بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۱

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای وافی در وبلاگ، در ذیل صفحه است
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

تقریر جدید-فعلا نیست










تقریر آقای وافی در وبلاگ:
از سایت انجمن علمی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=254.0

دوشنبه ( 11 / 3 / 2013)21/12/91ج260[/t]
سوال از میزان در کثیر السفر و نیّت در جبیره و خمس زادتیِ قیمت مال إلارث و خمس چیزی که با وام خریده است و قضیه ی پیش فروش سکه ها که پاسخ استاد تا (11) طول کشید
بسم الله الرحمن الرحیم
سوال: آیا رؤیاهای صادقه از مصادیق کشف غطاء است؟ استاد: شاید در رؤیاهای صادق تفصیل قائل بشویم. چون بعضی از رؤیاهای صادقه تمثّل یک حقیقت است و نیاز به تعبیر دارد. اینها کشف غطاء نیست. مثل خواب حضرت یوسف. اما رؤیاهای صادقه ای هم است که نفس، خود واقعیت را می بیند. اینها کشف غطاء محسوب می شود. مثل اینکه خواب می بیندکه فلانی به خانه اش آمده است و اتفاقاً فردا به خانه اش آمد. تعبیرش خودش است. این را می توانیم بگوییم کشف غطاء است. چون در خواب، پرده از نفس واقعه کنار رفته و خود واقعه را در آینده دیده است.(15)
سوال از رؤیاهای کاذبه. استاد: روایت داریم: (و نفسه هی اللتی تُریه المنامات) یعنی یک حقائقی را نفس به صورت معانی می گیرد و آن را در قوه ی خیالِ شخص خواب، به صورت یک صورتی تمثل می دهد. لذا حقیقت این است قرار است هفت سال بارندگی شود که به صورت گاو چاق متمثل می شود. و گرنه گاو و سال، رابطه ی واقعی ندارند. لذاست که به تعبیر نیاز دارد
سوال از فرق بین تعبیر و تأویل. استاد: از تعبیر به تأویل می رسیم. در سوره هر کجا برای خود حضرت یوسف به کار رفته، تعبیر تأویل آمده است نه تعبیر. تعبیر یعنی عبور دادنِ رؤیا از ظاهر به تأویلش. تأویل یعنی ما یؤول الیه.(20)
آنچه در ذهنم است این است که تعبیر و تأویل [در اینجا] دو لفظ است برای یک مقصود
اضغاث یعنی قطعه ها. اضغاث احلام یعنی روح که می رود، چند چیز را دیده و چند خواب را قاطی کرده که هر کدام تعبیری جداگانه دارد. و برای معبّر جفت و جور نمی شود.
گاهی نفس همانطور که در اینجا به وسیله ی بدن جسمانی، عالَم جسمانی را از طریق مشاعر می بیند، گاهی هم از طریق بدن برزخی و مشاعر مناسب با عالم دیگر، چیزی را می بیند که اسمش رؤیای صادقه است. که کشف غطاء محسوب می شود که چیزی را می بیند که در عالم طبیعت نمی توانست ببیند و عالم طبیعی غطاء بود برای آن. اما رؤیایی که تعبیر لازم دارد، این است که نفس، توسط بدن برزخی چیزی را نمی بیند بلکه نفس یک معانی ای را از عالم تجرّد تلقی و درک می کند و نور آن علم درش می تابد. بعد برای اینکه این معنا برای کسانی که در عالم ملک هستند، قابل درک باشد، آن را صورتگری می کند و به صورتهای مختلف متمثل می کند مثل تمثل سال به صورت گاو. نفس او گاوی را نمی بیند بلکه حقیقت سال به صورت گاوی در قوه [خیال] ی او متمثل می شود.(30)
گاهی مَلَک هم که با انسانی صحبت می کند، حرف نمی زند بلکه معنایی را در ذهن مخاطب قذف و القاء می کند . . . (32)
رؤیای کاذبه از القائات شیطان است یا به تعبیر روایت، آنچه بین سماء و ارض می بیند، کاذبه است
سوال: آیا کشف غطاء از کافر ممکن است؟ استاد روایت کشف غطاء از ابوجهل که قبلا گفته بودند، تکرار کردند.(36)
دقیقه 37: قضیه مرتاض هندی و امام باقر تا دقیقه(41)
سوال از حجیّت خواب و القائات شیطانی. استاد: . . . (42)
ممکن است برای شخصی کشف غطاء شود ولی خود شخص نفهمد
زمان خواب هم فی الجمله در صادقه بودن یا نبودنش دخالت دارد. مرحوم مجلسی در کتاب السماء و العالم باب مفصلی درباره تعبیر رؤیا دارند
سوال. روشنایی حالت آرامش را از نفس می گیرد
سوال: من رآنی فقد رآنی. استاد: اصل مطلب درست است ولی اینکه هر که خودش در خواب خیال کرد که حضرت را دید، همین است بحث مفصلی دارد و درباره اش پایان نامه ها نوشته اند.(46)
رسیدیم به آیه ( قال قرینه هذا ما لدیّ عتید)
متن مجمع البیان:
«و قال قرينه » يعني الملك الشهيد عليه عن الحسن و هو المروي عن أبي جعفر و أبي عبد الله (عليهما السلام) [ مرحوم طبرسی مال قرن ششم هستند. ولی مرحوم بحرانی که مال قرن یازدهم هستند در تفسیر برهان فقط از مرحوم طبرسی نقل می کنند.که احتمالاً منبع روایی ای در دست صاحب مجمع بوده که به دست مرحوم بحرانی نرسیده است. قبلا هم گفتم که کتابهای زیادی در بین قرن نهم و دهم از دست رفته است] و قيل قرينه الذي قُيِّضَ له من الشياطين عن مجاهد و قيل قرينه من الإنس
پس سه تا قول راجع به قرین هست: مَلَک، شیطان و رفیق اِنسی. هر سه تا هم شواهد دارد. که انشاءالله فردا به شواهدش می پردازیم(50)
سوال. استاد: کسانی که به دنبال تأویل می روند مذمت شده اند( ابتغاء تأویله) مگر معصومین که پشتوانه علم الهی دارند ( و ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلم) ولی کسانی که با روایات انس دارد، به اندازه ی [ . . . ] به تأویل راه پیدا می کنند
یا علی یا عظیم








************
تقریر آقای صراف:
21/12/1391

· نکاتی در مورد رؤیای صادقه و خواب و ارتباط آن با کشف غطاء

· سه احتمال در مورد قرین: ملک، شیطان (از جن)، از انس (شواهد اینها دیده شود و معنای لغوی قرن)

· ادامه مجمع البیان:
«وَ قالَ قَرِينُهُ» يعني الملك الشهيد عليه عن الحسن و هو المروي عن أبي جعفر و أبي عبد الله (ع) و قيل قرينه الذي قُيِّض له من الشياطين عن مجاهد و قيل قرينه من الإنس ...