بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۱

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای وافی در وبلاگ، در ذیل صفحه است
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

تقریر جدید-فعلا نیست










تقریر آقای وافی در وبلاگ:
از سایت انجمن علمی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=254.0

دوشنبه ( 4 / 3 / 2013)14/121/91=21/4/34ج256[/t]
سوال درباره فهم شیوه ی استنباطیِ صاحب جواهر. استاد: یک جور اختلافاتی صاحب جواهر با ماتن دارند. یک اختلافاتی هم دارند با مجمع الفائده یا صاحب ریاض یا صاحب حدائق. اگر این ها را نگاه کنید، شاخصه های استنباطی ایشان در قبال فاضلین یک جور است. و شاخصه هایی که ظریف تر می شود در قبال صاحب ریاض و صاحب حدائق و محقق اردبیلی، مخصوصاً کاشف اللثام.
یکی از حاضران خوابش را تعریف کرد که حاجاقا تعبیر کنند!
دقیقه 5 : سوال درباره موضوع قبرنشینی که در جلسه قبل مطرح شد. که آیا این یک ساعت به قبرستان رفتن، با درس خواندن منافات ندارد و آیا اولویت دارد بر سایر کارها؟
استاد: این کار تجربی را برای کسانی می گفتم که به شک و تردید افتاده اند و دچار خلأ عقیدتی شده اند و مال کسانی است که دچار فراغ عن اضطرارٍ یا فراغ اختیاری شده اند.(7)
اما کسی که در بحبوحه ی درس خواندن است، هر چه بیشتر وقتش را صرف تحصیل و درس و تدریس بکند، اولویت دارد. این شخص باید به جای اینکه خودش را ببرد قبرستان، قبرستان را در همه ی بحث هایش بیاورد! قبرستان را در قلبش حاضر کرده و خود را انسانی ببیند که در راه است. لذا اگر هم بحثش حرف حقی زد، قبول می کند. و حرف های بیخود دیگر مطرح نمی شود. چون محور درس و بحثش یاد مرگ است . . . تا دقیقه (30)
اهمّ نکات:
وقتی محور کارهایمان خدا باشد، حتی در وقت فکر علمی نیز مشغول ذکر عملی هستیم
قضیه ی رد کردن انسان نابینا از خیابان ( 13 و چهل)
حاجاقای بهجت: خود درس خواندن ذکر عملی است (15)
قضیه ی آبگوشت مرحوم شیخ کاظم تبریزی (21)
سفارش مرحوم شهید به این که در اتاقی نماز بخوانیم که حتی تاقچه نداشته باشد(25)
اتصال التدبیر و تمام الصنع دلیلٌ علی أن الله واحد: ارتباط کل نظام عالَم به یکدیگر(26)
هر چیزی را نگاه می کنیم، منفصل نبینیم. اگر منفصل ببینیم دیگر آیه نیست. کل نظام عالم را مرتبط ببینیم. وقتی آیه هست که آن را مؤلفه ای از کلّ نظام ببینیم.
وقتی یک کتاب را از روی میز بر می داریم، درکلّ عالم تأثیر می گذارد.
دقیقه 30 :
عرض می کردیم که غیر از مسأله ی غفلت غافلین، امری هست که غطاء می باشد که در روز قیامت کنار می رود. مواردی را به عنوان شاهد آوردیم. یکی از شواهد این روایت است:
کتاب کافی ج 4 ص 554 باب المنبر و الروضة و مقام النبی روایت سوم:
مابين بيتي ومنبري روضة من رياض الجنة ومنبري على ترعة من ترع الجنة وقوائم منبري ربت [ احتمالاَ رُبّت باشد] في الجنة قال: قلت: هي روضة اليوم؟ قال: نعم إنه لو كشف الغطاء لرأيتم. یعنی سبب ندیدن شما غطائی است که برطرف شدنش ممکن است
سوال. استاد: این غطائی هم که هست، باطنش غفلتِ شخص است، به طوری که اگر این غفلت را از بین ببرد، غطاء هم کنار می رود. اما این احتمال هم هست که حتی اگر غفلت را کاملاً نداشته باشد، باز هم خدای متعال کار و سیری تکوینی برای روح او انجام داده که نیاز به کشفنای قیامت داشته باشد. با اینکه از ناحیه ی او تقصیری نبوده، منتظر است که از ناحیه ی خدا کشف غطاء شود. درباره اصحاب حضرت سید الشهدا: کُشِف لهم الغطاء فرأوا منازلهم فی الجنة
39 : از بدن سعید بن جبیر خون زیادی رفت. چون در وقت کشته شدن اصلاً نترسید. چنین شخصی بعد از قتل هم قلبش مثل وقتی که زنده است، کار می کند
دقیقه 42 : مرحوم شیخ غلامرضا یزدی: بهشت خدا ناتمام است یا حورالعین تکلیف نرسیده اند؟! بدی می کنی، نگهت می دارند
یعنی اگر بدی نکنی، از مقامات خودش و از چیزهایی خدا می خواهد بعداَ به او بدهد، محجوب نیست(47)
سوال از فروش بن کتاب به قیمت پایین تر و تفصیل استاد بین انواع بن
یا علی








************
تقریر آقای صراف:
14/12/1391

· نکاتی در مورد طلبگی و ذکر الله

· حکایتی از مرحوم حاج آقای بهجت و مثال عبور دادن کور از عرض خیابان که کار او با وجود تمرکز بر عبور ذکر الله است

التوحيد (للصدوق) ؛ ؛ ص250
2- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا الدَّلِيلُ عَلَى أَنَّ اللَّهَ وَاحِدٌ قَالَ اتِّصَالُ التَّدْبِيرِ وَ تَمَامُ الصُّنْعِ‏ كَمَا قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ- لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا.

· غیر از مسأله غفلت غافلین یک امری هست و آن غطاء است و آنگونه که اشاره شد شواهدی دارد. در ادامه شواهد:

الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏4 ؛ ص554
3- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ جَمِيلٍ عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَا بَيْنَ بَيْتِي وَ مِنْبَرِي رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ وَ مِنْبَرِي عَلَى تُرْعَةٍ [باب یا مکان مرتفع] مِنْ تُرَعِ الْجَنَّةِ وَ قَوَائِمُ مِنْبَرِي رُبَّتْ فِي الْجَنَّةِ قَالَ قُلْتُ هِيَ رَوْضَةُ الْيَوْمِ قَالَ نَعَمْ إِنَّهُ لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ لَرَأَيْتُمْ.

· از کلام حاج شیخ غلامرضا یزدی: بهشت خدا ناتمام است یا حور العین به تکلیف نرسیده­اند؛ بدی می­کنی نگاهت می­دارند ... (اما از نظر بحث طلبگی امر معقولی است که اصل غطاء امری غیر غفلت باشد ولو ملازمه غالبیه داشته باشند ...)