بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۲

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای وافی در وبلاگ، در ذیل صفحه است
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

تقریر جدید-فعلا نیست










**************
تقریر آقای وافی در وبلاگ:
از سایت انجمن علمی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=253.0

شنبه ( 27 / 4 / 2013 )7/2/92ج245
درباره ( لِي‏ خِزَانَةٌ أَعْظَمُ مِنَ الْعَرْشِ وَ أَوْسَعُ مِنَ الْكُرْسِيِّ وَ أَطْيَبُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ أَزْيَنُ مِنَ الْمَلَكُوتِ أَرْضُهَا الْمَعْرِفَةُ وَ سَمَاؤُهَا الْإِيمَانُ وَ شَمْسُهَا الشَّوْقُ وَ قَمَرُهَا الْمَحَبَّةُ وَ نُجُومُهَا الْخَوَاطِرُ وَ سَحَابُهَا الْعَقْلُ وَ مَطَرُهَا الرَّحْمَةُ وَ أَثْمَارُهَا الطَّاعَةُ وَ ثَمَرُهَا الْحِكْمَةُ وَ لَهَا أَرْبَعَةُ أَبْوَابٍ الْعِلْمُ وَ الْحِلْمُ وَ الصَّبْرُ وَ الرِّضَا أَلَا وَ هِيَ الْقَلْبُ.)
عرش چند وجه دارد. یعنی عروش داریم و هر عرشی مناسب با خودش است. در اینجا به تناسب حکم و موضوع، می فرماید: عرشی داریم که قلب اعظم از آن است. اما منافاتی ندارد که در وجه دیگر، عرشی باشد که همه ی قلوب، مقهورِ او باشد و دو فضا است.(7)
آسمانهاست در ولایتِ جان / کارفرمای آسمانِ جهان
. . . / دل به دست آور تا کسی باشی
قلب مقام بالایی دارد ( لمن کان له قلب ) دل، به دست آور یعنی به معنای قلب برس تا اعظم از عرش شوی.(13)
بسم الله الرحمن الرحیم
مرحوم طبرسی یک جمله ای در آخر آیه شریفه ای که مورد بحث ماست دارند که برای من حل نشد. می فرمایند: و إن كان المراد به الشيطان أو القرين من الإنس فالمعنى هذا العذاب حاضر عندي معد لي بسبب سيئاتي. آیا یعنی سیّئاتِ قرین؟ مبهم است. قاعدتاً باید می گفت: معدّ له بسبب سیّئاته. مخصوصاً که بعدش می فرماید: قال قرینه ربّنا ما اطغیته. اگر مشارٌ الیهِ هذا را شخص می گرفتند، راهی داشت ولی ایشان فرموده اند: هذا العذاب.
البته عبارت جوامع الجامع روشن است که شیطان می گوید: هذا دست پرورده ی من است. [مراجعه شود]
مرحوم شیخ بهایی بابی دارند در اربعین برای تمثّل و تجسم اعمال ( انا بُدُّک اللازم ] (22)
تا دقیقه (40) درباره توجیه عبارت مرحوم طبرسی بحث و گفتگو شد و حتی احتمالِ نافیه بودنِ ما لدیّ هم مطرح شد! و نیز این احتمال که مراد از این هذا همان مرادِ از هذای قبلی [ لقد کنت فی غفلة من هذا ] باشد . . . که به نتیجه ی واضحی نرسید و همچنان ظاهر عبارت مجمع مبهم باقی ماند.
تا انشاء الله برسیم به آیه ی بعدی : ( القیا فی جهنم کلّ کفّار عنید ) (46)









************
تقریر آقای صراف:
7/2/1392

بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏67 ؛ ص59
37- غو، غوالي اللئالي رَوَى أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ نَاجَى دَاوُدُ رَبَّهُ فَقَالَ إِلَهِي لِكُلِّ مَلَكٍ خِزَانَةٌ فَأَيْنَ خِزَانَتُكَ قَالَ جَلَّ جَلَالُهُ لِي خِزَانَةٌ أَعْظَمُ مِنَ الْعَرْشِ وَ أَوْسَعُ مِنَ الْكُرْسِيِّ وَ أَطْيَبُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ أَزْيَنُ مِنَ الْمَلَكُوتِ أَرْضُهَا الْمَعْرِفَةُ وَ سَمَاؤُهَا الْإِيمَانُ وَ شَمْسُهَا الشَّوْقُ وَ قَمَرُهَا الْمَحَبَّةُ وَ نُجُومُهَا الْخَوَاطِرُ وَ سَحَابُهَا الْعَقْلُ وَ مَطَرُهَا الرَّحْمَةُ وَ أَثْمَارُهَا الطَّاعَةُ وَ ثَمَرُهَا الْحِكْمَةُ وَ لَهَا أَرْبَعَةُ أَبْوَابٍ الْعِلْمُ وَ الْحِلْمُ وَ الصَّبْرُ وَ الرِّضَا أَلَا وَ هِيَ الْقَلْبُ.

· ادامه مجمع البیان:
... «هذا ما لَدَيَّ عَتِيدٌ» إن كان المراد به الملك الشهيد فمعناه هذا حسابه حاضر لدي في هذا الكتاب أي يقول لربه كنت وكلتني به فما كتبت من عمله حاضر عندي و إن كان المراد به الشيطان أو القرين من الإنس فالمعنى هذا العذاب حاضر عندي معد لي بسبب سيئاتي ...