بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۱

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای وافی در وبلاگ، در ذیل صفحه است
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

تقریر جدید-فعلا نیست










تقریر آقای وافی در وبلاگ:
از سایت انجمن علمی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=261.0

دوشنبه ( 4 / 2 / 2013)
حجت باید قطعی باشد ولی اینطور نیست که همه حجت ها با هم برابر باشند. گاهی حجتی است که امر به کون مطلق با او شده است ( کونوا مع الصادقین ) اما مثلاً امر به تعقّل و متابعت عقل در لسان خود شارع مطلق نیست. یک جا می گویند: ان دین الله لا یصاب بالعقول. یک جا هم می گویند: اگر تعقل نداری هیچی نداری. یعنی در خود شرع جا برایش تعیین کرده اند. جوهره عقل معصوم است اما فعلا مشوب شده است با وهم. لذا کارایی خالصش را ندارد. خطا به خاطر شوب، بر آن عارض می شود. اینطور نیست که اگر بگوییم در بعضی موارد حس خطا می کند، از حجیت ساقط می شود. در بدیهیات احتمال خلاف صفر است اما صفرِ حدّی است نه صفرِ محدودی. یعنی میل به صفر دارد که عقلاء به آن اعتنا نمی کنند. ولی یقینی که هر مخلوقی نسبت به مبدأ متعال دارد، قابل اشتداد و تشکیک نیست. احق و ابین مما تراه العیون . . . ( دقیقه 29 تا 48 به اینجا منتقل شد، چون تتمه ی بحث دیروز بود)
خود نسبیت اگر ثابت شود، دیگر نسبی نیست
غلط است که بگوییم همه عالَم یک منطق دارد. بلکه منطق ها دارد
سوال دوباره از حجاب نور و امکان تجلی بدون حجاب و تجلیِ نورانی و ظلمانی . . . تا دقیقه (13)
گاهی از بس پیدا است، پنهان است
در کلاسهای رایج از کثرات و وجوداتی که در طول هم هستند، تعبیر به حجب نورانی می کنند و از ماهیاتی که در عرض هم هستند و وجودشان از هم منعزل است، تعبیر به کثرات ظلمانی می کنند.
رسیدیم به اینجای عبارت مرحوم طبرسی که فرمودند:
فكشفنا عنك غطاءك الذي كان في الدنيا يغشي قلبك و سمعك و بصرك حتى ظهر لك الأمر [ ظهور امور در آرت به چیست؟] و إنما تظهر الأمور في الآخرة بما يخلق الله تعالى من العلوم الضرورية فيهم [ ظاهرا منظورشان از ضروری همان اصطلاح منطق است. یعنی بدیهی در مقابل کسبی و نظری نه حتمی که مقابل امکان است. می فرمایند همانطور که در دنیا خدای متعال یک علوم بدیهی خلق می کند، در آخرت هم بدیهیاتی را برای نفوس خلق می کند که چیزهایی که در دنیا در آن اختلاف داشتند، برای همه واضح می شود. یعنی نظریات و مبهمات اینجا در آنجا واضح و بدیهی می شود. پس ( ترون ربکم کما ترون القمر یعنی همان طور که استحاله اجتماع نقیضین در اینجا برایتان واضح است، در آنجا هم خدا برایتان واضح می شود. رؤیت هم یعنی علم ضروری. پس: فبصرک الیوم حدید یعنی: فبصر عقلک فی ادراک المعقولات و المعارف حدید یعنی یدرک المعارف بالضرورة و البداهه و نیازی به استدلال و برهان نیست. ( یعلمون ان الله هو الحق المبین ). در آیه هم داریم: أسمع بهم و ابصر که برای مخلوقات است که در صحنه قیامت به لقاء الله رسیدند و فضا فضای مرئات و ظهور حقائق شد.{در مورد خود خدا هم دارد: ابصر به و اسمع} احتمال هم دارد که منظور قوای سمعیه و بصریه باشد نه صِرف بصر عقل (21)] فيصير بمنزلة كشف الغطاء لما يرى و إنما يراد به جميع المكلفين برهم و فاجرهم لأن معارف الجميع ضرورية « فبصرك اليوم حديد » أي فعينك اليوم حادة النظر لا يدخل عليها شك و لا شبهة و قيل معناه فعلمك بما كنت فيه من أحوال الدنيا نافذ و لا يراد به بصر العين كما يقال فلان بصير بالنحو و الفقه
[ چرا به ج می گوییم: جیم ولی به ن می گوییم نون و نمی گوییم: نیم!؟]
سلمان عرض کرد: یک سرّی به من یاد بدهید. حضرت به سلمان گفتند: سین. عرض کرد: یا امیرالمؤمنین زدنی. فرمودند: فعلا روی همین فکر کن تا بعد. یعنی خود سین لوازمی دارد مثلا معتدل ترین حرف سین است و زبر و بیناتش برابر است. س و ی و ن 60 است. در روایت داریم : انا سین انا سرُّ السین .








************
تقریر آقای صراف:
16/11/1391

· ادامه مجمع البیان:
... «فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ» الذي كان في الدنيا يغشي قلبك و سمعك و بصرك حتى ظهر لك الأمر و إنما تظهر الأمور في الآخرة بما يخلق الله تعالى من العلوم الضرورية [أی البدیهیة] فيهم فيصير بمنزلة كشف الغطاء لما يرى ...