بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۱

فهرست جلسات مباحثه تفسیر

تقریر سابق آقای وافی در وبلاگ، در ذیل صفحه است
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است

تقریر جدید-فعلا نیست










تقریر آقای وافی در وبلاگ:
از سایت انجمن علمی:
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=158.0

دوشنبه 27 آذر91

دوشنبه ( 17 / 12 / 2012 )
آیه المال و البنون زینة الحیاة الدنیا برای استخاره: خوب است ولی راه بهتری هم دارد چون بعدش دارد: و الباقیات الصالحات خیرٌ
آیه ( وجدت امرأة تملکهم و اوتیت من کل شیء و لها عرش عظیم ) : چیزی مه نیّت دارید، در شرائط فعلی خوب نیست ولی اگر بعدا شرائط تغییر کرد، دوباره استخاره بگیرید
سوال درباره ( واجعلهما الوارثین منی ) در مورد چشم و گوش؟ استاد: حاجاقا می فرمودند: یعنی تا زنده هستم، چشم و گوشم را داشته باشم. شاهدی هم از قرآن دارد که الآن به خاطرم نیست؛ چون اگر کسی زودتر از مورّث برود، قطعاً وارث نیست. در نهج البلاغه هم دارد که اول زبان می رود، بعداً گوش و در آخر چشم
سوال از وظیفه زنی که شوهرش مشروب می خورد یا نماز نمی خواند. استاد: در احکام تکلیفی با شرائط، نهی از منکر می کند و در احکام وضعی، به حاکم شرع، عرض حال می کند(8)
رسیدیم به ( معها سائقٌ و شهید ) :
«وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِيدٌ» أي و تجي‏ء كل نفس من المكلفين في يوم الوعيد و معها سائق من الملائكة يسوقها أي يحثها على السير إلى الحساب و شهيد من الملائكة يشهد عليها بما يعلم من حالها و شاهده منها و كتبه عليها فلا يجد إلى الهرب و لا إلى الجحود سبيلا و قيل السائق من الملائكة و الشهيد الجوارح تشهد عليها [أنطقنا الله الذی انطق کلّ شیء] عن الضحاك
از دقیقه 10 تا 16 قصه جوان بهایی که در مجلس لهو و لعب، متنبّه شده بود و گفته بود: ( ای آن که اگر خدایی هست، آن خدا تویی )
در تفسیر برهان آمده: «السائق‏: أمير المؤمنين (عليه السلام)، و الشهيد: رسول الله (صلى الله عليه و آله)
ولی در شواهد التنزیل دارد: أَنَّ رَسُولَ‏ اللَّهِ‏ السَّائِقُ‏ وَ عَلِيٌّ الشَّهِيد
باید دید رسالت با کدام یک از این تعابیر مناسبت دارد و ولایت با کدام؟ در آیات شریفه، تعبیر شهید و شاهد درباره حضرت رسول وارد شده است. باید دید تفاوتِ این دو شأن در باطن امر، چیست؟ کأنّه رسالت، آگاهی دهنده است اما ولایت، بَرَنده است. حضرت فرمودند: یا علی، أنا اقاتل علی التنزیل و انت تقاتل علی التاویل. یعنی هر دو کافر کُش هستیم ولی کافری که تو می کُشی، ظاهرش مسلمان است.
از (25) تا (50 ) درباره جنگ جمل و عشره مبشّره و . . . بحث های مفیدی درباره حوادث صدر اسلام صورت گرفت که جداگانه تایپ خواهد شد انشاءالله
از دقیقه (52) تا (57) درباره نرم افزار الشاملة
سوال درباره کفر و ارتدادِ مُقاتِلین با حضرت. استاد: . . . تا دقیقه (65)
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و نهم آذر 1391ساعت 8:11 توسط احمدیاسر | آرشیو نظرات
علی علی








************
تقریر آقای صراف:
27/9/1391

· نکاتی در مورد عشره مبشره و بدو پیدایش این نقل و قضیه عمار و ...

· نکات مهمی در مورد شورای عمر و ...

· نقش خاص ابوعبیده جراح و معنای امین در مورد او و صحیفه­ای که پنهانی بین آن سه نفر و ...

· ادامه مجمع البیان:
... و معها سائق من الملائكة يسوقها أي يحثها على السير إلى الحساب و شهيد من الملائكة يشهد عليها بما يعلم من حالها و شاهده منها و كتبه عليها فلا يجد إلى الهرب و لا إلى الجحود سبيلا و قيل السائق من الملائكة و الشهيد الجوارح تشهد عليها عن الضحاك