بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۲

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای وافی در وبلاگ، در ذیل صفحه است
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

تقریر جدید-فعلا نیست










***************
تقریر آقای وافی در وبلاگ:
از سایت انجمن علمی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=253.0

سه شنبه ( 23 / 4 / 2013 )3/2/92ج273
سوال از ألا یسجدوا للذی یخرجُ الخبأ فی السموات و الأرض: چرا از میان این همه اوصاف خدای متعال، اخراج خبأ را آورده است؟ استاد: [ به نظرم می رسد این قسمت کلام خداست نه هدهد. چون محتوایش از قد و قواره ی هدهد خارج است ] می خواهد بفرماید چرا برای شمس سجده می کنید؟ شمس گر چه نور عظیم است ولی چرا سجده نمی کنند برای خدایی که اخراج می کند چیز مخفی را در آسمانها و زمین؟ خورشید چیزهای مخفی را اظهار می کند نه اخراج. چراغ کتابی را که در اتاق موجود است، اظهار می کند. سوال این است که مناسب بود بفرماید: الا یسجدوا لله الذی خلق الشمس. چرا به سراغ اخراج مخفی رفت؟ در مفردات راغب دارد که: عرب به هر جور چیز مخفی خبأ نمی گوید. بلکه خیبئة به اَمه ای می گویند که خودش را نشان می دهند و دوباره پنهان می شود. یعنی در کمون مطلق نیست. احتمال دارد که منظور آیه این باشد که شمایی که به سراغ خورشید می روید، اگر دم و دستگاه نورانیت خود این خورشید را پی جویی کنید، خواهید دید که خدای متعال دارد توسط خبأ یعنی خارج کردن و بیرون فرستادن از موطن، به نحوی که ظهور لحظه ای و خفاء لحظه ای دارد، این گونه خبأ را اخراج می کند آن هم در آسمانها و زمین. یعنی همه جا دارد این خبأ صورت می گیرد. اگر می خواهید بروید سراغ شمس، سراغ مبدأ این نور بروید. ببینید نورانیت خورشید از کجاست؟ آن منشأ، خبأی است که خدای متعال لحظه به لحظه از دل آسمانها و زمین به صورت تموّج اخراج می کند. . . امواج الکترومغناطیس و استبعاد اینکه مراد از خبأ خورشید باشد و توضیحی درباره ی حقیقت نور و تابش های کیهانی . . . خبأ یعنی آن جوهره ی باطنیِ اصلیِ مخفی که سبب می شود برای اصل تموج و تشکیل دادن عالَم وجود . . . تا دقیقه ی (33)
سوال: آیا صحیح است که می گویند نباید با پیش زمینه ی ذهنی سراغ آیات قرآن رفت؟ استاد: این حرف باطلاقه صحیح نیست چون تکلیف ما لا یطاق است. محال است انسان بدون هیچ پیش زمینه ذهنی بتواند سراغ قرآن رود. شاید منظور این بوده که: از اول چیزی را مفروض نگیرید و بخواهید به قرآن تحمیل کنید. باید مقابل قرآن زانو بزنیم و ببینیم قرآن چه می فرماید؟ تا دقیقه (42) مسائل متفرقه و البته مفید.
سوال از واژه مؤمن در روایات. استاد: . . . مؤمن و ایمان تشکیکی است و مراتب دارد. تا دقیقه (48)
سوال از نحوه ی استخاره تا دقیقه (55)
سوال از احراق بیت حضرت زهرا در منابع سنی ها تا دقیقه (63)
سلام علی آل یس وطه









************
تقریر آقای صراف:
3/2/1392

النمل‏ ، الجزء 19، الصفحة: 379، الآية: 25
أَلاَّ يَسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي يُخْرِجُ الْخَبْ‌ءَ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ يَعْلَمُ مَا تُخْفُونَ وَ مَا تُعْلِنُونَ ﴿25﴾

· احتمال دارد که این کلام از هدهد نباشد بلکه عتاب خود قرآن باشد

· یک احتمال این است که به شمس خبء اطلاق شده باشد اما وقتی تعبیر فی السماوات و الارض آمده انحصار آن در چیزی که در منظومه شمسی بروز دارد چندان منطقی نیست. لذا احتمال دارد اطلاق به آن منشأ ظهور نور و تشعشات شمس بوده باشد که در تمام کیهان هست و ماهیت موجی دارد و ممکن است آن تموج پایه­ای باشد که مبدأ پیدایش تمام اینها است. در این خصوص توجه شود که با لحاظ آنچه که راغب در مفردات آورده احتمال جدی دارد که به هر امر پنهانی خبء گفته نشود بلکه به چیزی که ظاهر می­شود و سپس غایب می­شود:

مفردات ألفاظ القرآن؛ ص: 274
يُخْرِجُ الْخَبْ‌ءَ [النمل/ 25]، يقال ذلك لكلّ مدّخر مستور، و منه قيل: جارية مُخْبَأَة، و الخُبأة: الجارية التي تظهر مرّة، و تخبأ أخرى، و الخِبَاءُ: سمة في موضع خفيّ.