقی می گذارد، ولی تشخیص مطلب بسیار دشوار و سخت می شود.
----
در کمالات علمای قدیم حاج آقا مکرر می گفتند این جمله را: که نمی شد که روایتی را برای آنها بخوانیم و آنها نشنیده (ندیده) باشند!!
---
و من الله التوفیق