بسم الله الرحمن الرحیم
جلسات تفسیر سوره مباركة قاف-سال ۹۰
فهرست جلسات مباحثه تفسیر
تقریر سابق آقای صراف، در ذیل صفحه است
*****************
تقریر آقای صراف:
12/7/1390
· در آیه چون صحبت حشر است و مهمترین محور حشر انسان است لذا اگر انسان به خودش به عنوان عالم نگاه کند یک بنیناها و یک زیناها دارد.
الروم ، الجزء 21، الصفحة: 405، الآية: 8
أَ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَكَافِرُونَ ﴿8﴾
پس ممکن است یک بنیاد خلقتی در وجود خود انسان باشد.
· ادامه مجمع البیان:
«وَ زَيَّنَّاها» بالكواكب السيارة [که از قمر شروع میشود و 7 تا است در اصطلاح کتب قدیم] و النجوم الثوابت
· در لغت، تزیین را به معنای زیادة الحسن گرفتهاند. ولی به نظر میرسد زیادی حسن صرف نیست (که حسن تکوینی زیاد باشد بخلاف آنکه مرحوم مصطفوی در التحقیق فرمودند) بلکه اضافه کردن و افزودن یک چیزی به آن اصل شیء است. تزیین آسمان به چیست؟ چطور تزیین به کواکب و مصابیح است؟ یکی از جملاتی که خیلی کلیدی است:
بحارالأنوار 87 96 دعاء السمات ..... ص : 96
... وَ خَلَقْتَ بِهَا الْكَوَاكِبَ وَ جَعَلْتَهَا نُجُوماً وَ بُرُوجاً وَ مَصَابِيحَ وَ زِينَةً وَ رُجُوما ...
· ادامه مجمع البیان:
«وَ ما لَها مِنْ فُرُوجٍ» أي شقوق و فتوق [فتق هم به معنای شکافته شدن و از هم باز شدن است] و قيل معناه ليس فيها تفاوت و اختلاف عن الكسائي و إنما قال فوقهم بنيناها على أنهم يرونها و يشاهدونها ثم لا يتفكرون فيها
· شکاف ممکن است شکاف در مدیریت باشد.
· بحث بعدی مربوط به زمین است که از واژههای مهمی است که در قرآن آمده و البته جای آن نیست در اینجا به آن بپردازیم ولی مد الارض را متعرض میشویم و همینطور راسیات.